יותר נועזים ומתוחכמים: תופעת גניבות הרכב ב-2022 גדלה והפתרון ברור

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

משטובה
הפתרון הברור והמהיר למכת גניבות הרכב, סגירת משחטות הרכב

 

 

המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים מסכם את שנת 2022 בגניבות רכב: יותר גניבות, יותר נועזות, יותר תחכום בפריצות, וגידול בפריצות לאור יום. הפתרון? חיסול משחטות הרכב

 

תופעה חדשה אשר נתגלתה בחודשים האחרונים היא תופעה אשר נקראת “גניבות תאומות” או “גניבות משולשות” במסגרתה כנופיות של גנבי רכב פושטות על אזורים מסוימים או ערים סמוכות וגונבים באותן שעות את אותו דגם של רכב. בין אם זה אותו דגם SUV או אותו רכב משפחתי ולפעמים אפילו את אותה שנת מודל ואותו צבע. התופעה מוסברת בכך שכנופיות הרכב באות מוכנות עם אותם “כלי פריצה” טכנולוגיים ואותה שיטת גניבה לאותו סוג דגם של רכב ובנוסף כנופיות הרכב מקבלות “הזמנה” ספציפית, שולחות  מספר צוותים על מנת להגדיל את אחוז ההצלחה לגנוב את אותו סוג רכב מבוקש. 

יתכן גם שהמשחטות מתמקצעות כל אחת בסוגי כלי רכב מסוימים, אם בשל ניהול לוגיסטי יעיל יותר של המלאי ומיקוד הלקוחות ואם בשל חלוקת השוק בין משפחות הפשע בעלות המשחטות. 

עד כה נמצא בידול בהתמחות המשחטות בין אלו שהתמחו בחלפים למשאיות לעומת אחרות שהתמקדו בכלי רכב פרטיים.

 

השעות והימים הכי פופולאריים:

 

בנוסף, מניתוח הנתונים של פוינטר עולה כי להבדיל מהעבר, גניבות הרכב מבוצעות בכל שעות היממה ולא רק בשעות הלילה המאוחרות. צלילה פנימה לנתוני הגניבות  מראה כי  היום הבולט בניסיונות גניבה רכב הנו יום ראשון (בין שבת לראשון). כמו כן ברבעון הרביעי השעה הפופולארית ביותר על גנבי הרכב היא השעה 19:00, השעה שבה חוזרים מהעבודה וזמן ההתארגנות עם המשפחה והילדים.

 

ובשישי?


תופעה נוספת אשר התגלתה היא שבימי שישי,  השעות הפופולאריות ביותר לגניבת רכב  הן בין השעה 14:00 לשעה 20:00. שעה שרוב המכוניות זמינות ליד הבית, מחשיך מוקדם יחסית, ורובם נמצאים במנוחה והכנות לסופ”ש. 

 

גידול בניסיונות גניבת רכב של 160%:

 

שנת 2022 מסתיימת עם  גידול דרמטי של 160% בניסיונות גניבת רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אנו נמצאים במגמת עליה עקב חוסר עולמי בחלפים ובכלי רכב חדשים, ולאחר שמבצע “שובר גלים”, בו השתתפו כל כוחות הבטחון וצה”ל בצורה גלויה וסמויה, תוך הפעלת לחץ יום-יומי על חוליות הטרור והפח”ע, נכנס לשגרה. כנופיות הגנבים הסתגלו למצב החדש, למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח ולמדו שיטות התחמקות.

חשוב לציין שמדובר בניסיונות גניבה, ניסיונות אשר את רובם פוינטר מצליחה לסכל עוד טרם הרכב החל בתנועה וכן בתפיסת כלי רכב גנובים לאחר מרדפים.

 

מעבר קל במחסומים:

 

בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב”חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר, אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום. 

 

גניבות לאור יום:

 

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שבשנת 2022 הגנבות מתבצעות לאורך כל חלקי היום ללא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גנבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד 2021.

 

שימוש במשבש סלולרי:

 

ב-90% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. צורת גניבה זו מגיעה כבר לשיעור בלתי נתפס (בחצי השנה הראשון שיעור זה עמד על כ- 80%) דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם.

 

אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר מתאר את תהליך גניבות הרכב בישראל: שרשרת גניבת הרכב מתחילה במשפחות בעלות מגרשי הפירוק, אשר מרכזות את ההזמנות לחלפים מהשוק המקומי וממוסכים בישראל. אלה מוציאות הזמנה לכלי הרכב המבוקשים על פי סוג, דגם ולעיתים גם צבע. חוליות הגנבים בדר”כ קשורות למגרש פירוק מכוניות מסוים, מקבלות את ההזמנה ויוצאות לשטח לחפש אחר הרכב המתאים. משהרכב מונע, נכנס הנהג שאמור להעביר את הרכב למגרש הפירוקים. הנסיעה עם הרכב הגנוב לעיתים קרובות מלווה בנסיעה פרועה ובמהירות מסוכנת, רצופה בעבירות תנועה ואף בנסיעה בניגוד לכיוון הנסיעה או פריצת מחסומים ודוקרנים. לעיתים הנסיעה מלווה בהתנגשויות ופגיעות בגוף. הרכב המוביל בדרך כלל מתלווה לרכב הגנוב ומזהיר את הנהג מפני כוחות שיטור ומחסומים. 

עושה רושם שיש הלימה בין מבצעי גניבות כלי רכב, מבריחי שב”חים למבצעי טרור. גנבי הרכוש מונעים ממניעים כלכליים ואצל חלקם הם משולבים בשנאה לאומנית. כבר היום באירועי תפיסת רכב אנחנו נתקלים במטר של יידוי אבנים ואפילו ירי. מדובר באנשים, רובם צעירים, שהחליטו להצטרף לארגוני הפשע כדי לעשות כסף קל. מאחר ורמת המוסר אצלם נמוכה, הם מהווים, לדעתי, גם תשתית נוחה לגיוסם לארגוני טרור תמורת כסף.

 

הפתרון: חיסול משחתות הרכב

 

אז מה הפתרון? לדברי גולדשטיין, חיסול משחתות הרכב, אשר מיקומם ידוע לגורמי הבטחון והמשטרה יקטין מאוד את היקף גניבות הרכב. המשחתות הן הגורם המניע ומתדלק את מעגל הגניבות, הן שמרכזות את ההזמנות מחד ואת ההיצע מאידך. במקום להתמודד בקצה עם עשרות חוליות של גנבי רכב ומאות גנבים שפושטים על ערי ישראל מידי יום וגונבים מכל “הנע” ליד, בכל מקום ובכל שעה, כמעט ללא מפריע, צריך לטפל במקור הבעיה.

 

שיטות הגניבה הפופולאריות:

 

שיבוש סלולרי – 90% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות: 

 

  • חיבור למחשב רכב ושכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 45% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. 7% גידול ביחס לשנה שעברה.
  • תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 34% מסך הגניבות. 12% ירידה ביחס לשנה שעברה.
  • גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 12% מסך הגניבות שנרשמו השנה. גידול של 20% ביחס לשנה שעברה.
  • גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. 14% גידול ביחס לשנה שעברה.
  • שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה. 50% קיטון ביחס לשנה שעברה.

 

גניבות לפי מחוזות כלל ארצי:

 

ביחס לתקופה המקבילה אשתקד חל “מהפך” באזורי הגניבה. אזור השרון הוביל בשנה שעברה בפער ניכר עם יותר משליש מהגניבות. בשנה זו אזור המרכז חזר להוביל- שליש מהגניבות בישראל מתרחשות באזור המרכז. אזור השפלה צמח בכמעט 40% ואזור הצפון יותר מהכפיל את עצמו.

אזור השרון עם ירידה של 32% ל- 26% מסך הגניבות (בהשוואה ל- 38% בשנת 2021)

אזור המרכז עם עליה של 33% ל- 30% מסך הגניבות ( בהשוואה ל- 24% בשנת 2021) 

אזור הדרום עם ירידה של 29% מסך הגניבות ל- 12% (בהשוואה ל- 17% בשנת 2021)

אזור השפלה עם גידול של 66% מסך הגניבות ל- 15% (בהשוואה ל- 9% בשנת 2021) 

אזור ירושלים  עם 7% (בהשוואה ל- 7% בשנת 2021)

אזור צפון עם גידול של 100% מסך הגניבות ל-  10% (בהשוואה ל- 5% בשנת 2021 כולל אזור חיפה והקריות).

שליש מכמות ניסיונות גניבת רכב בישראל מרוכזות ב- 5 ערים בלבד;
תל אביב 10%, פתח תקווה 9% וירושלים 6%. באר שבע 5% ונתניה 4%.

 

זמנים ודפוסי גניבה בולטים: 

 

בשנת 2022  הגניבות מבוצעות בכל שעות היממה זאת בניגוד לשעות הגניבה הפופולאריות ביותר בשנת 2021 שהיו בשעות הלילה בין22:00-05:00   לפנות בוקר. תופעה זו תופסת תאוצה ומהווה המשך לתחילת המגמה של המחצית הראשונה של השנה.

 

סטטיסטיקת גניבות לפי סוג רכב:

 

שנת 2022 קיבעו את מעמדו הבלתי מעורער של ה- SUV בישראל לא רק במכירות אלא גם בשיעור ניסיונות הגנבות וחצו את רף ה- 50%. כל רכב שני שנגנב בישראל הינו רכב פנאי-שטח SUV. 

 

  • ג’יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים 51% גידול של 24% בהשוואה ל- 41% בשנה שעברה.
  • רכבים פרטיים מהווים 17% ירידה של כ- 20% בהשוואה ל-24% בשנה שעברה.
  • רכבים מסחריים מהווים 10% מסך גניבות הרכב (ירידה קלה בהשוואה ל-11% בשנה שעברה).
  • משאיות מהוות 6% מסך גניבות הרכב (ירידה בהשוואה ל 10% בשנה שעברה).
  • כלי צמ”ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב (ללא שינוי ביחס לשנה שעברה)
  • דו גלגלי – מהווים 13% מסך הגניבות (ללא שינוי ביחס לשנה שעברה)
  • רכבים וכלים נוספים מהווים 1% מסך גניבות הרכב (ביחס ל- 1% בשנה שעברה).

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

3 × 1 =