על מכוניות חשמליות וטיפים איך לשמור על הטווח – טור עורכת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מכונית חשמלית טובה
מכונית חשמלית טובה יודעת להחזיר אנרגיה לסוללה בנסיעה

 

אם אתם צועדים את הצעדים הראשונים שלכם “בעולם הרכב החשמלי”, עם רכב חשמלי מלא בבית? הטור הזה הוא בשבילכם

 

הטור שלפניכם, מכוון בעיקר למי שחווה את צעדיו הראשונים עם רכב חשמלי חדש, או קצת לפני קבלת הרכב החשמלי. מי שמכיר/ה רכב חשמלי, ויודע/ת ונוסע/ת כבר זמן מה ברכב חשמלי (מלא), הספיק/ה כבר ללמוד את ה”טריקים והשטיקים” של הרכב החשמלי שלו/ה. וזה בעצם כל העניין – כמו ברכב בנזין, צריך ללמוד את הרכב, את ההאצה שלו, את דרך הבלימה שלו, איך הוא זז עם מיזוג, איך הוא זז כשדוחקים בו, איך ההגה מרגיש ומתי. וככה, מתאימים את הנהיגה שלנו למכונית החדשה שקנינו.

בכתבה הזו, יינתנו מספר טיפים כלליים בהתנהלות עם רכב חשמלי, רובם יעסקו בדבר שהכי מטריד ומעסיק את בעלי כלי הרכב החשמליים – הטווח החשמלי, ואיך שומרים על הטווח. כשהנסועה היומיומית היא קצרה, כמה עשרות קילומטרים, ולא “מדגדגת” את גבולות הטווח, אז אין ממש מקום ליישם את הטיפים הללו.

 

זהו, תרגישו בנוח להוסיף מהניסיון שלכם, למען כל הקוראים.

 

 

  • עוד לפני קניית/קבלת הרכב החשמלי, חשוב מאד לפתור את סוגיית הטעינה: במידה ואתם גרים בבניין מגורים, האם יש עמדת טעינה סמוכה לבית שלכם? האם היא זמינה במשך כל שעות היממה? האם תהיה לכם בעיה לטעון בה בכל רגע נתון? אם כן, צריך לבדוק הימצאותן של עמדות טעינה נוספות בסביבת המגורים, וכמה שיותר קרובות אליכן.אם אתם מתגוררים בבניין חדש, ובו עמדות טעינה לשימושכם, מצוין, הרווחתם. סביר להניח שתצטרכו לחלוק עמדות עם דיירים נוספים. שווה לפתוח את זה מולם, ולבדוק אם אפשר ליצור חלוקת שעות / זמני שימוש בעמדה, כדי להמנע מקונפליקטים עם שכנים.אם מצאתם פיתרון יצירתי, כמו הוצאת כבל חשמל מהדירה שלכם לכיוון החנייה, בדקו לפני שזה בטיחותי, שאף אחד לא ייתקל בכבל. אם את החשמל אתם “לוקחים” מהבניין המשותף, אשרו לפני וסכמו עם וועד הבניין/הבית, על תשלום חודשי קבוע, או בהתאם לצריכת החשמל שלכם.אם אתם בעלי בית פרטי, המצב יותר פשוט אצלכם. חפשו המלצות על אנשי מקצוע מנוסים, וכל כל דבר בחיים, הימנעו מעסקאות זולות שיעלו ביוקר בהמשך.

    עמדות טעינה בבית – יש. ומה לגבי עמדות טעינה בעבודה? אם יש, מה טוב, אם אין, קחו זאת בחשבון לפני שאתם יוצאים מהבית עם 20 אחוז סוללה. יש פקקים, יש הפתעות, דברים קורים בדרך, ולכן, כדאי לצאת לדרך עם טווח ביטחון.

     

  • באותו הקשר, עצירה לסיפור קצר:

 

בשיטוטי עם רכבי מבחן חשמליים, נתקלתי לא פעם ולא פעמיים באנשים עם טווח הולך ונגמר ליד עמדת טעינה לא תקינה, או כזו שהם פשוט לא מצליחים להטעין בה, בשל טעויות בתפעול העמדה. באחת הפעמים פגשתי בשעות אחה”צ, בעמדת טעינה מהירה של ג’ינרג’י בערד. שתי נשים מבועתות, שחזרו מחופשה בים המלח – הן סיפרו שיצאו מהמלון עם 100 ק”מ טווח, ותיארו לעצמן שיגיעו עם טווח סביר לערד, יעצרו להטעין את הרכב בכמה עשרות אחוזי סוללה ויגיעו לרחובות, שם הן גרות, לפני כניסת השבת. למרבה הפלא, שלהן, לערד הן הגיעו עם 10 ק”מ טווח, ועמדה אחת שהן לא יודעות כיצד לתפעל.

עזבו רגע את עניין תפעול, את זה אפשר לפתור בתרגול אחד או שניים, עם האפליקציה של חברת הטעינה פתוחה בנייד, או עם צ’יפ מיוחד, ללמוד, ולטעון את הרכב ב-3 שלבים. יש גם סרטוני הדרכה ביוטיוב. אבל את רולטת הניחושים של כמה טווח סוללה יישאר לנו, מזה רצוי להמנע. רכב חשמלי, כמו רכב בנזין, מתאמץ יותר בעליות. בירידות “הוא שמח וטוב לבב”, אבל עליות? זה מחסל אחוזי סוללה. לחצנו קצת על המצערת, הדלקנו מזגן על 18 מעלות, והופ, הטווח נאכל. אל תגיעו לזה, עוגמת הנפש שתחוו אחר כך ממש לא שווה את זה. היה נכון, כמובן, לטעון, וכמה שיותר, לפני היציאה הביתה. עוד בים המלח, במקרה הזה.

 

  • איך לשמור על הטווח?

 

בגדול, גם במקרה הזה, ההתנהלות אמורה להיות זהה, כמו שנוסעים ברכב עם מנוע בנזין. ככל שנלחץ חזק ועמוק יותר על דוושת “הגז”, כך אנחנו דורשים יותר כוח מהמנוע, ומבזבזים יותר “אחוזי סוללה” (הדלק של המכונית החשמלית). לחיצות מתונות, האצות ותאוצות מתונות, ישמרו על הטווח.

נסיעות מאומצות שהן לרוב בנסיעה מהירה, בכבישים בינעירוניים, ובעיקר בעליות, ינצלו יותר אחוזי סוללה, ויקצרו משמעותית יותר את הטווח. לדוגמא, הנסיעה חזרה מאילת, וגם הדרך חזרה לירושלים.

שימוש במיזוג אוכל מהטווח, אין מה לעשות. אבל שימוש מתון במיזוג פחות. בחרו בטמפרטורה שתצנן את תא הנהג והנוסעים לאורך הנסיעה, ונסו שהיא לא תהיה נמוכה מדי, 23-24 מעלות, AC, עם עוצמה בינונית או נמוכה. מעבר לזה, קחו בחשבון שהסוללה תאכל יותר, בעיקר, אם יצאתם לנסיעה ארוכה.

 

  • ויש גם דרך לקבל עוד טווח

 

אין דבר שאני יותר אוהבת ממכוניות חשמליות שמצליחות לייצר עוד טווח במהלך הנסיעה. מבחינתי, ואני חוזרת על זה דיי הרבה, מכונית חשמלית שלא “יודעת” לייצר עוד אנרגיה מגלישה, בלימה והאטות במהלך הנסיעה, היא מכונית חשמלית עם מערכת רגנרטיבית פחות טובה/יעילה, ובעיני היא פחות טובה.

היו מספר מכוניות שממש מול העיניים אחזרו אנרגיה, והחזירו לי אחוזי סוללה, בכל פעם שנתתי לרכב לגלוש, ולהאט, ובעצם כך, לייצר עוד אנרגיה. בודדות שלא עשו את… ובודדות המכוניות שעשו את זה בצורה יוצאת דופן ומעוררת פליאה. אלה המכוניות החשמליות הכי מומלצות לדעתי.

 

  • האם יש דרך לשמור על הסוללה? שאלה טובה. 

    פה אוסיף את ה”שנקל” שלי, ואשמח שתוסיפו את שלכם, מניסיונכם. בגדול, הדעה הרווחת היא שטעינה איטית עדיפה וטובה יותר לחיי הסוללה, מטעינה מהירה. וגם, כדאי להמנע מטעינות מרובות, ולתת לסוללה כמה שיותר להתרוקן, ורק אז לטעון אותה שוב, בטעינה ארוכה ואיטית.

    במקביל, יש כמה פרסומים, של חברות רכב ויצרניות רכב, שעשו מחקרים פנימיים משלהם, ועקבו ובדקו סוללות בנות שנה, שנתיים ויותר, כאלה שעברו טעינות מהירות מרובות, וכאלה שנשמרו יותר, ועל פי הממצאים שלהם, נראה שאחוז הפגיעה, והירידה בטווח הסוללה מדי שנה, הוא משני וקטן – מאפס עגול ועד בערך 3 אחוזים ירידה בטווח, מדי שנה.

    כן, אנחנו עוד יודעים, שבסוללות מתקדמות, במידה ויש פגיעה נקודתית בתאים ספציפיים בסוללה, ניתן להחליף /לתקן את התאים הפגומים, ולא להכנס לברוך של החלפת סוללה/רכישת סוללה חדש. כשאנחנו יודעים שמדובר בהוצאה של אלפי עד עשרות אלפי שקלים.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty + 18 =