כתבת אורח: השתלטות המכוניות החשמליות על ציי הרכב בישראל

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מכונית חשמלית ליסינג
מכוניות חשמליות בציי רכב

 

המהפכה החשמלית לא פוסחת על ציי הרכב: יותר ויותר ציים בארץ ובעולם הופכים לחשמליים. מהם היתרונות הסביבתיים והכלכליים הגלומים בחשמול ציי רכב, ואיזה חברות ענק כבר החלו לעשות שימוש נרחב בציי רכב חשמליים?

 

רבות דובר על יתרונות השימוש ברכבים חשמליים בסקטור הפרטי. השימוש ברכבים חשמליים משפיע גם על חברות המפעילות ציי רכבים, ומאפשר להן ליהנות ממגוון יתרונות סביבתיים, כלכליים ותדמיתיים. הנה היתרונות המרכזיים של חשמול ציי רכב – והאופן שבו החברות הגדולות בעולם כבר מפעילות ציים חשמליים. 

 

מהם היתרונות של חשמול ציי הרכב?

 

חיסכון כספי משמעותי – מחקר שפורסם במהלך שנת 2021 ע”י חברת Geotab הקנדית לניהול וניטור ציים ובחן ציי רכב באנגליה, מצא שהמעבר לציי רכש חשמליים יכול לחסוך כמעט 40% מעלויות. הסיבות המרכזיות: החיסכון המשמעותי בעלויות האנרגיה והתחזוקה ביחס לרכבי בנזין. עלות הרכבים החשמליים אמנם גבוהה יותר ביחס לרכבי בנזין, אך לפי המחקר החיסכון הכספי השוטף יכול להשתוות ואף להתעלות על עלות הרכישה תוך שמונה שנים. הירידה הצפויה במחירי הרכבים החשמליים ככל שהטכנולוגיה תלך ותתקדם, רק תעצים את גודל החיסכון. 

יתרונות סביבתיים – רכבים חשמליים נחשבים לירוקים יותר ולמזהמים פחות. בשל כך הם זוכים לתמיכה ועידוד של ממשלות רבות ברחבי העולם, כחלק מהמאמץ להפחתת גזי חממה וצמצום ההשלכות של שינויי האקלים. 

יתרונות תדמיתיים – דאגה לסביבה היא אחד היסודות של האחריות התאגידית (ESG), שצוברת תאוצה בארץ ובעולם. דבקות בעקרונות האחריות התאגידית מאפשרת לארגון לפעול למען הסביבה והקהילה, וגם לשפר את תדמיתו הציבורית. 

 

האם הטווח של הרכב החשמלי יספיק לצרכי הצי?

 

ציי רכב רבים בארץ ובעולם כבר מכירים ביתרונות הגלומים במעבר לציי רכב חשמליים. אך במקביל, בחלק מהמקרים עדיין מרחף סימן שאלה סביב טווח הנסיעה של הרכבים החשמליים. האם רכבים אלו יכולים להתאים לצרכי הנסיעה של הצי? לפי המחקר המדובר שביצעה Geotab, כמעט מחצית (42%) מציי הרכב בבריטניה מצויים בטווח הנסיעה של הרכבים החשמליים. המשמעות היא שעבור 42% מהרכבים בציים המצוידים במנוע בעירה פנימי, יש מקבילה חשמלית שיכולה לנסוע את אותו הטווח – בלי לעצור לטעינה במהלך היום. 

כל זאת עוד לפני שהתייחסנו לדפוסי הנהיגה בישראל – שמאופיינים בטווח נסיעה קטן יותר לאור העובדה שמדינתנו יחסית קטנה: כבר כיום, ישנם רכבי חשמליים עם טווח נסיעה שנע בין 300-500 ק”מ. לשם המחשה, המרחק בין אילת לקריית שמונה עומד על כ- 500 קילומטר. 

 

מכונית חשמלית טרייד אין
חשמול הצי טומן בחובו פוטנציאל סביבתי וכלכלי גדול

 

איזה חברות ענק כבר עברו לציים חשמליים?

 

DHL: משלוחים ידידותיים לסביבה ולכיס

 

לפני קצת פחות מעשור חיפשו בחברת השילוח DHL דרך לביצוע משלוחים ללקוחות הקצה (משלוחי המייל האחרון) בצורה ידידותית יותר לסביבה. כדי לחתור למטרה הם השקיעו בסטרטאפ StreetScooter שמתמקד בפתרונות תחבורה לשוק המסחרי. התוצאה הייתה פיתוח ה- StreetScooter, רכב מסחרי חשמלי. כמה שנים לאחר מכן, הצי של DHL כבר כולל 7,000 רכבים כאלו, שמצמצמים את פליטת גזי החממה ב- 20,000 טון מדי שנה. וזה לא הכול: השימוש ברכבים חשמליים אלו מוביל לחיסכון כספי משמעותי בעלויות הבלאי והתחזוקה, ביחס לרכבי דיזל מקבילים.   

 

דומינוס פיצה: גאווה ישראלית

 

כבר לפני שנים, דומינוס פיצה הישראלית הפעילה צי של 450 קטנועים חשמליים שגם תרמו לצמצום פליטות הפחמן, וגם לפי הנהלת החברה הובילו לחיסכון של יותר ממיליון ₪ בהוצאות הביטוח. עם הפיצה בא התיאבון, ובחודשים האחרונים הודיעה דומינוס פיצה על הרחבת הצי החשמלי של החברה בארה”ב, עם 800 רכבי שברולט חשמליים שישמשו את שירות המשלוחים.  

 

אמזון: השקעה של מיליארד יורו בחשמול ציים

 

ענקית הקמעונאות הכריזה לאחרונה על השקעת מיליארד יורו ב-5 השנים הקרובות בחשמול ציים. סכום זה ישמש לצורך הסבת חלק מרכבי הצי לרכבים חשמליים, ולהצטיידות ב-10,000 טנדרים בגדלים שונים וב-1,500 משאיות קלות. כל זאת כחלק מהרצון לעמוד ביעד של אפס פליטות פחמן בשנת 2040. 

 

גם גופים ציבורים מחשמלים ציים

 

במהלך שנת 2022 הצביעה עיריית לוס אנג’לס פה אחד על חשמול צי הרכב העירוני כולו. מדובר בהחלטה משמעותית, בשל העובדה שמדובר באחת הערים הגדולות בארה”ב, עם צי הכולל למעלה מ-10,000 רכבים. החלטה זו מתיישרת עם יוזמת העיר להפוך את התחבורה בה לנטולת פליטות עד שנת 2035. יש להניח שחשמול הצי העירוני של אחת הערים הגדולות והמשפיעות בארה”ב, ישפיע על עיריות וגופים ציבוריים נוספים. 

 

איך נערכים לחשמול הציים?

 

חברות מסחריות, לצד ממשלות רבות, כבר הכריזו על הפסקת השימוש ברכבי בנזין בין השנים 2030-2040. המעבר לציי רכב חשמליים כחלק ממדיניות זו, יכול לחסוך בעלויות התחזוקה והטעינה, לצד הדאגה לסביבה. על מנת להיערך בצורה מיטבית לחשמול ציי הרכב, חשוב לבחור ביטוח רכב חשמלי המותאם לצרכי הרכבים בצי. ביטוח מקיף לרכב חשמלי כולל כיסויים ייחודיים לרכב חשמלי, המותאמים למאפייניו השונים. כך למשל ביטוח מקיף לרכב חשמלי של הפניקס כולל שירותי דרך וגרירה המותאמים לרכב החשמלי לרבות גרירה לעמדת טעינה במקרה שהסוללה מתרוקנת, כיסוי לציוד הטעינה המגיע מהיצרן ועוד.

השימוש בציי רכב חשמליים הולך וצובר תאוצה. חשמול הצי טומן בחובו פוטנציאל סביבתי וכלכלי גדול, שצפוי להגדיל את החזר ההשקעה בכל קילומטר של נסיעה. 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

19 + seventeen =