כתבת אורח: המהפכה החשמלית – על התפתחות הרכבים החשמליים בישראל

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

רכב חשמלי
המהפכה עוד לא כאן… כלי רכב חשמליים בישראל

 

 

רכבים חשמליים הם המגמה המרשימה והבולטת ביותר בעולם הרכב בשנים האחרונות. שוק הרכבים החשמליים הפרטיים היה עד לא מזמן “קבוצה ריקה”, וכיום דוהרים כבר עשרות אלפי רכבים על כבישי ישראל. בשביל להבין לעומק את המגמה הזאת, צריך להבין גם מה הוביל לנקודה שבה אנחנו נמצאים, ואיך שוק הרכבים החשמליים בישראל נולד והתפתח. בואו להכיר את המהפכה החשמלית – מראשית ימיה ועד היום

 

כלי רכב חשמליים מציעים “עסקה חדשה” לבעלי רכב

 

אמרתם רכבים חשמליים – אמרתם תופעה שכבר לא ניתן להתעלם ממנה בעולם הרכב בישראל ובעולם כולו. אם עד לא מזמן, האפשרות הכמעט בלעדית לבעלי רכב פרטי הייתה להסתמך על מנועי בנזין או סולר, אותם צריך לתדלק באופן קבוע, רכבים חשמליים יצרו אלטרנטיבה של רכב שאותו צריך פשוט לטעון. כך התפתחה המהפכה החשמלית בעולם הרכב, המאופיינת בכך שאנשים רבים בוחרים להשקיע ברכב נטען שבין השאר מפחית את הזיהום הסביבתי. התהליך שבו רכבים חשמליים צברו פופולאריות בישראל ובעולם כולו הוא כזה שמעניין לבחון, ושדרכו אפשר גם לנסות לצפות לאן עולם הרכב מתקדם. 

 

קצת על התפתחות הרכבים החשמליים בעולם

 

למרות שכניסתם של הרכבים החשמליים לשוק הפרטי התקדמה משמעותית רק בשנים האחרונות, בפועל מדובר בהמצאה ותיקה למדי. כבר בשנת 1832 המציא רוברט אנדרסון את המרכבה החשמלית הראשונה. בשנות ה-80 של המאה ה-19 נרשמו מספר פטנטים של חברות רכב על רכבים חשמליים בבריטניה, בגרמניה ובצרפת.

בשלב הזה ולמשך יותר מ-100 שנים, רכבים חשמליים היו בעיקר פטנט על הנייר ולא מוצר אמיתי בשוק. משום שרכבי הבנזין היו יעילים יותר, נוחים ומהירים יותר, שוק הרכבים הפרטיים התמקד באופן כמעט בלעדי ברכבים אלה, שעה שהרכבים החשמליים היו בעיקר רכבי עבודה קטנים לאורך רוב המאה ה-20. בשנות ה-90 של המאה ה-20 החלו מאמצים לפתח רכב חשמלי פרטי נוח לשימוש, ועם תחילת המאה ה-21 החלו לקום חברות שעוסקות בתחום ומייצרות רכבים כאלה.

 

רכבים חשמליים בישראל – נקודות ציון משמעותיות

 

בתחילת העשור השני של המאה ה-21 החלה לפעול בישראל חברת בטר פלייס, שניסתה לראשונה להכניס מכוניות חשמליות ועמדות טעינה חשמליות לשוק הישראלי. למרבה הצער, החברה הזו קרסה תוך שנים ספורות, מה שעיכב את כניסתם של הרכבים החשמליים לישראל לעוד מספר שנים. 

עם התפתחות השוק בעולם, החלו להגיע מכוניות חשמליות (בעיקר מיובאות באופן פרטי) לישראל. בשלב זה החלו לעסוק בתחום הרישוי והשימוש ברכבים חשמליים בישראל – כולל תקנים להתקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי

בהתחשב בכך שעברו מאז שנים ספורות בלבד, קשה להאמין עד כמה התחום הזה התקדם בארץ. כיום, מפת עמדות טעינה לרכב חשמלי כבר מכסה כמעט את כל האזורים הגאוגרפיים והערים הגדולות בארץ. בשנה האחרונה עלו על הכביש עשרות אלפי רכבים חשמליים חדשים. 

 

ומה צופן לנו העתיד?

 

שוק הרכב אמנם נמצא בתהליך מואץ של שינוי, אך עובדה זו אינה מבשרת בהכרח על כך שהוא ישתנה ללא היכר. רכבים חשמליים אינם צפויים להחליף את רוב רכבי הבנזין בארץ, ולפחות בעשורים הקרובים נראה שהרכבים הללו ייסעו אלה לצד אלה על כבישי ישראל. עם זאת, בהחלט סביר שעם כל שנה שתעבור נראה יותר ויותר רכבים חשמליים ועמדות טעינה חשמליות (פרטיות וציבוריות) ברחובות ובחניונים הסובבים אותנו. בהתחשב בכך שישנם גם שירותים שמספקים מעטפת מלאה עבור בעלי רכבים חשמליים (טעינה, שירות, מענה טכני וכל דבר אחר) – המגמה הזו היא בהחלט תהליך מתבקש מאליו ומובן. 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 × two =