מדריך: איך לשמור על תקינות רכב שחונה זמן רב ללא-שימוש

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מכונית מושבתת
מדריך לתקינות רכב שחונה זמן רב

 

לאור המצב: מדריך מיוחד, איך לשמור על תקינות רכבים שעומדים זמן רב ללא שימוש: מדריך מעשי, באדיבות יועצי הרכב של כלמוביל

רכבים רבים של חיילים, מילואימינקים ואזרחים עומדים במשך ימים רבים ואף שבועות ללא שימוש וללא התנעה. מדובר במצב לא תקני אשר יכול להשפיע רבות על המשך שימוש תקין ברכב בעת שננסה להתניע אותו. המומחים הטכניים של כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג’נסיס ו- ORA מפרסמים מדריך כתוב ועצות מעשיות על מנת לשמור על תקינות הרכבים של הלוחמים בחזית בחלוקה לרכב בנזין, היברידי וחשמלי.

 

חניה לטווח ארוך

בעת חניה של רכב לטווח ארוך מומלץ לנקוט במספר פעולות ע”מ להבטיח תנאי אחסון אופטימליים בכדי לקבל פעולת רכב תקינה לאחר החזרה לשימוש:

  • מצב טעינה של סוללת מתח גבוה (ברכב היברידי/חשמלי).
  • טעינה/ניתוק של מצבר V12
  • מילוי לחץ אויר בצמיגים
  • העמדה של הרכב במקום מקורה/מוצל/כיסוי הרכב.

סוללת מתח גבוה – רכב חשמלי והיברידי:

מד ה-SOC (State Of Charge) מד טעינת סוללה מראה את מצב הטעינה של סוללת המתח הגבוה. ערך נמוך במחוון מציין שאין מספיק אנרגיה בסוללת המתח הגבוה. הערך100% מציין שהסוללה טעונה במלואה. לפני העמדה ממושכת של הרכב מומלץ לטעון את סוללת המתח הגבוה לכ-70%. לא מומלץ לאחסן רכב חשמלי לתקופה ארוכה עם סוללת מתח גבוה טעונה מעל 80%.

מצבר V12 – כל הרכבים:

אם לא מתוכנן שימוש ברכב לפרק זמן ממושך, מומלץ לנתק את כבלי המצבר – הקוטב השלילי. בהתאם לסוג המצבר – ישנן הנחיות שונות לתהליכי הניתוק ואחזקת המצבר. מומלץ לבדוק בספר הנהג.

רכב היברידי:

מצבר V12 נטען אוטומטית כשהרכב מצב Ready (מונע).

חלק מדגמי הרכב ההיברידי כוללים סוללת מתח גבוה המניעה את המנוע החשמלי, מדחס מיזוג האוויר, מתנע (סטרטר) ומצבר ליתיום-יון V12 הממוקם לצד סוללת המתח הגבוה. המצבר הקטן (מצבר אביזרים) אחראי על הפעלת מערכת הבקרה של הרכב ושאר האביזרים, לדוגמה: פנסים, מגבים ומערכת השמע.

ברכבים היברידיים בעלי מצבר V12 וולט מסוג ליתיום יון, קיימת מערכת בקרת פריקה אשר מנתקת את המצבר מצרכנים ומונעת פריקה עמוקה של המצבר. ברכבים אלו קיים כפתור להנעה במקרה של פריקת מצבר אשר מחזיר את המצבר ה”מנותק” למעגל הפיקוד. ברכבים אלו יש ללחוץ על מתג הפעלת מצבר ה -V12.

בחלק מדגמי רכב היברידי (דגמים עד 2018) – המצבר הינו מצבר עופרת רגיל. לגביו לא קיימת מערכת “ניתוק אוטומטי” למניעת הפריקה, אך מצבר זה הינו גדול וחזק משמעותית ממצברי ליתיום יון V12, לכן פחות “סובלים” מפריקה בזמן החניה.

 

רכב חשמלי

המצבר של הרכב החשמלי נטען בשני מצבים:

  • כאשר הרכב מונע – מצב “READY”
  • כאשר רכב נמצא בתהליך טעינה ומחובר לעמדת טעינה AC. במקרה זה קיימת מערכת בקרה המנתרת את מצב טעינת מצבר ה- V12, ורק כאשר מתח המצבר יורד מתחת לסף המוגדר, תתבצע גם טעינה של מצבר ה-V12.

בהתאם לכך ועל מנת לשמור על תקינות מצבר V12 ברכב חשמלי:

במידה והרכב אינו בשימוש כלל ואינו נגיש, מומלץ לבחון אפשרות לנתק את הקוטב השלילי של המצבר (במידה וניתן)
כאשר לא ניתן לנתק את המצבר ויש סיכוי גבוה להתרוקנות המצבר בזמן חניה ממושכת (מעל 30 יום), מומלץ להכין מצבר עזר (בוסטר) להתנעה ראשונית של הרכב עם המצבר הפרוק.

אם הרכב שאינו בשימוש נגיש:

מומלץ “להתניע” (להעבירו למצב READY) פעם בשבוע ולהשאיר אותו במצב מונע לכ- 30 דקות. בזמן זה, מערכות הטעינה של הרכב יפעלו לטעינת מצבר העזר בעזרת סוללת המתח הגבוה. צריכת החשמל של סוללת המתח הגבוה תהיה מזערית.
אם מצב טעינת הסוללה נמוך מ- 70% ישנה אפשרות לחבר את הרכב למטען AC אחת לשבוע תוך הגדרות של טעינה בזרם נמוך, כאשר בזמן הטעינה של הסוללה, גם המצבר יקבל “גיבוי” ויטען.

 

רכב בעל מנוע בעירה פנימי בלבד – בנזין או דיזל

מצבר הרכב הינו מצבר מסוג עופרת, חומצתי. במהלך חניה ממושכת המצבר מתרוקן, מדובר בתהליך טבעי ובלתי נמנע. קצב ההתרוקנות תלוי בצרכני מערכות הרכב (מערכות אזעקה, איתור, אביזרים שהותקנו ברכב וגם מערכות הרכב עצמו). בחניה ממושכת מעל 30 יום מומלץ לנתק את הקוטב השלילי של המצבר במידת האפשר.

במידה ולא ניתן לנתק את המצבר, יש לפעול לטעינות תקופתיות של המצבר:

1. חיבור המצבר למטען ייעודי וטעינה במשך כשעתיים עד 4 שעות לפחות ( טעינה אוטומטית)
2. התנעת הרכב ונהיגה בו במשך כ-30 דקות לפחות. לא יעיל לנסות לטעון את המצבר בהתנעת הרכב והפעלתו בחניה במצב סרק. חייבים לצאת לנסיעה של כ-30 דקות בכביש מהיר, רצוי עד כמה שאפשר ללא הפעלות מרובות של צרכני חשמל רבים ברכב קרי מזגן, פנסים, מפשיר אדים וכו…

נוהל הפעלה בעזרת כבלים

חשוב מאוד לדעת כי רכבים היברידיים בעלי מצברים מסוג ליתיום יון אינם מתאימים לשימוש כ”מצבר עזר” עבור רכבים בעלי מנוע בנזין/דיזל (בעירה פנימית). חיבור רכב היברידי לרכב כזה לצורך התנעת רכב אחר – מסכן את תקינות המצבר ומערכת הבקרה של הרכב ההיברידי. רכב היברידי בעל מצבר ליתיום יון יוכלל סייע להתנעת רכב היברידי/חשמלי אחר, ניתן להתניע רכב היברידי בעל מצבר ליתיום יון באמצעות כבלים מרכב אחר (מכל סוג) או ממצבר עזר (בוסטר).

חיבור כבלי התנעה (מצבר עזר)

יש למקם את כלי הרכב קרוב זה לזה כך שכבלי העזר יגיעו למצבר להתרחק תמיד ממאווררים או מחלקים נעים בתוך תא המנוע גם כאשר הרכב כבוי. לכבות את כל צרכני החשמל כגון רדיו, אורות, מיזוג אוויר, לוודא שבורר ההילוכים על מצב חניה (מצב (P ובלם החניה מופעל.
לכבות את מתג ההפעלה בשני כלי הרכב
לפתוח את מכסה המנוע.
להסיר את כיסוי המצבר.
להסיר את מכסה תיבת הנתיכים שבתא המנוע.

לחבר את כבלי העזר בדיוק לפי הסדר המתואר באיור:

1. לחבר תחילה את כבל העזר הראשון האדום אל ההדק החיובי (+) של הרכב הדורש התנעה.
2 – לחבר את קצהו האחר של כבל העזר אל ההדק החיובי (+) של הרכב המניע.
3 – לחבר את כבל העזר השני השחור אל ההדק השלילי (-) של הרכב המניע.
4 – לחבר את קצהו האחר של כבל העזר השני אל ההדק השלילי (-)של הרכב המונע

 

חיבור כבלים רכב
חיבור כבלים רכב חשמלי

 

אין לאפשר לכבלי העזר לבוא במגע עם כל דבר אחר למעט ההארקה המתאימה או הדקי המצבר המתאימים. אין להישען על המצבר במהלך ביצוע החיבורים. לאחר ווידוא שהחיבור תקין יש להתניע את הרכב .
לאחר התנעת הרכב יש לוודא פעילות יציבה ותקינה ולאחר מכן לנתק את כבלי העזר בסדר ההפוך.

לאחר ההתנעה – חשוב לוודא שהמנוע פועל למשך 30 דקות לפחות במהירות סרק או לנהוג ברכב כדי לוודא שהמצבר נטען דיו כדי שהוא יוכל להפעיל שוב את המנוע בעצמו. מצבר שהתרוקן לגמרי זקוק לפרק זמן טעינה של 60 דקות לפחות כדי להגיע למצב תקין. אם פרק הזמן של הרצת המנוע יהיה קצר מדי, ייתכן שלא יהיה אפשר להתניע את הרכב שנית. אם המנוע לא נדלק לאחר כמה ניסיונות, ייתכן שיש לטפל בו.
במקרה זה צריך לפנות לעזרה מקצועית. אם הגורם להתרוקנות המצבר לא התגלה, יש לבדוק את הרכב במרכז שירות מורשה.

טעינת מצבר עופרת על ידי מטען מצברים (בוסטר)

אם המצבר התרוקן בזמן קצר (לדוגמה בגלל השארת הפנסים הראשיים או התאורה הפנימית דולקים כאשר הרכב אינו בשימוש) ניתן לטעון אותו בטעינה איטית למשך 10 שעות. אם המצבר התרוקן כתוצאה מעומס חשמלי גבוה כאשר הרכב היה בשימוש, ניתן לטעון אותו בעוצמה של 20 – 30 אמפר למשך שעתיים.

לאחר התרוקנות המצבר או ניתוקו יש להגדיר מחדש את המערכות הבאות:

נתוני נהיגה/לאחר הטעינה/מידע שנשמר -פריטים בתצוגת (Utility)
מערכת זיכרון מובנית
חלונות חשמליים
גג זכוכית
דלת תא מטען חשמלית
מערכת בקרת אקלים
שעון
מערכת בידור ומידע

איך לשמור על תקינות צמיגים ברכב שעומד זמן רכב:

בחנית רכב לטווח ארוך מומלץ למלא לחץ אוויר גבוה בכ-50% מלחץ העבודה של הצמיגים למשך תקופת החניה. (עד 45-50psi). במקרה של עמידה ממושכת מעל 3 חודשים, מומלץ לפעול לסיבוב הגלגל ב- 180 מעלות על מנת לשנות את נקודת המגע של הצמיג עם קרקע.

כיצד לבדוק לחץ אוויר:

יש להשתמש במד לחץ באיכות טובה כדי לבדוק את לחץ הצמיג. לא ניתן לדעת אם הצמיגים מנופחים כהלכה רק על ידי הסתכלות. צמיגים עלולים להיראות מנופחים כהלכה גם אם הם לא. חשוב לבדוק את לחץ האוויר של כל הצמיגים, כולל (הגלגל החלופי) כאשר הצמיגים “קרים – “צמיגים קרים” – צמיגים ברכב שלא נסע במשך 3 שעות לפחות.

יש להסיר את מכסה השסתום שעל שסתום הצמיג וללחוץ בחוזקה את שעון הלחץ על השסתום כדי למדוד את הלחץ.
אם לחץ הניפוח של הצמיג הקר זהה ללחץ המומלץ שעל הצמיג ועל מדבקת מידע העומס, אין צורך לבצע פעולות נוספות. אם הלחץ נמוך מדי, יש להוסיף אוויר עד שיגיע ללחץ המומלץ. אם מנפחים את הצמיג יותר מדי, ניתן לשחרר אוויר על ידי לחיצה על הפין המתכתי שבמרכז שסתום הצמיג. ואז לבדוק שוב את לחץ הצמיג בעזרת מד הלחץ.

לא לשכוח לסגור את מכסי השסתומים. ללא מכסה שסתום, לכלוך או לחות עלולים לחדור אל ליבת השסתום ולגרום לדליפת אוויר. אם מכסה השסתום חסר, יש להתקין חדש בהקדם האפשרי. הלחץ בצמיגים חמים עולה בדרך כלל ב-4-6 psi. אין לשחרר אוויר מצמיגים חמים כדי להתאים את הלחץ, אחרת הלחץ בצמיגים יהיה נמוך מדי.

ניתן למצוא את כל המפרטים (מידות ולחצים) על המדבקה שעל הקורה המרכזית בצד הנהג

 

דגשים כללים לחניה לטווח ארוך:

 

מומלץ למלא מיכל דלק ל-100% בטרם העמדת הרכב.

מומלץ לחנות את הרכב במקום מקורה ומוצל. אם הרכב חונה בחוץ, מומלץ לשים כיסוי על השמשה הקדמית או כיסוי לרכב על מנת להקטין נזקי שמש וחום חיצוניים.

במידה והתגלה שעל פני הרכב ישנן פגיעות של שרף עצים או לשלשת הציפורים – יש לפעול לניקויים בעזרת מים רגילים. פגיעות מסוג זה מובילות לנזק בלתי הפיך בצבע הרכב. על מנת לשמור על צבע הרכב מומלץ לשטוף את הרכב וליישם ציפוי הידרופובי בטרם החניה.

אחת לחודש מומלץ להניע את הרכב למשך כ-10 דק’, להפעיל את המזגן, לפתוח חלונות ולתת לרכב לעבוד.
מומלץ לכסות מסכי מולטימדיה במגבת/בד בכדי להקטין את החשיפה לחום חיצוני.

דגשים לפני נהיגה לאחר חניה ארוכת טווח.

להסיר את כל הכיסויים ולפתוח את הרכב.

להרים מכסה מנוע ולבדוק מפלס נוזלים, שמן מנוע, נוזל קירור, נוזל בלם, נוזל ניקוי שמשות.

לבדוק מצבר ולהניע את הרכב.

להפעיל מיזוג אוויר כאשר חלונות הרכב פתוחים למשך כ-10 דק לצורך אוורור הרכב.

לוודא כי לא נדלקו נורות התראה כלשהן.

לבדוק כי סל”ד מנוע הבעירה מתייצב על פחות מ-1000 סל”ד.

לוודא לחץ אוויר תקין בצמיגים לפי ההוראות המופיעות בספר הרכב/ המדבקה על משקוף הרכב.

לשטוף את הרכב שטיפה חיצונית ופנימית.

במידה והשלט לא עובד, יש להחליף סוללה בשלט

ברכב חשמלי, יש לטעון את הרכב.

 

המדריך לרכב היברידי או חשמלי – טיפים לתחזוקה שוטפת

שמירת ערך מכוניות היברידיות וחשמליות בשוק המשומשות – סקירה

מה ההבדל בין הייבריד פלאג אין הייבריד או מיילד הייבריד

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one × 4 =