הרגלי שימוש בתחבורה ציבורית בישראל: סקר מקיף של חברת Visa

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

 

 

על רקע העיכוב בחנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, ובצד ירידה בשימוש תחבורה ציבורית, ערכה Visa בישראל מחקר בקרב 800 איש ואישה מהאוכלוסייה הבוגרת, שנשאלה מה הכי חשוב למשתמשים כיום בתחבורה ציבורית: 

 

    • 46% אמרו שלשלם בנייד הכי חשוב להם, 16% אמרו שתהיה להם אפשרות לשלם ללא טעינה מראש של כרטיס- אלא באופן חופשי, ו-17% אמרו שהתשלום יהיה מותאם לצרכים שלהם על בסיס חודשי.
    • 40% אמרו שהם יהיו מוכנים לנסות, במידה רבה, טכנולוגיה או אפליקציה שימליצו על מסלול הנסיעה החסכוני ביותר, בהתבסס על הרגלי הנסיעה שלהם.
    • 72% אמרו שהם בטוחים ו/או חושבים שהם ישתמשו באפליקציה שבאמצעותה ניתן לטעון כסף לתשלום תחבורה ציבורית לילדיהם עד גיל 18 עם הגבלות שימוש. רובם חושבים שזהו חידוש אמיתי.
    • נרשמה ירידה בשביעות הרצון של משתמשי הכרטיס הנטען מראש – closed loop (רב-קו): רק 16% מרוצים מאוד, בהשוואה ל – 20.8% מהנשאלים בשנת 2019. ההטענה מראש מהווה את הטרדה העיקרית.

 

הבדלים בין נשים וגברים:

 

  1. 42.3% מהנשים אמרו שאינן משתמשות בתחבורה ציבורית בכלל לעומת רק 31.9% מהגברים. זהו פער ניכר
  2. 20% מהנשים משתמשות ברכבת בהשוואה ל-30% משתמשים גברים , גם כאן פער.
  3. 42.3% מהנשים הנשאלות חוששות לגבי נסיעה בכלי רכב שיתופי, לעומת 26.9% מהגברים – פער גדול
  4. רק 12.6% מהנשים מוכנות לנסות טכנולוגיות תשלום חדשות כמו זיהוי ביומטרי לעומת 21.4% מהגברים.
  5. 33% מהנשים אמרו שהן משמשות היום פחות בתחבורה ציבורית בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה, אצל גברים רק 24.5% אמרו שהם משתמשים היום פחות בתחבורה הציבורית בהשוואה לתקופה שלפני המגפה.

יש הסכמה זהה לגבי אימוץ טכנולוגיה שתרכז עבור המשתמש את כל התשלומים במקום אחד ועל פי אופי הנסיעה.

המכונית היא עדיין הכלי העיקרי:

 

  • 71% מהנשאלים משתמשים באוטובוס (בהשוואה ל- 79% בשנת 2019)
  •  38% משתמשים ברכבת (בהשוואה ל -36% בשנת 2019)
  • 15% משתמשים ברכבת הקלה בירושלים (בהשוואה ל- 12% בשנת 2019).
  • בהשוואה למגפת הקורונה, 29% אמרו שהם משתמשים פחות בתחבורה ציבורית כיום, 16% אמרו שהם משתמשים יותר – בהשוואה לתקופה שלפני המגיפה, ו-55% אמרו שהתנהגותם נותרה זהה.
  • מכונית פרטית היא עדיין אמצעי התחבורה המוביל בישראל, הן לנסיעה והן לצרכים אישיים (72%), 60% מהישראלים משתמשים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בשבוע, כאשר הצעירים מאמצים אותה לעתים קרובות יותר (גילאי 18-34). 

 

יותר מ-30% מהנשאלים מעולם לא נסעו ברכב פרטי בנת״צ (בנתיבים המהירים של התחבורה הציבורית). מבין אלה שהשתמשו, 19% היו מאוד מרוצים, 27% היו מרוצים ו-27% היו מרוצים במידה בינונית.

  • הישראלים חושבים שניתן לשפר את חווית ההמתנה בתחנות האוטובוס: 33% מעוניינים שיהיו סככות והצללות נוספות וטובות יותר, ו- 14% חושבים שצריך להוסיף עוד ספסלים.
  • יש עדיין מקום לצמיחת התחבורה השיתופית. ישראלים נרתעים מאוד משימוש באופניים, קורקינטים או רכב שיתופי : 62% אמרו כי הם בטוחים או חושבים שלא ישתמשו בהם.

 

אסף רגב, סמנכ״ל Visa בישראל: ״לתשלומים יש חלק מהותי בשימוש בכל אמצעי התחבורה, והגיע הזמן לעשות דיגיטציה רחבה יותר גם בתחבורה הציבורית. חדשנות בתשלומים הדיגיטליים יכולה להניע שימוש רחב יותר בתחבורה הציבורית,  ולאפשר לתיירים ולנוסעים מזדמנים בה להשתמש ביתר קלות . בסך הכל הדבר יקל עומסי התנועה הכבדים בערים הגדולות”.

 

 

מתודולוגיה:

המחקר החדש של Visa בוחן את הרגלי השימוש והדרישות של משתמשי תחבורה ציבורית ופרטית, ואת התפקיד החשוב שממלאים התשלומים והתשתיות הדיגיטליות בקידום צמיחה בת-קיימא בתחבורה בישראל. הוא נערך במרץ 2023,על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה ונדגמו בו 800 מבוגרים, המשקפים אוכלוסייה מגוונת בישראל (לפי חלקם באוכלוסייה ובקהילות). המחקר התמקד, בין היתר, בתפיסת הציבור לשימוש בכרטיסי closed loop (כגון רב קו המאפשר נסיעה רק למי שיש בידו כרטיס כזה מראש), המייצגים כיום את אמצעי התשלום הפופולרי ביותר בתחבורה הציבורית בישראל.

Visa זמינה כיום ביותר מ-650 ערים המתפעלות מערכות תחבורה חדשות ללא מגע ברחבי העולם, עם למעלה מ-745 מיליון עסקאות “Tap to Ride” בששת החודשים האחרונים, עם תשתית מאובטחת. Visa השקיעה 9 מיליארד דולר במניעת הונאות ואבטחת סייבר בחמש השנים האחרונות.

 

20% מהנשים משתמשות ברכבת בהשוואה ל-30% משתמשים גברים , גם כאן פער

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three − one =