ויהי אור: מהלוגן ועד תאורת לייזר – תאורה ופנסים בכלי רכב

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

פנסים לרכב
עולם שלם של עיצוב. תאורה ברכב

 

כשאני תקוע בפקק, אני תמיד מסתכל עליהם. כלומר, עומד מול ים של אורות אחוריים, אין הרבה מה לעשות מלבד להסתכל עליהם. יש מגוון מדהים, בסגנון, בצורה, בביצוע, והמשחק הוא לזהות את המותג והדגם רק בעזרת חתימת האור של כל אחד מהם.

 

ברוכים הבאים ל”רנסנאס” של מעצבים ומהנדסי מכוניות, אמנים לכל דבר, והוגי רעיונות חדשניים בנושא תאורה חיצונית ופנימית ברכב. אפשר לומר שזה הפך לסוג של טקס בפני עצמו, יצירת התאורה ברכב. מגיבוש הרעיון ועד הוצאתו לפועל, כשמאחורי כל זה יש הרבה כוונה ותכנון. הנורות, הצבעים, המיקום, הקצב, העוצמה, הכל תוכנן מראש.

האור, והתאורה ברכב, משפיעים על הלקוחות בדרכים רבות. תאורה יכולה להיות חלק קריטי מהרכב ומחוויית הלקוח, לדוגמא, בפרסומת, יפתחו עם מכונית חשוכה בתחילה, אבל אז נדלקים כל הפנסים, ומזמינים את הלקוח להסתקרן, להתקרב ולבחון. מפרסמים משתמשים בפנסים האחוריים כדי להעניק לרכב סוג של “אישיות”, ובכך, לעורר את הלקוחות.

אנחנו רואים מגוון עצום של “אפשרויות תאורה” עד לנקודה שתקנים מגבילים נכנסים לתמונה, ומחייבים היצרן והמהנדסים לעמוד בהם, מבהירות האור, ועד עמידות האורות, כך או כך, נשאר הרבה מקום ליצירתיות ו”משחק” של המעצבים.

מכלול פנס חזית חייב לכלול עדשת רפלקטור עם אור נמוך, גבוה, איתות ומחזיר אור בצבע כתום או לבן. מחזיר האור נראה מהצד של המכונית, ומשמש כאביזר בטיחות. לפעמים הוא גדול, קטן, עבה, דק, אנכי, אופקי, מלבני, משולש, בכל חלק אחד, או רב חלקים וכו’. לפעמים מחזיר האור הצדדי אינו חלק ממכלול הפנסים הקדמיים, והוא בכלל מותקן על הפגוש הקדמי או בקצה הכנף. זה אלמנט כל כך קטן ומינורי שהוא נראה כחסין למיתוג. האם מעצבים משקיעים בזה מחשבה, או שזו רק מחשבה שלאחר מעשה מתמודדים איתה?

 

AUDI E TRON
ויהי אור: אודי אי טרון תא נהג

 

תאורת פנים

 

בעבר לא היה דגש על נושא תאורת הפנים ולקוח היה מקבל כמובן מאליו תאורה אנמית ובעיקר פונקציונלית. בשנים האחרונות, יותר ויותר כלי רכב “מציעים” תאורת אווירת פנים ambient light כסטנדרט או כאופציה. תאורת אווירה היא התאורה הרכה סביב הקונסולה המרכזית של המכונית, בידיות הדלתות, מחזיקי כוסות ולעיתים, לרוחב לוח המחוונים, ובאזור רגלי הנהג. זהו אור רך, חבוי ומוחזר. התאורה הזו מפחיתה את הצל על פניהם של אנשים וממלאת את החלל בבהירות עדינה, זה מבליט את העיצוב ו”שואב את אנשים פנימה”.

עבור יצרנים זהו שיקול עיצובי חשוב. הם עושים שימוש בתאורה הזו בכדי לעורר מצב רוח או לספק חוויה תיאטרלית ולהכניס חיים בחפצים. בטח ניתקלתם במונחים כמו “חתימת אור” ו”עיצוב מאיר”, האורות משמשים כ”עיניים” או כ”תכשיטים” של המכונית. לדוגמא, מותג הרכב “לינקולן” הוא אחד החלוצים בתחום, ולמכונית Lincoln Embrace ו Corsair, צוות העיצוב של החברה יצר אווירה מוגזמת ומסבירת פנים מדי…

 

 

זה קצת כמו הצגה, כשאתה מגיע לרכב שלך וזה מה שמקבל את פניך. אתה בעצם מקבל ‘חיבוק’. הרכב מברך אותך עם הגעתך.

 

אז למה יצרנים עושים את זה?

 

מחקר** שנערך על ידי מהנדסי ב.מ.וו, בשיתוף קבוצת הנדסת תאורה ב”אוניברסיטת אילמנו” לטכנולוגיה, מצא כי תאורת הפנים מעצימה את התפיסה המרחבית, ומעניקה תחושה שחללי הפנים מרווחים יותר, משפרת את האיכות הנתפסת של החומרים, וגורמת לנהגים להרגיש בטוחים יותר. (בדגש על להרגיש). עיצוב הפנים והגימורים נראים אטרקטיביים יותר, והפקדים קלים יותר לשימוש.

מאידך, חשוב לציין כי למחקר לא היו הוכחות חד משמעותיות שהאורות עשויים להפחית את העייפות בעת נהיגה ברכב, או שיש להן השפעה על “ערנות” הנהג, שיפור במצב הרוח שלו או בביצועים של הנהג. המחקר קבע, כי אורות לד נקודתיים אשר ממוקמים נכון, יעילים בדיוק כמו פס לד ארוך ורחב. בנוסף, רמה גבוהה של בהירות לא משפיעה על רשמי הנהג, להיפך, זו רק הובילה לתלונות על סנוור והסחת דעת.

המחקר קבע כי הצבע בו נעשה שימוש לא מהווה חלק בהשפעה על מצבו הרגשי של הנהג, אך הוא היה חשוב ביצירת זהויות רכב ספציפיות למותג. רוב יצרניות הרכב בוחרות בגוון צבע אדום. בשברולט נתקל בצבע הכחול, בב.מ.וו בכתום, אופל עם אדום, מרצדס – צהוב, וברוב היפניות, גוון של לבן בהיר.

 

מרצדס EQ
תאורת אווירה במרצדס EQ

 

לגזור ולשמור: מונחים שהתביישתם לשאול עליהם באולם התצוגה

 

צג OLED: הצגים המרשימים שאנחנו מקבלים הם למעשה מערך דיודות פולטות אור, המבוססות על חומר אורגני. היתרונות בחומר הזה הם האפשרות לבנות צגים דקים יותר, בהירים יותר, שקופים, גמישים וחסכוניים יותר, וזה בניגוד לצגי LCD. החומר הזה מציע את ההגנה הטובה ביותר מפני השפעה סביבתית, כמו לחות. מה שמשנה כאן הוא היישום – ברגע שניישם אותו על מצע זכוכית ברכב תהיה מגבלה של עיצוב ה-OLED, כי הוא לא גמיש מספיק, והצורה שנקבל היא דו-ממדית בלבד. חיסרון נוסף הוא העמידות הנמוכה, יחסית לאורך זמן, של החומרים האורגניים לעומת צגי  LCD.

תאורת פנים “ambient light”: מוגדרת כתאורת אווירה בשונה מתאורה טבעית. הטכנולוגיה שעומד כאן היא RGB LED, שמשלבת את שלושת הצבעים, אדום-ירוק-כחול, בעזרת צבע, טמפרטורה, ובהירות. ניתן לייצר למעלה מ-16 מיליון גוונים של אור.

נורות RGB: נורות פופולריות מאוד, מכיוון שהן בטוחות, עמידות לאורך זמן, ונקיות מקרני אור מזיקות כמו אור אולטרה סגול ואינפרה אדום. והכי חשוב, אפשר להסתכל עליהן לזמנים ממושכים, מבלי לדאוג לראייה. גוונים צהובים או תאורה חמה עוזרים לנו להשיג רוגע ולהרגיש נוח יותר. זה גם עוזר ליצור אווירה נעימה שיכולה לעזור להפחית רגשות שליליים או חרדה. לדוגמא, צבע צהוב שטוף שמש ופרחי אביב מתפרשים על ידינו לשמחה ואושר. מכירים את זה שבמכשירי הסלולר קיים מצב מסנן “אור כחול” אשר מגביל את כמות האור הכחול שיפלט מהמסך? זאת בכדי שהחושים שלנו יירגעו ולא יעלו את רמת הקורטיזון בדם.

 

 

אור מסייע לנו להציג באופן הטוב ביותר את החלל בו אנו שוהים…

 

סוגי תאורת חזית

 

הלוגן: מדובר בטכנולוגיה הוותיקה ביותר אך הפשוטה ביותר. אמינה וזולה למימוש. בדומה לתאורה הביתית. התאורה הזו מבוססת על חוט להט וחשמל שעובר דרכו ומפיץ אור רב. בתוך הנורה נמצא גז ההלוגן, לכן היא נקראת כך. בהמשך הדרך הזכוכית הוחלפה בקריסטל עדין ודק. זוכרים שאסור לגעת ביד חשופה בנורה? זה לא סתם, במידה ונשאיר על הזכוכית שמנוניות ומלחיות מהידיים שלנו, הגז שבפנים ימצא את דרכו החוצה דרך הלכלוך הזה, ובכך יתקצרו חייה של הנורה משמעותית. והחסרון המשמעותי ביותר, הוא יעילות נמוכה, אורך חיים קצר וחום מאוד גבוה.

קסנון: תאורה זו דומה לאופן הפעולה של נורות הפלורסנט. הראשונים להשתמש בה היו ב.מ.וו בראשית שנות התשעים כחלופה חדשנית להלוגן. כיום, כלי רכב רבים משתמשים בטכנולוגיה הזו, שמורכבת ומתוחכמת יותר ממנורת הלוגן פשוטה. יתרונותיה הבולטים, הם אור בהיר ורב עוצמה (כיסוי שטח רב יותר), אורך חיים כפול מהלוגן וחסכוניות. בטכנולוגיה זו אין נורת להט, אלא בדומה לפלורסנט הלבן, בתוך צינור הזכוכית קיימת תרכובת גזים שמתח החשמלי שמוזרם דרכם מצית אותם ואחרי כמה שניות מייצר אור. החסרונות: נדרש כיוונון מדויק יותר של התאורה. במידה והזכוכית החיצונית של הפנס מלוכלכת האור מתפזר או מסנוור באופן שעלול להיות מסכן את שאר הנהגים או אפילו את הנהג עצמו. מעבר לזה המערכת מורכבת ויקרה יותר.

 

 

לד / LED: זו התאורה הפופולרית ביותר אצל יצרניות הרכב היום. אודי היו הראשונים ליישם אותה בשנת 2004. והיום, התאורה הזו נמצאת גם בתחומים רבים ונוספים בחיינו, כמו בתאורות רחוב, רמזורים ותאורת הבית, ולמעשה, כמעט בכל מקום. הטכנולוגיה הזו יעילה במיוחד, מכיוון שהיא בעלת אורך חיים רב יותר ומספקת המון אור, גם בהינתן מתח נמוך.

הטכנולוגיה כאן כוללת נורה, שהיא סוג של דיודה פולטת אור, אשר כוללת מוליך למחצה (סיליקון לדוגמא). צבע האור נקבע בהתאם לתרכובת המוליך למחצה. יתרונות: עוצמת התאורה חזקה וניתן להשיג אור טבעי יותר מתאורת הקסנון. נוסף על כך, היות שגופי התאורה קטנטנים, אפשר לייצר מערך נורות גמיש מאוד, ולתכנן ולעצב שלל גופי תאורה מגניבים. החסרונות: הלד מייצר לא מעט חום, זוהי תאורה יקרה יותר מהוותיקות. לד עלול להתגלות כפוגע במנגנוני השינה בלילה, בעיקר בגלל בהירות האור (כפי שציינו, בטלפונים סלולריים קיים אפשרות ל”סנן אור כחול” ולהפחית את ערנות החושים שלנו).

תאורת יום DRL: זו אינה טכנולוגיה אלא שפת עיצוב של פנסי החזית במכונית, כאשר נורות לד רבות עוטפות את הפנסים. תאורה זו מיועדת לשפר את הנראות של הרכב בשעות היום. היא אינה תחליף לפנסי החזית הרגילים, מכיוון שהם לא מאירים למרחק, והם גם לא יכולים לענות על הדרישה להדליק את תאורת הרכב בשעות היום בחורף, כי הפנסים מאחור לא נדלקים יחד איתם.

 

HEAD LIGHTS BMW
פנסי העתיד: פנסי לייזר BMW

 

לייזר: תאורת העתיד. היתרון המרכזי שלה הוא הפקת תאורת יום איכותית ביותר ובהירה יותר.  הטכנולוגיה בתחילת דרכה וכמובן שב.מ.וו ואודי הם החלוצים בשימוש בה, עם דגמי הקצה של המותגים, i8 ו-A8. כרגע החסרונות עולים על היתרונות: המחיר בראש ובראשונה ובנוסף קיים סיכון, שבמקרה של תקלה כלשהי במערכת התאורה, היא עלולה להפוך למסוכנת עבור אלו הממוקמים לפני הרכב.

כיצד פועלת הטכנולוגיה? יש לייזר בתוך פנסי הרכב, ומספר מראות שפונות לכיוון זכוכית שכולאת בתוכה גז. אותו גז מתחמם על ידי הלייזר, והקרניים שנוצרות בתהליך הופכות לאור בוהק שמאיר לנהגים את הדרך.

 

תראו איך התקדמנו ב-100 שנים? פורד מודל T בתחילת המאה הקודמת נמכרה עם עששיות נפט להאיר את הדרך או יותר להיראות.

 

פורד ענתיקה
פורד מודל T מ-1925
FORD MODEL T
תאורת עששיות. פורד מודל T

 

 

מקורות:

** Engineers at BMW in Munich, Germany and researchers from the Lighting Engineering Group at Ilmenau University of Technology in Ilmenau

***Influence of ambient lighting in a vehicle interior on the driver’s perceptions ; L.Caberletti, K. Elfmann, ;August 16, 2010

https://doi.org/10.1177/1477153510370554

 

כתבות שיעניינו אותך:

 

היפים והמאירים: סוגי פנסים לרכב

בחן את עצמך: זהה את הרכב לפי הפנס האחורי

סקירה וחוות דעת על ערכת חידוש פנסים‏

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

nineteen − 7 =