חשמל ומימן: כנס הרכב ותחבורה חכמה ה-39 של לשכת המהנדסים 

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

אוטובוס חשמלי
בקרוב ייכנסו למרכזי ערים יותר אוטובוסים חשמליים

לשכת המהנדסים בישראל קיימה את הכנס השנתי בנושא רכב ותחבורה חכמה בהשתתפות שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירב מיכאלי. מיכאלי מעדיפה שלמשפחה בישראל תהיה מכונית אחת בבית, ועדיף חשמלית.

 

כתב: חיים ליטמן

 

משבר השבבים ממשיך לפקוד את עולם הרכב: באחת ההרצאות, הצהיר אינג’ שמואל בן ארי, כי אחת הדרכים לצאת ממשבר הצ’יפים העולמי (היום ברכב יש בין 50 ל 150 צ’יפים) היא לעבור למחשב ראשי אחד ברכב שינהל את הכל. נתון שיכול להוזיל עלויות משמעותית בעולם הרכב. 

 

השבוע קיימה לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל את הכנס השנתי שלה, ה-39 במספר, בנושא רכב ותחבורה חכמה, שעסק בנושאי ליבה כמו: הנדסת רכב, תעשיית הרכב היצרנית בישראל, ומערכות תבוניות לתחבורה וחדשנות במרחב הציבורי.  

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירב מיכאלי: “תחבורה חכמה היא מה שמקדם אותנו כחברה, מה שהופך את החברה לטובה יותר. לדבריה “יש הרבה רעיונות מגניבים, אבל האתגר שלנו הוא לראות איך איך זה משרת את הכלל”. בהמשך השרה הסבירה שיש עדיפות לטכנולוגיה שמשרתת את “אלה שאין להם”, ועל כך שהדבר החשוב ביותר בקידום טכנולוגיה חדשה הוא הפחתת הגודש.  

השרה הצהירה שמשרדה יפעל בשנים הקרובות לקידום רכבים אוטונומיים וחשמליים כחלק מהמלחמה בעומסי התנועה ושינויי האקלים העולמים.

 

מירב מיכאלי
מירב מיכאלי. מכונית אחת למשפחה. צילום: קובי אליהו

 

מעניין לשמוע כי משרד התחבורה מתחיל לאגור מידע (“BIG DATA” ) בעזרת כלים ייעודיים ממחלקות R&D and MOP על הרכבים החשמליים שנוסעים היום בכבישים גם ברגעים אלו., ובעזרתם לקבל החלטות תנועה וגודש בהמשך.

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו מיטל להבי מתייחסת לסוגיית אכיפת חוקי התחבורה הציבורית והנסיעה בעיר ואומרת: “כפי שאנחנו משתמשים באמצעים טכנולוגיים על מנת לאכוף את איסור נסיעה של רכב פרטי בנתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב-יפו, כך הייתי רוצה לראות אמצעי פיקוח אלקטרוניים בקרבה ובסמוך לגנים, מוסדות חינוך, פארקים ציבוריים וכדומה, כדי להבטיח נסיעה במהירות מומלצת ורכיבה על פי החוק. הלכה למעשה במקומות שאנשים אמורים לנהוג 30 קמ”ש , אז נוסעים 90 קמ”ש, זה לא נתפס וזה סכנת נפשות שניתן למנוע אותה באמצעות אכיפה אלקטרונית יעילה יותר מהמחסומים האקראיים שמציבה משטרת ישראל”.

 

עיקרי הכנס:

 

  • בכנס שלל חברות שעוסקות ומפתחות את נושא הטעינה הביתית והמבנית, באחרון נדרש איזון עומסים חכם.
  • הצפי בשנים הקרובות הוא לגדילה אקספוננציאלית בכל תחומי הרכב החשמלי בישראל. ניתן יהיה לצפות עליה בנושאי הנהיגה האוטונומית, נשוא שזלג מתעשיות הביטחוניות לאזרחות בישראל .
  • בשורה משמחת לכל העירונים והסובלים מזיהום ורעש עירוני – בקרוב, יותר אוטובוסים 100% חשמליים ייכנסו למרחב הציבורי בכל החברות. 
  • באחת ההרצאות, ציין אינג’ שמואל בן ארי, כי אחת הדרכים לצאת ממשבר הצ’יפים העולמי (היום ברכב יש בין 50 ל 150 צ’יפים) היא לעבור למחשב ראשי אחד ברכב שינהל את הכל . נתון שיכול להוזיל עלויות משמעותית בעולם הרכב. 
  • בהרצאה של אסתי פשין (אלתא) סוקרת נושא הגנת הסייבר והדרישה הגבוהה לתקן ITS כאתגר לפריצות וחבלה ברכבים אוטונומיים. התקנים של היום אינם מספקים לשימוש ברכבים מסוג זה בישראל.

 

משלל ההרצאות בכנס, נוכחנו גם בהרצאה של אשר בנט מייסד ומנכל חברת TEVVE (אח של רוה”מ בנט) שכיום בסיסה ומרכז הפיתוח שלה נמצאים באנגליה, העוסקת במשאיות חשמליות בינוניות המגובות בתאי מימן. אשר בנט ציין כי ההשראה שלו הגיעה משירותו הצבאי, בו שירת בצי הצוללות של צה”ל. בנט סקר את היתרונות של המימן לעומת סוללה והציג מושגים הנדסיים חדשניים סביב מנוע ומערכת הייצור של המשאיות החשמליות הנעזרות בתאי מימן, כגיבוי בפרט ובכלל בתחום. “עתידנות” – כדאי לשים לב לשינוי ממערכות ABS למערכות EBS (משמע : מעבר לאלקטרוניקה מלאה שתשלוט בבלמים ברכב).

 

 

השלים אותו פרופ’ ליאור אלבז (פרופסור לכימיה באוניברסיטת בר אילן), בסקירה בנושא מימן של התפתחות כלכלת מימן בעולם והשפעה על סקטור התחבורה. פרופ’ אלבז בחר לציין כי מפעלי יונדאי העולמיים כבר אינם מתכננים מנועי בעירה פנימית חדשים, וציין כי “אנרגיות מתחדשות טובות לנו בכיס”. עושה רושם שנתקל עוד פעמים רבות בעתיד בנושא מימן בהקשר של כלי רכב חשמליים.

בהמשך היום, הכנס התפצל למספר מושבים שכל מושב קיים דיונים שונים ומרתקים בסוגיות הליבה של הנדסת רכב, תעשיית הרכב היצרנית בישראל, מערכות תבוניות לתחבורה וחדשנות במרחב הציבורי. 

 

אודות הלשכה

לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל (ע”ר) היא הגוף המקצועי היציג של ציבור זה בארץ, ומטרתה להוות גוף לאומי מרכזי, אשר מטפח ומקדם את המשק בתחומי ההנדסה, האדריכלות והטכנולוגיה, ובמקביל פועל לקידום המעמד המקצועי של המהנדסים והאדריכלים במדינת ישראל.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

two × 1 =