הסטריאוטיפ עדיין שולט: ראיון עם סיגל עוז מנכלית חברת גלגלים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

סיגל עוז
“אמרתי לעצמי, תירגעי, שימי את האגו בצד, ובואי תראי את מה שיש לך להציג”. סיגל עוז

 

 

לכבוד יום האישה הבינלאומי: ראיון עם המנכ”לית של “גלגלים”, פלטפורמות שירותים לרכב, מהשוואת מחירים לצרכן, ועד “זירת מסחר לחלקי חילוף לרכב” שהצליחה ליצור שינוי צרכני בשוק. עכשיו רק צריך לנפץ את הסטריאוטיפים…

 

ספרי לי קצת על עצמך

 

“סיגל עוז, בת 53, ב-13 השנים האחרונות מנכ”לית חברת “גלגלים”. אם ל-2 בנות וסבתא ל-3 נכדות”.

 

איך הגעת לתחום הרכב?

 

“עבדתי בחברת דפי זהב 17 שנים, בהן עסקתי במגוון תחומים ותפקידים. התחלתי כנציגת שירות לקוחות ועם השנים, הגעתי לתפקיד מנהלת מערך מכירות לקוחות חדשים, מערך ששילב מספר צוותים ומנהלים במכירות טלמיטינג ושטח שכלל כ-70 עובדים ומנהלי צוותים. סביב גיל 40 ואחרי 17 שנים שבהן נהניתי מכל רגע, התחלתי להרגיש תחושת מיצוי. אופי החברה השתנה והבנתי, שכאישה בת 40, בעלת תואר שני, הגיעה העת להמשיך הלאה לאתגר הבא.

מיד לאחר שסיימתי את תפקידי בדפי-זהב, פנתה אליי קבוצת משקיעים במטרה לבחון את פוטנציאל הפעילות בחברת “גלגלים”, שבזמנו היה בעיקר הפקת אינדקס עסקים מודפס לתחום הרכב.  המטרה הייתה הקמת מיזם להכנסת ממשק טכנולוגי לחיפוש חלפים לרכב – זירת מסחר לחלקי חילוף”.

 

למה החלטת לקום ולעזוב מקום נוח בשביל כאב הראש הזה?

 

“הרקע היחיד שלי בענף הרכב הגיע מדפי זהב, כשניהלתי את המכירות לאתר “קמ”ש”. מעבר לזה, לא ידעתי יותר מדי על עולם הרכב, ואישית נהגתי תמיד על רכבי ליסינג, כך שעולם הטיפולים והחלפים לרכב היה זר לי.

מה שעניין אותי באמת זה האתגר. לקחת צורך של אלפי מוסכים, עסקים שמרניים, שעובדים בצורה מסוימת שנים ארוכות, ולשנות את דפוסי העבודה שלהם, לייעל את התהליכים ולחסוך להם זמן וכסף. לפני זירת המסחר לחלקי חילוף של “גלגלים”, כשמוסך היה צריך חלפים הוא היה מתקשר ל-3-4 ספקים ומנהל איתם מו”מ, מה שגזל המון זמן ועיסוק אינסופי. מהות המיזם הייתה לקחת את עולם חיפוש החלפים ולהפוך אותו לדיגיטלי ושקוף. שהמוסך יגדיר את החלפים שהוא צריך ובאמצעות פלטפורמה דיגיטלית, ישלח בקשה, ומן הצד השני, ספקי החלפים ישיבו האם יש להם את החלפים הנדרשים במלאי ומהו המחיר, או שאין להם אותו במלאי וזו גם תשובה בעלת ערך עבור המוסך”.

 

 

גלגלים סיגל עוז
“ברגע שהלקוח רואה שמי שמתפעל את החברה הזו הן נשים עם הבנה, ידע ורצון להקשיב לצרכי השוק, ניתן לגשר בקלות על כל הפער”

 

 

ספרי לי קצת על הפלטפורמה של “גלגלים”, ועל תרומתה לשוק?

 

“גלגלים” היום היא ה-MARKET PLACE הדיגיטלי #1 בישראל בכל הקשור לשירותים לרכב. היום, פלטפורמות שירותים לרכב נחשבות כמעט עניין טריוויאלי, כשמתחרים קמים ויוצאים מהשוק. אבל כשאנחנו תבענו את המונח “זירת מסחר לחלקי חילוף לרכב”, לפני 13 שנים זו הייתה מהפכה ענקית עבור המוסכים והספקים כאחד. היינו חלוצים. וכטיבו של כל שינוי, הוא מציב הזדמנויות וגם התנגדויות. חלק גדול מהמוסכים לא היו ממוחשבים ומכונאים לא עבדו עם סביבת אינטרנט. האתגר הגדול לא היה טכנולוגי, אלא לשנות את הרגלי עבודה ותפיסה עסקית. מוסכים הסתמכו על סביבת הספקים שלהם ולא הרחיבו את מעגל האפשרויות שלהם. פתאום אנו מגיעים ואומרים להם שאם הם צריכים חלף שיגישו בקשה אינטרנטית ויקבלו הצעות מחיר מספקים שהם אינם מכירים ואף המרוחקים מהם גיאוגרפית.

גם עבור הספקים מדובר היה בשינוי דרמטי. כל אחד מהם היה עובד עם עשרות מוסכים קבועים ופתאום פתחנו להם את הגבולות הגיאוגרפים, אך גם הצבנו להם תחרות. הלקוחות הקבועים שלהם יכולים לראשונה לפנות לספקים אחרים, אך גם פתחנו להם את ההזדמנות להגיע למוסכים חדשים.

“גלגלים” שינתה את יחסי העבודה בכל הקשור לחלפים לרכב. אני נזכרת איך חגגנו כשהגענו ל-100 בקשות ביום ממוסכים לחלפים. מאז, עברנו כברת דרך והיום אנחנו מדברים על מאות אלפי בקשות בשנה. הנגשנו למוסכים את העולם החדש, העולם הדיגיטלי, להתייעל ארגונית, כבר אין צורך בעובד ,שכל תפקידו הוא למצוא חלפים. הכל דיגיטלי. בנוסף לחסכון בזמן ובכסף, איתור מהיר של חלפים קיצר משמעותית את זמן השבתת הרכב. ישנם ספקי חלפים, שהיו ספקים קטנים/בינוניים, זיהו את הפוטנציאל שזירת המסחר שלנו הביאה עבורם וצמחו יחד איתנו.

 

“הנגשנו למוסכים את העולם החדש, העולם הדיגיטלי, להתייעל ארגונית, כבר אין צורך בעובד ,שכל תפקידו הוא למצוא חלפים”

 

גולת הכותרת עבורי היא העובדה שפתחנו את השוק לתחרות. כל ספק נותן את ההצעה המיטבית שלו. כל צרכן חלפים שהוא (מוסכים, חברות ליסינג, מגרשי רכבים, חברות מסחריות פרטיות עם צי רכבים, משרדי ממשלה ולקוחות פרטיים) יכול לקבל את השירות. אני גאה לומר שהיום מעל 1,000 מוסכים נעזרים בגלגלים ברמה השוטפת היום יומית. גורמים במשרד התחבורה מגדירים אותנו  כ”מחוללי שינוי” הטכנולוגיה והממשק שענו על הצרכים האמיתיים של השוק המסחרי הביאו לפתיחה של שוק תחרותי משוכלל ולשינוי נהלי עבודה שלא השתנו במשך עשרות שנים.

מסחר חכם בחלפים היה רק הצעד הראשון. כשהבנו שיש לנו פלטפורמה שעובדת מצוין ושהמוסכים נהנים להשתמש בה, הרחבנו אותה לשירותים נוספים בתחום. אחד מהשירותים האלה הוא זירת המסחר לטיפולים. באמצעות “גלגלים”, כל צרכן, כל נהג, יכול להגיש בקשה לטיפול ברכב ולקבל הצעות מחיר מפורטות ושקופות ממוסכים, באזור שהצרכן מגדיר. כך נוצרה פלטפורמה בה המוסכים מקבלים שטף של לקוחות חדשים ומתחרים על הצרכנים בהצעות המחיר, בשקיפות וברמת השירות. מכיוון שיש לנו מאגר ענק של חוות דעת, הצרכן יכול לבחור את ההצעה הטובה ביותר, שהוא משקלל מחיר, שקיפות ושירות. הפלטפורמה שיצרנו היא WIN-WIN לכולם, למוסכים ולצרכנים כאחד.

הרגשת קושי בגלל עניין המגדר?

 

“תחום הרכב הוא תחום גברי. לפני 13 שנים, לא ידעו איך לקבל את העובדה שאני אישה שעוסקת בחלפים לרכב, מוסכים וכל מה שקשור לאחזקת הרכב. גם היום, לצערי, אני יכולה לומר שהתחום נותר בעיקרו גברי. ישנה התקדמות איטית בצעדים מאוד מאוד קטנים. אני יכולה לספור על 10 אצבעות את כמות הנשים שעוסקות בתחום מכונאות הרכב או בעלות מוסך.

 

“התחום נותר בעיקרו גברי. ישנה התקדמות איטית בצעדים מאוד מאוד קטנים”

 

אירוע אחד זכור לי במיוחד, כשהגעתי לכנס הראשון שהוזמנתי אליו על מנת לספר על הפעילות שלנו בתחום החלפים. זה היה זמן קצר לאחר שקיבלתי את התפקיד, והייתי האישה היחידה באולם מלא גברים. זו סיטואציה שהיא מצד מרגשת אך מצד שני, הרגשתי שאני תחת עין בוחנת וחשדנית. עד שעליתי להרצאה לא הבינו מה הסיבה שאני נוכחת בכנס. אפילו, מאיזו שהיא סיבה, נמנעו לשבת לידי בזמן ההרצאות. הרגשתי מבודדת. זה מצב רגיש ומורכב לעלות לבמה ולהבין שהקהל החשדן הזה הוא הקהל שאני אמורה לפנות אליו.

אמרתי לעצמי “תירגעי, שימי את האגו בצד ובואי תראי את מה שיש לך להציג, תציגי את היכולות המקצועיות שלך” הקול שלי רעד בהתחלה ולאט לאט נפתחתי. אני זוכרת את המבטים של הקהל, ואיך השינוי נעשה תוך כדי הצגת הפעילות שלנו. בסוף ההרצאה התחילו לשאול אותי שאלות וכאן הרגשתי כבר בנוח, שמתעניינים ומכבדים. זו הייתה טבילת האש הראשונה שלי. בהמשך קיבלתי הערות כאלה ואחרות, אבל תמיד שמתי אותן בצד והתרכזתי באתגר ובהבנה שכל שינוי דורש הסתגלות. להביא שינוי טכנולוגי לעולם מסורתי ולהביא את הבשורה כאישה לתחום גברי, דורש סבלנות ונחישות. המיקוד היה במה אנחנו רוצים להשיג, איך להטיב עם השחקנים בשוק הרכב ואיך להביא לשינוי. אגב, היום ב”גלגלים” מרבית עובדי החברה הן עובדות.

העובדה היא שהצלחנו לפתוח את עולמות הדיגיטל, את ההיי-טק לשוק לואו-טק. ההתנהלות המקצועית סגרה את הפער המגדרי כי השיח תמיד היה מקצועי. ברגע שהלקוח רואה שמי שמתפעל את החברה הזו הן נשים עם הבנה, ידע ורצון להקשיב לצרכי השוק, ניתן לגשר בקלות על כל הפער.

כיום, אני מרגישה מוערכת, העוסקים בתחום מבינים שאנו מבססים כל פיתוח על צורך אמיתי מהשטח. לנשים בתחום, או כאלו שבוחרות להשתלב בתחום הרכב, אני ממליצה להתעלם מרעשי הרקע, מכל האמירות מסביב ולהבין ששינויים לוקחים זמן. תמיד להסתכל על האתגר, על מה רוצים להשיג, להמשיך הלאה, ולשים את אגו בצד”.

 

יש פערים מגדריים כשצרכנים צריכים להגיע למוסך?

 

“כשבעל רכב מגיע למוסך הוא חושש. מעל 90% חוששים. גברים ונשים כאחד לא מבינים בעולמות אחזקת הרכב, שאלות כמו מה מחליפים להם בטיפול, סוגי החלפים, זרים להם. ההבדל המשמעותי בין המינים הוא שגברים מרגישים שלא בנוח להודות שהם אינם מבינים, כי תחום הרכב נתפס כגברי. מצד שני, נשים, מרשות לעצמן  לומר “אני לא מבינה” כי אף אחד לא מצפה שהם יבינו ואם הן מבינות, הן חוששות שזה יצטייר כתכונה גברית ואולי כאיום על הנשיות שלהן. שני המגדרים חוששים באותה המידה שהם צריכים להגיע למוסך.

 

“גברים ונשים חוששים באותה מידה מהגעה למוסך”

 

מעבר לכך, גם כשאנחנו שואלים את בעלי הרכבים והצרכנים האם הם חושבים שנשים חוששות להגיע למוסך יותר מגברים אנחנו רואים שקרוב ל-90% חושבים שכן. בסופו של דבר מדובר בסטריאוטיפ שחזק אף יותר דווקא בקרב הנשים מאשר אצל הגברים. נשים תופסות עצמן כפחות מבינות בתחום.

להבנתי, יש כאן חיזוק הדדי של התכונה הגברית מצד אחד “אני הגבר ואני מטפל ברכב” ומצד שני של “אני אישה ואני לא מטפלת ברכב”. לכן, אנחנו רואים שנשים בזוגיות נוטות להעביר את התפקיד לבן הזוג. מבחינתן, זה מחזק לגבר את הגבריות ולאישה את הנשיות שלה. סוגיית מי לוקח את הרכב לטיפול הופכת למקום המובהק של חלוקת תפקידים בין גבר לאישה.

לא מזמן ראיתי באחת הרשתות תמונה של אישה חסרת אונים שאוחזת בטלפון והכותרת הייתה “כשהרכב נתקע ואת מתקשרת לאבא שלך”. מתוך 4,000 תגובות, מרביתן היו של נשים שתייגו גברים ורשמו “זאת ממש אני”. שם נפל לי האסימון איך החיזוק ההדדי הזה בין המינים מחזק את הסטריאוטיפ. לא רק שנשים לא ניסו להעלים אותו, הן חיזקו אותו”.

 

אתר גלגלים
“לפני 13 שנים זו הייתה מהפכה ענקית עבור המוסכים והספקים כאחד. היינו חלוצים”

 

אישה מחליפה צמיג בעצמה. איך זה נתפס בעיני הציבור?

 

“כששאלנו מה אנשים חושבים על גבר שמחליף צמיג לרכב, 93% אמרו שזה טבעי לחלוטין, כשאחוז הנשים שחשבו כך עמד אף על 96%. כששאלנו הפוך, על אישה שמחליפה צמיג, 37% טענו שלא מדובר במראה טבעי. גם כאן, מחוץ למוסך, אנחנו רואים את ההבניה המגדרית שנשמרת. מבחינת רוב האנשים, זה פחות טבעי שאישה תטפל ברכב שלה”.

 

אם כך, מה לדעתך תהיה התחושה הרווחת כשאנשים יגיעו למוסך ויראו מכונאית?

 

“התחום מורכב ברובו מגברים. אפשר לספור על 10 אצבעות את כמות הנשים שעובדות בתחום כמכונאיות רכב. חלקן גדלו לתוך העולם הזה בתור דור שני למשפחה שעוסקת בתחום הרכב. מעט מהן עובדות כמכונאיות, חלקן עוסקות בעבודה מנהלתית. אני מעריכה כל אחת מהן על התעוזה, פריצת הדרך ועל סלילת הדרך לבאות.

בסקרים שערכנו, שאלנו האם את/ה מעריך/ה מכונאית במוסך. 75% מהמשיבים אמרו שהם מעריכים. 70% אמרו שהם סומכים על המכונאית. אני בטוחה שפה ושם כל מי שעוסקת בתחום נתקלה גם במקרים אחרים שפחות מפרגנים. רמת החשדנות, לפחות בתחילה, מול מכונאית רכב תהיה גבוהה יותר והיא תיאלץ לעבוד קשה יותר בשביל לקבל קרדיט ולהוכיח את עצמה. הוכחת היכולות המקצועיות תעלים את החשדנות. בסופו של דבר, המקצועיות מנצחת ומגשרת על הפערים”.

 

“שאלנו האם את/ה מעריך/ה מכונאית במוסך. 75% מהמשיבים אמרו שהם מעריכים. 70% אמרו שהם סומכים על המכונאית”

 

במבט לעתיד. את מרגישה שההבניה המגדרית בתחום נסדקת עם השנים?

מה צריך להשתנות?

 

“היא מתמתנת. יחד עם זאת, לא בקצב שציפיתי. קיוויתי לראות הרבה יותר נשים בתפקידי מפתח וניהול בתחום. ניתן לראות יותר נשים מבעבר בתחומים שקשורים יותר להייטק של תחום הרכב.

צריכים לקרות שני דברים משמעותיים. אחד, זה עולם ההזדמנויות, שצריך להיפתח יותר ויותר בתחום הרכב. ישנן פעילויות מצד יבואניות הרכב דרך “מומנטום” ומאיגוד המוסכים לקידום הכשרה לנשים במקצוע. עם ההתקדמות הטכנולוגית, אנחנו כבר לא מדברים על החלפת שמן. חשיפת הקורסים במכללות הטכנולוגיות יעזרו לנערות צעירות לגלות את עולם הרכב, כך שיוכלו לבחור אם זה מעניין אותן. מצד שני, גם באחריותנו, הנשים לפרוץ את מסגרת החשיבה שתחום הרכב הוא תחום גברי ואם יש אהבה לתחום, ללכת עם הלב למימוש עצמי.

אני יכולה לשתף שלפני כ-4 שנים פורסמה עליי כתבת פרופיל באחד העיתונים הכלכליים וכתוצאה ממנה פנתה אליי בחורה בשם ליל שקאלו, סטודנטית שנה א’ שסיפרה לי שהיא מאוד הופתעה לשמוע שיש נשים בתחום הרכב, תחום שהיא מאוד אוהבת, עוד כילדה. שימח אותי לשמוע שהחשיפה האישית שלי תרמה והשפיעה, אפילו על בחורה אחת, בהבנה שיש לה אופק בתחום. לשמחתי, שמרנו על קשר וכמו כל דבר בחיים, בעיתוי הנכון נוצרה ההזדמנות והיא התחילה לעבוד לפני שנתיים אצלנו ב”גלגלים”. כיום, ליל היא מנהלת המוצר שלנו, עובדת עם המון אהבה ותשוקה לתחום ובמקצועיות רבה. זה נותן לי סיפוק אדיר לדעת שיש נשים שרוצות לעסוק בתחום וזו זכות גדולה עבורי להיות חלק בהגשמת החלום. אני קוראת לנשים שעובדות בתחום להיות גאות בכך ולשמש דוגמה והשראה. לסלול את הדרך לבאות בתור. זה לא הופך אותן לפחות נשיות”.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

4 × two =