לעיר ולעפר: פיג’ו XP400 GT קטנוע “אדוונצ’ר” – סקירה וחוות-דעת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

פיג'ו XP400
פיג’ו XP400 GT

 

נפתח בעיצוב

תדלגו רגע לתמונות … תודו שלקטנוע הזה יש סטייל, שלא לומר “חתיך הורס”. התחושה היא של מוצר, כלי פרימיום, עם נוכחות קשוחה ופרופיל אתלטי. הקווים הכלליים שלו חדים, המשדרים ספורט והרפתקה. בצידי הקטנוע זימים ליציאת אוויר חם, כנף קדמית גבוהה וקצרה, בסיס גלגלים קצר, CRASH BARS, יש לנו פה ממש נגיעות של אופנוע שטח. בחתימת האור תזהו מאפיינים של מכוניות פיג’ו בדמות תאורת לד מאחור, בסגנון שלושה טפריי האריה, ומלפנים, תאורת DRL בסגנון ניבים חשופים. להשלמת ה-DNA של המותג, גם לוח המחוונים עוצב עם אותה השראה, עד לרמת הפונטים בתצוגה, כמו ברכבי המותג. על כל אלה, תוסיפו צבע אפור בטון, שהוא כל כך טרנדי לתקופה, ומשלימים את המראה, חישוקי כרום שחורים ומתלים מוזהבים. התחושה היא שמשהו עומד להתפרץ… אולי שאגה.

 

סגנון כפרי

לאורך השנים למדנו שקטנוע הוא “חולץ פקקים” עירוני – פשוט, פרקטי ופונקציונאלי, אבל אם תוסיפו כפית שטוחה של חיזוקית תקבלו קטנוע משודרג “Maxi-scoter” בסגנון ימאהה TMAX. כפית גדושה יותר מהחיזוקית וקיבלתם קטנוע משודרג, שגם יכול לנוע בשטח (יותר בכיוון הכפר), בסגנון “”SUV או “אדוונצ’ר” או “קרוסאובר”.  הונדה X-ADV 750 הכירה לנו לראשונה את סגנון הקטנועים הזה. בשנת 2022 14% מכלל הקטנועים שנמכרו בישראל היו בסגנון Maxi-scooters. נתון מרשים מאוד בהתחשב בזה שהקטנועים הללו לעיתים גם יותר יקרים מאופנועים איכותיים.

אז מה זה בעצם קטנוע אדוונצ’ר? מדובר על קטנוע דו-שימושי עם יכולת מסויימת ומוגבלת של נסיעה בשטח. יש לו מרווח גחון גבוה יותר, צמיגים דו-שימושים, גלגלי שפיצים גדולים, צמיגי טיובלס, מרבית כוח המנוע יהיה בסל”ד נמוך-בינוני, המתלים ארוכים וקשיחים יותר, בסיס גלגלים קצר, כידון רחב, כנף קדמית גבוהה, ומגני ידיים.

הציצו שוב בתמונה. שימו לב לדגלי צרפת בחזית הקטנוע. אז למה גאוות ה”טריקולור” נחתמה דווקא שם? פיג’ו גאים לציין שהקטנוע מיוצר כעת בצרפת במפעל ההיסטורי של פיג’ו בעיירה mandeure, שחזר לפעול ולייצר קטנועים בשנת 2020, בהמשך למורשתו של ארמנד פיג’ו, שם יוצרו המכוניות עד שנת 1924. פיג’ו גאים גם לציין שהמנוע מיוצר IN HOUSE בעיצוב מודרני. היא לא עושה זאת מהיום, פיג’ו היא יצרנית הקטנועים הראשונה בעולם (החלה את דרכה ב-1898, לפני 125 שנים).

 

XP400 מחיר

 

רק בעשור האחרון חטיבת הקטנועים של המותג התנתקה מקונצרן המכוניות והפכה לחטיבה עצמאית בבעלות ענקית הרכב מהודו, MAHINDRA, המחזיקה ברוב מניות המותג. במפברואר 2023 חברת השקעות גרמנית MUTARES השלימה את יתרת השליטה במניות המותג. ואכן, רוח חדשה נושבת במותג, עם שלל דגמים חדשים, כולל הדגם המסוקר שלפנינו. דגם ראשון שלהם מעולמות ה-Maxi-scooters, ויש דגם נוסף, בדמות אופנוע “נייקד”, 300 סמ”ק, בשם PM01 300, שעומד להיוולד במפעל ב-Mandeure.

 

האריה שרוצה לעורר סנסציה

השנה ד.ל.ב מוטוספורט, מבית לובינסקי, בחרו להביא דגם פופולרי, אם תרצו “להיט מכירות”, אשר ציפינו לו רבות. פיג’ו XP400, דגם ה- GT עם אבזור שטח וגרסת ה-Allure לכביש, שיגיע אוטוטו. בדקתי ומצאתי שהמילה ALLURE בצרפתית הינה “משיכה ומהירות במילה אחת”. ביטוי שגור יותר בקרב מותגי הרכב של היצרנית. למעט המנוע של ה-XP שמגיע מהמטרופוליס (קטנוע תלת גלגלי של פיג’ו), כל המכלולים והתכנון חדשים. אז איפה נמקם את ה-XP400, בזירת המשקל הכבד מול הימאהה TMAX והונדה XADV750 או במשקל בינוני, מול הונדה XADV350 וקימקו DTX360? דילמה. מה שקרה פה הוא שנפתחה תת קטגוריה חדשה במרכז ההיצע וה-XP400 ניצב שם לבדו, עם מחיר שיותר קרוב לקטנועים הבינונים, אך המכלולים שלו מקטגוריית קטנועי המשקל הכבד. סביר להניח שהוא ינגוס מפלח השוק של קטנועי העל הכבדים בעיקר, בזכות החזות שלו ותחושת הפירמיום שהוא משדר.

 

אדוונצ'ר
קטנוע אדוונצ’ר

 

איך זה מרגיש?

כדי לטפס עליו צריך להניף רגל מעל החלק האחורי הגבוה. המושב אינו נמוך במיוחד, אך צר, ולכן, ניתן להניח רגליים בביטחון על הקרקע. הכידון הרחב מקנה תחושת שליטה טובה, ועוזר לפלג הגוף העליון להימתח קדימה בסגנון אופנוע שטח. מנח הרגליים צר ומוגבל, ואין הרבה חופש תמרון למיקום הנעלים. הברכיים מקובעות כמעט כמו באופנוע. למרות זאת, ועל אף שלא קל להגדיר קטנוע ככלי נוח באופן כללי, תופתעו לשמוע שהיה לי נוח אפילו ברכיבה ממושכת בכבישים בין עירוניים וגם מהירים. חוסר מיגון הרוח בחזית הורגש היטב.

התחושה היא שאתה יושב על קטנוע MAXI SCOOTER חזק, חזק בקטגוריה שהוא פתח לעצמו, קטגורית ה”בול באמצע”. המנוע מדויק והעדר רעידות הפתיע לטובה. מרבית הכוח ותחושת “השאגה” ממוקמים בין 5000 ל-6000 סל”ד, כאשר “עצלות קלה” ניתן לזהות בסל”ד נמוך. את תחושת הפרימיום מרגישים באיכות הרכבה ובניה יוצאת מן הכלל. מבט על חלקו האחורי של הכלי חושף מורכבות הנדסית מרשימה, זרוע מחוברת ללינק, ועריסה למספר הרישוי בצורת U צולבת. מאוד מוזר וייחודי . הבולם האחורי “מגלה טפח ומכסה טפחיים”, הוא נמצא בצד ימין וחצי חבוי חצי גלוי בצורה סקסית למראה.

לוח המחוונים TFT בגודל 5 אינץ’ מפואר ו”עשיר”, ממש כמו במכוניות המותג. לוח המחוונים מאפשר ניווט מפורט וגם שיחות ו-SMS עם קבלת התראה. המעבר בין התפריטים וממשקים דורש הסתגלות, ולא התרגלנו למחט הסל”ד שפונה בכיוון ההפוך ממה שאנו רגילים, בנוסף, הופתעתי לראות שאין בנמצא בקרת שיוט. מולנו נמצאת חוגה מרכזית להפעלת הקטנוע ונעילת הכידון. החוגה זו מזהה את מפתח ה-KEY LESS ומציגה תאורת אווירה כחולה ונעימה. מתחת לכידון ישנם מתגים נפרדים לשליטה בהרמת מכסה מיכל הדלק והרמת המושב.

 

קטנוע פיג'ו

 

בעיר

המנוע קצת איטי בפתיחה, בכל זאת הקטנוע כבד. אולי הוא לא יצא ראשון ברמזור אבל הוא נשאר נעים וחלק בתנועה. המראות גדולות ורואים בהם מצוין. בכבישים פקוקים וצפופים עוברים בקלות מעל לגובה המראות של המכוניות הפרטיות. למרות שהקטנוע נראה ארוך, בסיס הגלגלים שלו קצר ( 1545 מ”מ) לכן רדיוס הסיבוב שלו קצר יחסית, ומאפשר תמרון גם במקומות צרים. כידון רחב ומושב גבוה בדר”כ מקשים על תמרון במהירות נמוכה, אך לא במקרה הזה – תמרון והשתחלות בין מכוניות במהירות חד ספרתית קלים מאוד איתו. שמחתי גם לראות שפיג’ו ציידו את הקטנוע בג’ק אמצע שימושי בהחלט.

בכביש המפותל, למרות משקלו הרב הוא שואג ושש לטרף. ניתן להרגיש בזריזות ודופק מואץ, בעיקר בזכות הפרונט המדויק אשר מקנה ביטחון רב, ומספק תחושה של אופנוע. השלדה מספקת קשיחות טובה והמתלה האחורי נהדר. הצרפתים יודעים וידועים בתכנון מתלים איכותיים, וגם הגבה שהרמנו כשראינו את המתלה האחורי מונח בצורה אופקית וייחודית שכזו, ירדה למקומה, הם לא פגעו באחיזה והיציבות נשמרה גם במהירות לא הגיוניות לקטנועים בפניה. הבלמים איכותיים ונושכים במינון הנכון, פיג’ו לא חסכו והתקינו מלפנים בלמים רדיאליים עם צמד דיסקים, דבר שאופייני בדר”כ לאופנועי פרימיום. בכביש המהיר המהירות המרבית עולה על 140 קמ”ש, אך חוסר מיגון הרוח מוריד מהרצון להאיץ יותר.

קטנוע בשטח? כמובן, מאז שהונדה X-ADV 750 יצר את סגנון האדוונצ’ר לקטנועים אנחנו יודעים שהדבר אפשרי. בעוד שלפיג’ו משקל כמעט זהה להונדה, אין לו את אותו פוטנציאל שטח כמו להונדה. השוני הוא במתלים ובמהלך שלהם. בנוסף, מנוע הפיג’ו ממוקם מאחור ומרכז הכובד מורגש בזנב. בעוד הפרונט מרגיש כבולע את השביל ומקנה ביטחון בזכות גלגל קדמי גדול ומתלים סופר איכותיים. אל תנסו לרכב מהר מדיי בשטח אחרת בורות בהפתעה יקפיצו את הגלגל האחורי באוויר, שאינו עומד בסטנדרטים של הקדמי.

הכידון רחב אך לא מושלם לרכיבת שבילים. מעבר למצב עמידה פחות נוח ואינו מרגיש אינטואיטיבי. לשובבים שבינינו, ניתן לבטל את ה-TC וצמיגי הפירלי יפתיעו אתכם לטובה בשבילים. בקרת האחיזה, ה-traction control חוזר למצב התחלתי בכל כיבוי והדלקה של הקטנוע. נסכם שרוב הקטנועים לא יכולים להיות כה וורסטיליים, עם פרוגרסיביות שכזו (קשיחות גבוהה בעומס קיצוני ורכות יחסית בעומס קל).

דברים שלא אהבנו, באים לידי ביטוי בעיקר בפרקטיקה. הנדיבות של היצרן הצרפתי מורגשת בכל פינה, אבל ה-XP400 לוקה גם בחסר. מתחת לכיסא יש תאים, אך קסדה מלאה עם אלמנטים אווירודינמיים ודיבורית אינה נכנסת בתא הראשי. את שקע הטעינה היינו שמחים לקבל על הכידון ולא בתא מתחת לכיסא. חבל שאין לכיסא האחורי שהתרומם מעצור הידראולי שיימנע מלהיטרק על האצבעות. אין אנקול תליה בין הרגליים, וגם אין מקום להניח דבר בין הרגליים. גם על הכידון לא ניתן לתלות שקיות, היות ומגיני הידיים סגורים.

בזנב הקטנוע אין מנשא/סבל אחורי, ולפיכך, אין אפשרות לקשור דבר. סבל אחורי מקורי נמכר בתוספת של 1400 ₪. ניתן גם להתקין משענת מקורית למורכב בתוספת מחיר של 685 ₪. יציאות האוויר החם מהמנוע לצד הברכיים מבשרות או על חודשי הקיץ במישור החוף או על מאווררי רדיאטור שנכנסו לפעולה, בכל מקרה ההרגשה זהה למצב אינדוקציה בתנור אפייה. אז נסכם שזה אינו אופנוע לקניות ועמידה ממושכת בפקקים. 

צריכת הדלק עמדה על 1:24 ק”מ ברכיבה משולבת (עיר, בין עירוני, שטח).

 

בדומה לשוק הרכב, ז’אנר ה-SUV מתפשט ומתרחב גם לעולם הדו-גלגלי, ומציע כלים עם מראה הרפתקני, שיכולים לחצות שבילים. קטנועים ורסטיליים שאינם רק פתרון לפקקים, ואני חייב להודות שהז’אנר הזה קולע למטרה. פיג’ו XP400 עשוי להפליא, הוא מרשים ונוח. בכביש הוא מעניק תחושות הקרובות לאופנוע, בדיוק כמו TMAX או X-ADV, רק חבל שהמנוע שלו לא עוצר נשימה. למרות המחיר הגבוה שלו, קהל היעד לא יתפוס את המחיר כחסם לרכישת קטנוע זה.

ה-400XP מתחרה שינגוס מנתח השוק של קטנועי העל היקרים ופחות מהקטנועים הבינונים, ובל נשכח שהוא מצריך רישיון 1A.

אם אתם מחפשים להיכנס אתו לשטח במתכונת קבועה מומלץ לבדוק אופנועי דו”ש/אדוונצ’ר במחיר נמוך יותר.

 

פיג'ו XP400 מחיר
החל מ-51,990₪ פיג’ו XP400

 

מפרט:

 

מנוע 399 סמ”ק 4 שסתומים חד צילנדר. 36.7 כ”ס ב 8150 סל”ד.

מומנט מרבי 3.88 קג”מ ב-5,400 סל”ד.

הזרקת דלק.

מערכת בלימה; דיסקים

בקרת משיכה TC. (שני מצבי התערבות, ומצב ביטול)

מערכת בלימה ABS מקדימה ומאחורה.

מזלג קדמי KYB הפוך בקוטר 41 מ”מ, מהלך 140 מ”מ.

בולם אחורי יחיד הידראולי

אורך כללי – 2190 מ”מ.

בסיס גלגלים – 1545 מ”מ.

מרווח גחון – 150 מ”מ.

גובה מושב – 815 מ”מ.

מיכל דלק – 13.5 ליטר.

משקל – 231 ק”ג.

צמיגים; טיובלס:  קדמי 17″ במידה 110/70. אחורי 15″ במידה 160/60 .

מחיר 51,990₪  לדגם ה-GT

מחיר 49,990₪  לדגם ה-ALLURE 

 

“אלור” Allure בצבע שחור או ירוק .

GT בצבע לבן פנינה או אפור.

שנתיים אחריות ללא הגבלת ק”מ.

המחיר אינו כולל אגרות רישוי בסך 328₪.

 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

three + six =