אמינות וחשיבות מערכות בטיחות מתקדמות ברכב ואיך לשמור עליהן תקינות

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מוסך מורשה הרצליה
אמינות מערכות בטיחות מתקדמות לרכב

 

 

מערכות סיוע מתקדמות לנהג – חשיבות, אמינות ומה שביניהם: נפגשנו עם שי עידן, מנהל מרכז השירות ‘אוטומטיבי’, לשיחה בנוגע למערכות סיוע מתקדמות לנהג ויצאנו עם כמה תובנות שחשוב לשתף בהן את כל מי שיש לו רישיון נהיגה

 

 

את שי עידן פגשנו במרכז השירות ‘אוטומטיבי’ אותו הוא מנהל. מרכז השירות, שנמצא בהרצליה, הינו מורשה UMI, ועם זאת מטפל גם בשאר מותגי הרכבים. השעה היא שעת ערב, העובדים כבר הלכו הביתה אבל לשי, שעוסק כבר 28 שנים בענף הרכב, יש אנרגיה ולהט כאילו היום רק התחיל. קצב הדיבור מהיר, כאילו ממהר להגשים את החזון שלו: להכשיר את העוסקים בענף הרכב בישראל לעולם הרכב המודרני, הגדוש בטכנולוגיות. 

מעבר למרכז השירות אותו הוא מנהל, כבר קרוב ל-15 שנה ששי מעביר קורסים ומלמד את עולם הרכב החדש. עולם טכנולוגי במיוחד שעוסק במערכות היברידיות, מערכות חשמל, מערכות אוטונומיות, דיאגנוסטיקה, מערכות מתקדמות לרכב ואבחון תקלות ללא פתיחת מכסה מנוע. לקורסים האלו נרשמים אנשים שעוסקים בתחום ומבקשים להתעדכן בשינויים בענף. מרכז השירות אותו מנהל שי, מעבר ליכולות המקובלות בשאר מרכזי השירות אותם אנחנו מכירים, כולל את המכשור וכוח האדם המתאים לספק שירות ופתרון למערכות ADAS. 

 

אוטומטיבי שי עידן
מרכז שירות אוטומטיבי

מערכות בטיחות לרכב

 

רגע לפני שנתחיל – מה זה בעצם ADAS?

 

“ראשי התיבות של ADAS הן Advanced Driver-Assistance System, או בעברית: מערכת סיוע מתקדמות לנהג. מדובר למעשה במערכות טכנולוגיות המסייעות לנהגים בעת נהיגה ברכב, ועל ידי כך תורמות להגברת הבטיחות. מערכות ADAS משתמשות בחיישנים ובמצלמות על מנת לזהות מכשולים קרובים או שגיאות נהג והן מגיבות בהתאם. בין אם בהתראה באמצעות צליל או רטט או בין אם בהשתלטות פיזית על פעולת ההיגוי או הבלמים במידת הצורך. דוגמאות למערכות אלו הן תאורה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התראה מפני מכשולים אפשריים, שמירה על מרכז הנתיב, התראה על סטיה מנתיב, התראה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור ועוד ועוד.”

 

מהניסיון שלך, האם מערכות אלו באמת מצילות חיים?

 

“כמובן. מערכות אלו הוכחו כמפחיתות תאונות דרכים באופן כללי ומפחיתות תאונות דרכים קטלניות בפרט בעשרות אחוזים. זמן התגובה של מחשב מהיר משמעותית מזמן התגובה של האדם והמחשב, בניגוד לאדם, כל הזמן “מסתכל” על הכביש. אתן לך דוגמה מטיול שעשיתי בחו”ל לפני מספר שנים: אני אוהב לבדוק ולהבין כיצד כל רכב פועל. שכרתי רכב ועניין אותי לבדוק את מערכת התיקון סטיה מנתיב.

בכביש המהיר עזבתי את ההגה ונתתי למערכת לנווט את הרכב. לאחר מספר שניות המערכת חשה שאני לא אוחז בהגה והתריעה על כך בלוח המחוונים. בהמשך, המערכת הדליקה את ארבעת המאותתים. לאחר מכן, כשחשבה שנרדמתי, המערכת הפעילה לרגע את הבלמים בעוצמה על מנת להעיר אותי, לאחר מכן הצופר התחיל לצפור ואז חגורת הבטיחות התהדקה על החזה שלי מספר פעמים לטובת ביצוע פעולת החייאה ובמקביל התקשרה למוקד חירום שדיבר איתי ווידא שהכל בסדר. מדהים, לא?”

 

מוסך ג'יפ

מוסך מורשה שברולט קאדילק
מערכות בטיחות מתקדמות מנטרות את התנועות הנהג, ויודעות מתי בדיוק להתערב

 

נשמע שהמערכות האלו מקושרות כמעט לכל אלמנט ברכב

 

“בהחלט. ואני אספר לך עוד משהו שלא הרבה אנשים יודעים – המערכות האלו כל הזמן מנטרות את הנהג. כל פעולה שהוא עושה, בין אם זה לאחוז בהגה, לפתוח חלון או להפעיל את המולטימדיה. הן כל הזמן בוחנות האם הנהג עסוק בנהיגה או בדברים אחרים. כשהמערכת מוודאת שהנהג עוסק בנהיגה, היא תתערב בשלב מאוחר יותר, אם בכלל. לעומת זאת, אם הנהג לא שומר מרחק ובאותו זמן מדפדף בתפריטים שבמסך המולטימדיה, המערכת תתערב בשלב מוקדם יותר. מגיעים אלי כל מיני לקוחות שטוענים שהבלימה האוטונומית לא עובדת ברכב שלהם.

הם צריכים להבין שהמערכת מגיבה באופן שונה בהתאם להתנהלות של הנהג. כאן דרך אגב אפשר לראות את החיסרון של מערכות עזר לנהג בהתקנה מקומית – הן לא מסוגלות להתערב אלא רק להתריע, ובנוסף, הן אינן מנטרות את ערנות הנהג ולכן מצפצפות הרבה יותר, מה שגורם לנהגים להתעלם מהן או לכבות אותן.”

 

כיצד המערכות האלו השפיעו על מרכזי השירות?

 

“אלו מערכות שמחייבות אנשי דיאגנוזה עם ידע והכשרה מתאימים. עולם הרכב והמערכות האלו עשו קפיצת מדרגה משמעותית בשנים האחרונות ולצערי רוב מרכזי השירות לא השכילו להכשיר או לגייס את כוח האדם המתאים. אני רואה את זה ביום יום שלי: מגיעים אלינו המון רכבים שתוקנו בצורה לא נכונה ומסכני חיים.”

 

מוסך מורשה UMI

 

תוקנו בצורה לא נכונה, מה הכוונה? 

 

“לצערי, אני נתקל בלא מעט מקרים של רכבים שעברו תאונה והמערכות לא כוילו מחדש. מקרים לדוגמה של החלפת שמשה קדמית שעליה מותקנת מצלמה: סטיה של מעלה אחת בהתקנה של המצלמה תוביל לסטייה של מטרים שלמים במיקום העצמים בכביש מבחינת המערכת. התקנה של מצלמה ללא כיול מחדש מסכנת חיים. במקרים כאלו, מערכת עזר לנהג יכולה לפעול שלא לצורך או לא לפעול בעת הצורך. לצערי, ברוב מרכזי השירות אין את הציוד ו/או הידע המתאים לכיול המערכות האלו ואותן מערכות גם לא יתריעו על כך.”

 

והיום, אחרי מספר שנים שהמערכות האלו קיימות – האם אפשר לומר שהן אמינות?

“האמינות של המערכות האלו מאד גבוהה. עיקר התקלות, כפי שציינתי, נובעות מתיקון לא נכון של רכבים אחרי תאונה”.

 

מוסך הרצליה

 

 

נחזור למרכז השירות, מה השינויים שנעשו בשנים האחרונות במרכז השירות אותו אתה מנהל?

 

“על מנת להתאים לעולם הרכב הנוכחי, יש להכשיר את כוח האדם בהתאם. במרכז השירות אותו אני מנהל אנחנו מעסיקים עובדים בשכר גבוה מאד ביחס לממוצע במשק משום שהיכולות הנדרשות רחבות במיוחד: צריך לדעת לעבוד עם מחשב, צריך לדעת כימיה על מנת לנתח תוצאות של בדיקות אוריאה, צריך לדעת אנגלית ברמה גבוהה, אלקטרוניקה, להתכתב על היצרן, תכנות, עדכוני תכנה, סריקת תקלות, ממשקים בין הסלולארי לרכב ועוד ועוד.

החוזקה במרכז השירות שלנו היא הדיאגנוסטיקה. היכולת שלנו למצוא את התקלה באופן מדוייק מבלי להחליף חלקים תקינים בשיטת ‘ניסוי וטעיה’. למעשה, היום זו רוב העבודה שלנו, יותר מאשר הטיפולים הקלאסיים של החלפת שמנים ופילטרים. את רוב ההכשרות אנחנו עושים בעצמנו משום שלצערי, כוח האדם שעובר את ההכשרות הקלאסיות, לא מספיק מיומן.”

 

טכנולוגיה רכב
הטכנולוגיה רצה והרגולציה תקועה

 

האם אתה חווה הבדל בתפקוד, בדיוק וביעילות של מערכות בטיחות המותקנות ברכבים ממותגים שונים?

 

“שמים וארץ. אני נתקל במערכות שונות לגמרי ביכולת התגובה, בדיוק, ובאופן קריאת הנתונים. אני יכול לתת לך דוגמה מהמותגים שאני עובד בעיקר מולם: הקאדילק אסקלייד למשל מציג היום את שיא הטכנולוגיה בתחום. אפשר לנהוג רק באמצעות המסך. בלילה רואים דרכו מצויין והמערכת עובדת בטכנולוגיה של מציאות רבודה ומסוגלת להוסיף אובייקטים על גבי התמונה, כדוגמת מפות ועוד. הרזולוציה גבוהה במיוחד וקצב רפרוש הנתונים מאד גבוה. העולם הזה לא מפסיק להתפתח וזה כל פעם מדהים מחדש לראות את השינויים האלו.”

 

מה דעתך על הרגולציה בנושא?

 

“זו נקודה מאד חשובה ולצערי גם כואבת. העולם הזה, כפי שציינתי, מתפתח בקצב מאד מהיר והרגולציה לא מצליחה להדביק את הפער. יש מדינות בעולם שכבר הבינו שכל רכב שעובר תאונה חייב אישור על תקינות וכיול מערכות. בישראל לצערי, זה לא משהו נדרש כרגע ואני מקווה שהתקנות ישתנו בעתיד הקרוב.”

 

האם יש לך טיפים לתת לקוראים שלנו לטובת נהיגה בטוחה?

 

“דבר ראשון הוא לא לכבות את המערכות האלו. אתם לא יודעים מתי הן יצילו את החיים שלכם ושל היקרים לכם שנמצאים איתכם ברכב. הדבר השני הוא להבין שאי אפשר להסתמך על המערכות האלו. מדובר למעשה במערכות עזר ומי שמרשה לעצמו להיות מרוכז פחות בנהיגה זו טעות איומה. הנהג הוא המערכת הכי חשובה ברכב והמערכות האלו עדיין לא מסוגלות להחליף אותו.” 

 

 

טיפול 30 אלף: חוות דעת על מרכז השירות אוטומטיבי הרצליה

החיים בימי קורונה: האם טיפול שוטף לרכב הוא טיפול חיוני?

אמינות רכבי שברולט וקאדילק – ראיון עם מומחה אבחון תקלות רכב

המדריך לרכב היברידי או חשמלי – טיפים לתחזוקה שוטפת

 

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “אמינות וחשיבות מערכות בטיחות מתקדמות ברכב ואיך לשמור עליהן תקינות”

  1. שלום
    ברשותי טויוטה chr אני יד שנייה אבל עם 20000 ק”מ. שנת 2019.
    רכשתי את הרכב ללא ידע שהוא יבוא מקביל.
    ניגשתי למוסך טויוטה בכדאי לעשות טיפול ברכב ואז נודע לי.
    מסתבר שהחברה שייבא את הרכב נסגרה.
    ולכן לא אוכל להאריך את האחריות של הסוללות.
    הייתי מעוניין לבצע בדיקת מצברים ואיפוס קיבולת .ניקוי כללי של התאים והמגעים .בכדאי לשמר את הסוללות ולתחזק אותם הרכב שנת 2019 ולא בוצע עד היום איפוס קיבולת. אשמח לדעת אם יש מוסך בארץ שעושה טיפול מונע כזה .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 × 2 =