מרצדס AMG SL 43 החדשה (2.0 ל’ 381 כ”ס) – סקירה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מרצדס SL 2023
מרצדס SL החדשה 2023

 

צילום: יצרן, ארתור גינזבורג, אלבום פרטי

 

מרצדס SL החדשה הגיעה אליי לשמחתי בזמן אידיאלי למבחן דרכים. בין לא מעט השקות של מכוניות חשמליות כאלה ואחרות, שאחת את השנייה מאוד מזכירות, לבין סקירות ומבחני רכב לדגמים “פושרים”, ניצבת מכונית שמרטיטה את הנפש במבט וגורמת לראש ולכל הגוף להגיב. החיוך עולה על הפנים, המחשבות רצות בראש, הרגל מבקשת “ללחוץ”, והגוף – להרגיש.

אם העין קלטה ושבעה מכל מה שניבט אליה כלפי חוץ, מהצורה, והגודל, מהפאר, הרי שפתיחת דלתות הרכב שומטת את הלסת מטה. זה כמו מכת “נוקאאוט”, אבל בקטע ממש טוב. לאן הם רוצים להגיע? זו השאלה הראשונה שעולה לי בראש. מהם הריפודים האדומים שאני רואה? האם אני אוהבת אותם? והלוואי שזה לא ייגמר לעולם.

מרצדס SL החדשה מבוססת על ארכיטקטורה חדשה לחלוטין שפותחה על ידי Mercedes-AMG, הלוא היא חטיבת הביצועים של מרצדס בנץ. הפלטפורמה בעלת ממדים חדשים, המאפשרת תצורת ישיבה של 2+2, שני מושבים מקדימה ושניים מאחורה, לראשונה מאז 1989. לפי מרצדס, שני המושבים האחוריים שתורמים לשימושיות ביום־יום הופכים את ה־SL החדשה לרב־תכליתית. אך האמת צריכה להיאמר: זה רכב לנהג/ת פלוס נוסע/ת ותו לא. נכון שיכולים להיכנס שני נוסעים קטני ממדים מאחור, אבל הם לא ייהנו כמו אלה שיושבים מלפנים. תנוחת הישיבה מאחור לא אופטימלית, היא ישרה מדי בהשוואה לתנוחת ישיבה רגילה ואין הרבה מקום לברכיים. אז רווקים ורווקות, להתפקד – זה הרכב בשבילכם.

 

Mercedes-AMG SL 43 Roadster
מרצדס AMG SL 43

 

עומדת למבחן גרסת הפתיחה (1,190,000 שקל), מרצדס AMG SL 43, שהיא אולי המאופקת מבין שלוש הגרסאות. שתי האחרות נשכניות במיוחד: הבכירה, מרצדס AMG SL 63 4MATIC PLUS עם מנוע V8, הספק של 585 כ”ס, והאצה ל־100 קמ”ש ב־3.6 שניות; והבאה בתור, מרצדס AMG SL 55 4MATIC PLUS, גם היא בעלת מנוע V8 עם 476 כ”ס, והאצה ל־100 קמ”ש ב־3.9 שניות. החמודה והחיננית, שלא לומר יפהפייה מהפנטת, שאיתי היא מרצדס AMG SL 43, שהיא והיא בלבד מבין השלוש מגיעה עם יחידת הנעה מאוד מיוחדת, הכוללת מנוע בנפח 2 ליטר (בלבד), ארבעה צילינדרים, בעל הספק של 381 כ”ס, והאצה ל־100 קמ”ש ב־4.9 שניות. ההנעה כאן אחורית, ותיבת ההילוכים אוטומטית עם תשעה יחסי העברה.

בטורבו של ה־SL שלפניי יש מנוע חשמלי קטנטן, בקוטר של 4 ס”מ בלבד, שעוזר לספק כוח מיידי בין השנייה הזו שבה אני לוחצת על דוושת הגז ועד שהטורבו נכנס לפעולה. הטכנולוגיה הזו פותחה במקור עבור רכבי פורמולה 1 כבר לפני שלוש שנים. כוח חשמלי קטן שפותר את עניין השהיות הטורבו. או אם תרצו, השילוב הזה מפחית משמעותית את השהיית הגדישה ומאפשר לקבל מומנט גבוה יותר בסל”ד נמוך יותר.

 

מרצדס 2023
יחידת הנעה ייחודית למרצדס. צילום: אלבום פרטי

 

עוד חשמל אנחנו מקבלים בצורת סוללת V48 שיושבת ביחידת ההנעה ותורמת בעתות שיוט מהיר עם הרכב, וגם בהתנעות, כשמערכת הסטארט אנד סטופ נכנסת לפעולה (זו שמדוממת מנוע בכל עצירה). הסוללה מחליקה גם את פעולת ההתנעה החוזרת ונשנית. כן, מנוע חשמלי, וסוללה, במרצדס AMG. אם אין מנוע V8 גדול ומגרגר עתיר כוחות סוס, יש כוח חשמלי שיכסה איפה שחסר. זה לא אומר שהמנוע של הרכב לא מגרגר, זה לא אומר שלא תרגישו לרגע איזשהו חסך בכוח. יש ממנו בכל רגע נתון והרבה, ויש גם נתון צריכת דלק מתון יחסית, של 9 קילומטרים לליטר. ואתם כמובן יכולים לדרדר את הנתון הזה בקלות, עם בחירת מצבי הנהיגה הדינמיים המרביים.

העיצוב החיצוני של ה־SL 43 שונה במעט מזה של שתי הגרסאות עתירות הצילינדרים, והוא עגול ורך יותר מלפנים ומאחור. יש לו גם חישוקי סגסוגת קלה קטנים יותר, בגודל 19 אינץ’ במקום 20 או 21 אינץ’, וקלים יותר.

הדגם הזה כולו בנוי באופן שמקדש אווירודינמיקה, מצורת המרכב, תריסים, כונסי אוויר, פתחים אקטיביים, דיפיוזר וגם ספוילר אחורי שנשלף ונטמע בצורה חלקה בתוך הרכב. אפשר לפתוח אותו באופן ידני או פשוט להתחיל לנסוע מהר ולגרום לו להיפתח לבד. הוא משנה את מיקומו בזוויות שונות בהתאם למצב הנהיגה, בעזרת מערכת בקרה שמביאה בחשבון פרמטרים כמו מהירות הנסיעה, התאוצה ומהירות ההיגוי.

כמו בכל רכב ספורטיבי, ובעיקר בכל דור חדש, היצרן מתגאה ביכולת שלו להשיל משקל מכל חלק וחלק ברכב, מהמנוע ועד חלקי מרכב שעשויים מחומרים קלים יותר, וכן, כך גם בנוגע לגג של המרצדס SL, גג רך עשוי בד, קל יותר, נפתח באופן חשמלי כמובן ובעל מרכז כובד נמוך יותר. מרגישים שמדובר בגג איכותי מספיק, שומעים כמה הוא מבודד גם במהירות נסיעה גבוהה, שכן זה הדבר היחיד שמפריד בין הנהג/ת לכיפת השמיים. הפתיחה והסגירה שלו אורכות כ־15 שניות ואפשריות עד למהירות של 60 קמ”ש. אישית פתחתי את הגג רגע אחרי שהתנעתי את הרכב, כי אין סיבה לבזבז זמן יקר בשהייה ברכב אטום אם אפשר לפתוח את הגג, בטח שלא בימים היפים ושטופי השמש האלה שקיבלתי.

 

מרצדס 2 מקומות

מרצדס חדשה
מרצדס SL תא נהג

 

בכל דגמי ה־SL החדשים יש היגוי סרן אחורי, ספוילר חשמלי, ידיות נשלפות, חישוקי AMG ומערכת Digital Light חדשנית לתאורה אפקטיבית במיוחד, גם בתנאי נהיגה מורכבים. לדגמי ה־SL55 וה־SL63 יש גם העברת כוח לכל ארבעת הגלגלים (4Matic+) עם נעילת דיפרנציאל חשמלי מוגבל החלקה וכן מערכת מתלים אקטיבית AMG active ride control, כולל אפשרות להגבהת חזית הרכב.

 

מרצדס קבריולט
מרצדס SL

 

אני מתניעה את הרכב, כל האורות בתא הנהג נדלקים והרבה צבע ואור מקיפים אותי עכשיו. בולט מאוד בנוכחותו מסך המולטימדיה בגודל 11.9 אינץ’. בולטים מאוד גם המתגים והגלגלות על ההגה שבעזרתם הרכב הופך בשניות למפלצת עתירת כוח, מרעישה ומנענעת את הישבן באופן שהלב מחסיר פעימה. לחיצה קלה על דוושת הגז מחדדת אצלי את ההבנה כמה ה־SL הזו גדולה ומאסיבית. הרגל שלי שולטת על הדרמה, ועם לחיצה עמוקה היא יכולה לספק הרבה דרמה, אם רק ארצה. עוד לפני שאבחר במצב ספורט פלוס.

כמה פניות אחרי. אני חושבת שהבנתי שאני לא מנסה להשיג יותר ממה שאני יכולה או יודעת להתמודד איתו. המרצדס SL מלמדת אותי מלא שיעורים בענווה וצניעות, ואני תלמידה טובה. לומדת מהר.

בנסיעה בינעירונית, הופתעתי באיזו זריזות ה־SL פיתחה מהירות. כמה היא יושבת מדהים על הכביש, ואני לא אעז לחפור לכם פה על “היגוי־שמיגוי” ותחושת שיכוך המתלים. היא עושה הכול כפי שצריך, היא “מרוככת” מספיק כדי להעביר שעה וחצי של נסיעה אינטנסיבית בלי לעייף עצם או שריר אחד בגוף, היא מבודדת מספיק רעשי רוח חזקים והיא משרה ביטחון בנהיגה – ואת זה אזקוף גם להיגוי המעולה וגם למעטפת מערכות הבטיחות שעובדות במינון הנכון ובזמן.

 

מרצדס SL למכירה
בת 20… לסופשבוע אחד. סקירה מרצדס SL

 

כמה שווה אושר?

 

אז כמה שווה בעיניכם להרגיש שוב בני 20? כמה שווה אושר? גם אם הוא רגעי, אפשר לקחת ממנו ולהרגיש אותו מתי שרוצים. כמה שווה בעיניכם המכונית הכי יפה שתראו היום על הכביש? אולי היפה מכולן. טוב, בין שלוש היפהפיות המוטוריות שמסתובבות פה בארץ. כמה שווה שפע אדרנלין ועוד חופן הורמונים מקפיצים ובריאים, ובחינם.

אפשר וקל לכתוב על מכוניות ספורטיביות יוקרתיות כמו ה־SL שיר הלל ארוך ומלא קומפלימנטים. אבל למרצדס SL החדשה באמת ובתמים יש אקס פקטור שאין להרבה מכוניות, גם אם הגג שלהן נפתח, הסמל שלהן נוצץ והביצועים שלהן חזקים. יש לה הכול ביחד. כל חלק בה מלוטש ומחודד, ספורטיבי אגרסיבי ומושך, היא נמוכה ומאסיבית, היא חזקה, מאוד, וגם נשמעת טוב. היא יציבה ואוחזת, היא מפוארת ויוקרתית להחריד. מריפודי העור האדומים, הגימורים הכסופים בכל מקום, מסך המולטימדיה הגדול במרכז, ואת הכול אפשר להזיז ולכוון – את הגג, הספוילר, האגזוזים, המתלים, מצבי המנוע, תאורת האווירה, העיסוי, החימום ועוד.

אז הנה קיבלתי מתנה ליום הולדתי, להרגיש חצי מגילי למשך סוף שבוע שלם. להתניע, להאיץ, להתלהב, לתת לשיער להתבדר ברוח… כאילו אני בת 20.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

9 − 9 =