יצאנו לרקוד: סובארו BRZ החדשה 2023 (תיבה ידנית) – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

סובארו BRZ דור קודם
דור הולך ודור בא… סובארו BRZ דור ראשון ושני

 

באיחור אופנתי קל, הסובארו BRZ נחתה בישראל (החל מ-229,900 ש”ח), אחרי שבילתה בחדר הכושר ובסלון היופי. מה דעתנו עליה והאם בעיית המחסור בכוח, שהיוותה מחלוקת מרכזית בדגם היוצא, נפתרה? הכל במבחן שלפניכם

 

תמונות: יובל לוי

 

הדור הראשון של ה-BRZ הגיח לעולם בשנת 2012 ופותח בשיתוף עם טויוטה, שהציגה מכונית זהה כמעט לחלוטין בשם GT86. ראשי התיבות של BRZ הן Boxer Rear wheel drive Zenith , ובעברית: מנוע בוקסר, הנעה אחורית ו… הנקודה בשמים שמעל לראשכם. אבל אנחנו לא מסתכלים על השמים אלא על הכביש, ושם, בכביש, ראשי התיבות האלו תורגמו לרכב מהנה למדי לנהיגה, בזכות מרכז הכובד הנמוך (שתורם לכך גם מנוע הבוקסר), המשקל הקל יחסית (כ-1.2 טון) וההנעה האחורית.

נקודת הביקורת העיקרית הייתה מופנית למנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי שהותקן ב-BRZ, מנוע שדרש סל”ד גבוה למדי על מנת לספק ביצועים סבירים: 200 כוחות סוס הגיעו ב-7,000 סל”ד ושיא המומנט, 20.9 קג”מ, התייצב לרשות רגלו הימנית של הנהג רק ב-6,400 סל”ד גבוהים, גבוהים מידי. בעולם של מנועי טורבו מודרניים, שמספקים את שיא המומנט בפחות מ-2,000 סל”ד, נהג ה-BRZ נדרש לסחוט את המנוע עד תום על מנת לקבל ממנו ביצועים שנחשבו לסבירים ביחס לרכבים ספורטיביים אחרים. למרות הביקורת, ה-BRZ זכתה לקהל מעריצים בעולם וגם בארץ, בזכות היותה מכונית ספורטיבית ומהנה לנהיגה שהוצעה במחיר נגיש (יחסית). 

 

סובארו BRZ החדשה 2023
BRZ 2023

 

הדור השני של ה-BRZ נחשף בעולם בסוף שנת 2020 והגיע לישראל ביבוא סדיר רק לאחרונה. מהנדסי סובארו פתרו את בעיית הכח לא באמצעות מגדש טורבו אלא באמצעות תוספת של 400 סמ”ק לנפח המנוע: There is no replacement for displacement או בעברית: אין תחליף לנפח. בחזיתו של הדור השני מותקן כעת מנוע בנפח 2.4 ליטר שמפיק 228 כ”ס, אך עיקר השיפור הוא בגזרת המומנט, שמציג תוספת קג”מ של מעל 20% לעומת הדור הראשון, והוא עומד כעת על 25.5 קג”מ. הבשורה היותר חשובה היא הסל”ד בו המומנט הזה מגיע: 3,700 סל”ד שפויים ונגישים (יחסית ל-6,400 סל”ד בדור הקודם), מה שמספק לנהג רצועת כח רחבה משמעותית בזמן שהוא בוחש בהנאה בין ההילוכים. 

הדור השני מוצע בישראל בשתי גרסאות: ‘ידנית Premium’ ו’אוטומטית Limited’. פרט להבדל הברור בתיבת ההילוכים, ידנית מול אוטומטית, הגרסה האוטומטית מציעה עוד מספר מערכות בטיחות חשובות שלצערנו חסרות בגרסה הידנית כגון בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור ואורות גבוהים אוטומטיים. מחירה של הגרסה הידנית 229,900 שקלים ושל האוטומטית 239,900 שקלים. 

 

סובארו BRZ החדשה מחיר
הדור השני זוכה לניפוחים נאים ועגולים. סובארו BRZ החדשה

 

עיצוב חיצוני

 

פרט למנוע, עדכון נוסף שבוצע בדור השני נעשה בגזרת העיצוב החיצוני. אם הדור הראשון נראה “צנום” יחסית בזכות קווים ישרים וחישוקים צרים, הדור השני זוכה לניפוחים נאים ועגולים שמיישרים קו עם תוספת הכח. הכנפיים הקדמיות זכו למסיט רוח נאה המשתלב עם חצאית הצד ותא המטען מציג ספויילר מובנה. צללית הקופה של ה-BRZ נותרה כשהיתה, והיא כוללת תא מנוע נמוך יחסית המתאפשר באמצעות מבנה מנוע הבוקסר. העיצוב החדש משפר את המראה באופן משמעותי לטעמי, במיוחד בחלקה האחורי. 

 

subaru brz interior 2023

סובארו מולטימדיה
ממשק ותצוגת המולטימדיה מיושנים יחסית. סובארו ברז

 

תא הנוסעים

 

פתיחת דלת הנהג חושפת תא נוסעים משודרג לעומת הדגם היוצא. עם זאת, מעבר לחיפוי אלקנטרה בחופת לוח המחוונים ובחלק מדיפוני הדלתות, איכות החומרים אינה משדרת יוקרה, בטח שלא ביחס לרכב ברמת המחיר של ה-BRZ. המושבים הספורטיביים, המשולבים עור ובד, נוחים וחובקים את גוף הנהג והנוסע שלצידו לטובת הפניות ההדוקות. לוח המחוונים דיגיטאלי ובמרכז הדשבורד תמצאו מסך מולטימדיה בגודל “8. ממשק ותצוגת המולטימדיה מיושנים יחסית ואינם עומדים בקנה אחד עם מערכות מולטימדיה מודרניות, אך לא התכנסנו לטובת מישוש הפלסטיקה או לטובת תפעול מערכת המולטימדיה, בטח שלא בזמן נהיגה. ואם בנהיגה עסקינן, אז ה-BRZ בהחלט מציעה את כל מה שצריך בשביל לנהוג: הגה, בורר הילוכים שנופל בנוחות ליד ימין ושלוש דוושות. 

 

סובארו BRZ מידות
סובארו BRZ תא נוסעים
סובארו BRZ תא מטען
200 וקצת ליטר. תא מטען סובארו BRZ

 

במידה ותהיתם אם היא BRZ מסוגלת לנייד יותר מזוג נוסעים, נוכל לספר כי המושב האחורי מסוגל לאכלס בנוחות ילדים קטנים או נערות גומי בלבד. כל תוכנית מעבר לכך תהיה יומרנית למדי. שימושיות גבוהה גם לא תמצאו בתא המטען, שמסוגל להכיל 200 וקצת ליטר בלבד. 

 

סובארו BRZ תא נהג
סובארו BRZ החדש תא נהג
סובארו BRZ ידנית
התיבה המועדפת. סובארו BRZ ידנית
קלאץ'
קלאץ’!!

 

נוהגים (ולא נוסעים)

 

למבחן הדרכים קיבלנו את הגרסה הידנית. רגע לפני שנתחיל, נספר כי זו הגרסה הנכונה לטעמנו ברכב מסוג זה. גרסה שמאפשרת חיבור ישיר בין האדם ובין המכונה. Hill and Toe, Rev matching, עקב בצד אגודל. לא משנה איך תקראו לזה: סידור הדוושות המצויין ב-BRZ מאפשר את זה. פקקים? התפעול של תיבות ההילוכים המודרניות נוח יחסית. לא הקרבה גדולה מידי בשביל הבונוס האדיר שהתיבה הזו מספקת כשהכבישים נפתחים. 

אני מתיישב במושב החובק וכבר מרגיש את החיבור למכונה: תא הנוסעים צפוף יחסית, הישיבה נמוכה, החלונות צרים, הרגלים מיושרות לפנים. האנטיתזה לכל הקרוסאוברים שמגיעים אלינו לאחרונה למבחני דרכים. אני מתניע את מנוע הבנזין בלחיצת כפתור. המנוע שקט, שקט מידי לטעמי. זו כנראה גרסת הבנזין האחרונה של ה-BRZ, אז למה לא לשמוע קצת את שירת הברבור מבעד לזוג המפלטים שמאחור? מהנדסי סובארו החליטו שאת צלילי המנוע ישמעו בעיקר בתוך תא הנוסעים ואלו יגיעו בכלל באמצעות מערכת השמע (טהרנים, אל תסקלו אותי אבל זה עובד לא רע).

זה הזמן להוריד מטה את בלם היד הידני (הללויה) לשלב להילוך ראשון ולהתחיל להתגלגל ברחובות תל אביב. בנסיעה עירונית ה-BRZ מתגלה באופן מפתיע כמכונית המספקת נוחות סבירה, בטח ביחס לייעוד הספורטיבי שלה. בהחלט לא הקרבה משמעותית, אם בכלל. תפעול תיבת ההילוכים נוח והוא אינו מצריך עבודה קשה: הבורר מדוייק ודוושת המצמד קלה ואינה מעייפת את שרירי רגל שמאל. 

 

סובארו ברז
BRZ דור ראשון ושני
סובארו BRZ מבחן השוואתי
סובארו BRZ 2023 מבחן דרכים

 

הגיע הזמן לקחת את ה-BRZ לנשום קצת אוויר פסגות, והיא בהחלט אוהבת לנשום: כוח המנוע בדור השני מגיע כבר בסל”ד נמוך יחסית והמנוע רץ בקלילות מפתיעה במעלה הסל”ד. הדבר היחיד שקוטע את החגיגה בפראות הוא מנתק ההצתה שנמצא אי שם ב-7,500 סל”ד. התחושה היא שהמנוע יכול להמשיך ולטפס עוד ועוד מעלה בסל”ד בהנחה ולא היו מגבילים אותו. משקל ההגה קל יחסית אך הוא מדוייק מאד והוא הופך את ה-1.3 טון של מתכת, פלסטיק, זכוכית ונוזלים, המרכיבים את מכונת הנהיגה הזו, לקלילים ונשלטים במיוחד.

סובארו BRZ מאפשרת לתקוף פניה אחר פניה בדיוק מושלם. אוהבים להחליק את הזנב? אין בעיה. לחיצה בריאה על הדוושה הימנית בחצי השני של מד הסל”ד בהילוך ראשון או שני (וגם בשלישי אם האספלט עייף) תשלח את הישבן לטיול קצר. הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה תורם ליכולת שליטה גבוהה בהחלקה, ובקרת האחיזה, שניתנת לביטול מלא, תתערב ותקטע את החגיגה והחיוך בשלב מאוחר יחסית. תיבת ההילוכים בעלת יחסי ההעברה הקצרים דורשת לא מעט עבודה באותם הכבישים המפותלים, אך מספקת בתמורה טונות של סיפוק עצמי וחיוכים. התנהגות הכביש של ה-BRZ צפויה והבטחון מאחורי ההגה נבנה במהירות, על אף שמדובר ברכב עם הנעה אחורית.

 

סובארו BRZ יד 2
מפגש כחול: סובארו ברז דור קודם

סובארו ברז למכירה
סובארו BRZ דור ראשון ושני

 

ביקור הורים

 

רגע לפני שהחזרנו את מפתחות ה-BRZ קפצנו לביקור הורים קצר: הדור השני והדור הראשון. שתיהן כחולות, שתיהן מקוריות. מעבר לשינויים בעיצוב החיצוני, תאי הנוסעים מציגים גם הם לא מעט הבדלים: המושבים בדור השני עטופים בחומרים איכותיים יותר והם גם אוחזים טוב יותר את גוף הנוסעים, חיפויי העור בלוח המחוונים ובדלתות שבדור הראשון הוחלפו באלקנטרה בדור השני, לוח המחוונים הפך מאנלוגי לדיגיטאלי, מסך המולטימדיה גדל במקצת וגם נסיעה קצרה הציגה בידוד רעשים משופר.

עוד אנקדוטה לגבי הרעשים: בדור הראשון יש מערכת ייעודית שמזרימה את צלילי המנוע אל תוך תא הנוסעים. הדור השני קצת פחות אנלוגי והוא נעזר כאמור במערכת השמע על מנת לייצר צלילי מנוע מלאכותיים בתא הנוסעים. מה לגבי הכח? השוואה קצרה בהילוכים שני ושלישי על כביש נטוש הוכיחה שהדור השני חזק באופן מובהק מרגע הלחיצה על הדוושה הימנית. גם בסל”ד נמוך וגם בסל”ד גבוה. טבלת הנתונים לא משקרת.  

 

לסיכום

 

אם ברשותכם תקציב של כרבע מליון שקלים וחשקה נפשכם ברכב ספורטיבי טהור, המתכון פשוט: תיבת הילוכים ידנית מתגמלת והנעה אחורית מאתגרת. לצערנו, אולמות התצוגה בשנת 2023 אינם מותירים לכם יותר מידי אפשרויות עד רבע מליון שקלים: מאזדה מיאטה לאוהבי הגג הפתוח או סובארו BRZ לאוהבי הגג הסגור. לכל רכב יש את המחנה שלו: הקלסטרופובים, שלא מוכנים לשבת ברכב עם גג שלא ניתן לקיפול, וההארדקוריסטים, שטוענים שלשבת במיאטה מזכיר להם ישיבה בתוך אמבטיה. אם אתם מהמחנה השני, אין לכם מה לדאוג: למרות המשקל הגבוה יותר, ה-BRZ ממש לא נופלת מהמיאטה בחווית הנהיגה. למעשה, אני חושב שההיפך הוא הנכון.

 

 

סובארו BRZ החדשה – גלריה

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty − seventeen =