למי-קראת-קורקינט? בחנו את הכלי הסופר מיוחד MIA Four – סקירה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

 

למי קראת קורקינט? MIA Four של MIA Dynamics הוא הכל חוץ מקורקינט עם 4 גלגלים. מדובר בכלי ייחודי, ללא כל מתחרים אחרים בתחום. קראו מה חשבנו עליו…

 

צילום: הדר רופא, יצרן

 

לא אתם לא טועים, הרחבנו את מנעד כלי המבחן באתר, וכעת אנחנו בוחנים לא רק כלי רכב ואופנועים. כאחד שמתנייד בשנה האחרונה על לא מעט קורקינטים בעיר הגדולה, בדרכי אל העבודה או בחופשים, נבחרתי מתוך צוות הכתבים לבחון את ה-MIA Dynamics, עם הבטחה שלא מדובר בעוד איזה קורקינט אלא כלי ממש מעניין. צדקו.

אני מגיע לאסוף את ה-MIA Four מתל אביב. משרדי החברה נראים יותר כמו חברת סטארט אפ מאשר סוכנות, והאמת שזה לא רחוק מהמציאות. היזם, איציק קלדרון, שפיתח את הכלי, סוג של הכלאה ייחודית בין קורקינט, טרקטורון ואופנוע, פיתח פה משהו על גבול הסטארט אפ הטכנולוגי. ה-MIA Four הוא יותר מהכלאה מעניינת בין הכלים האלה. למעשה, מדובר פה על פלטפורמה שיכולה לשמש כלים נוספים שהחברה מתכננת לייצר ולשווק. יש פה לא מעט דמיון אבל גם תעוזה ששמורה לאנשים מיוחדים, כאלו שכולנו מכירים מתחום הרכב, שלמדו איך כלי בנוי, אבל מהשטח ולא מספרים, מידיים מלאות בגריז ושמן וחתכים, ולא מצפייה במסך המחשב או למידה בכיתה.

 

 

במבט ראשון ה-MIA Four מזכיר לי כלי דומה שקיים בשוק – איזי ריידר. מבט נוסף מבהיר שאין מה להשוות בין השניים. יש בכלי הזה מספר דברים שמדגישים שימת לב לפרטים שאין בכלים אחרים, ומיד אפרט עליהם. ה-MIA Four  מוגדר כקלנועית על פי החוק בישראל, עם הגבלת מהירות עד 12 קמ”ש, ונשיאת משקל עד 120 ק”ג. רוחבו 70 ס”מ, מה שיאפשר טעינה ברכב, מעבר בדלתות חדרים, ואף כניסה למעלית. משטח הדריכה מזכיר גלשן, רחב דיו עבור אנשים עם מידת נעליים 45 כמו שלי, ואף יותר. המראה שלו הכי רחוק מקלנועית, ויותר מזכיר כלי שטח צבאי או בטחוני מיוחד, ומתברר שלא טעיתי, וכמה יחידות שלו כבר נמכרו לצבאות זרים אבל לא רק להם. שיטוט בסדנא חושף כלים “מקוסטמים” נוספים, שנמכרו למשל ל-Moto GP ככלי עבודה ושינוע. כבוד.

 

מיניוואן תא מטען
העמסה קלה לתוך מיניוואן

 

למרות שהנציג הסביר בטלפון שה-MIA Four נכנס לתא מטען של כמעט כל רכב, לא לקחתי סיכון והגעתי עם המיניוואן המשפחתי. האמת היא שהוא צדק. ה-MIA Four יכול להכנס לתא מטען של כל ג’יפון או רכב סדאן עם קיפול מושבים סטנדרטי, אבל במיניוואן, הוא פשוט נבלע פנימה, בזכות המידות – 120 ס”מ אורך, וגובה של 50 ס”מ, במצב כידון מקופל, וגם בזכות המשקל הקל שלו, יחסית, כ-48 ק”ג, מקל על ההעמסה.

על ה-MIA Four רשומים מספר פטנטים, שמאפשרים למשל, בעת הגעה למכשול לשמור על מצב ההגה מאוזן, ולא ליישר אותו, כך שהידיים לא יקבלו איזה רתע חזק. פטנט נוסף, נמצא בקיפול הכידון שתורם לבטיחות הנוסע. אבל נשים את הפטנטים בצד לרגע. יש פה גאונות צרופה – לאן שאתה לא מסתכל ב-MIA Four יש בו כפילות בחלקים, חלקים זהים לחלוטין, שמאפשרים גם למי שבלי ידע טכני, לתחזק את הכלי בעת הצורך. המכלולים זהים, כך שאין צורך לזכור אם הם יושבים בחלק העליון או תחתון, מימן או משמאל – כמו הרלסים או המחזירים או הדיסקים, ואפילו הגובלי זוית, והכל ניתן לפרק ב-2 ברגים בלבד.

מתחת למשטח הדריכה, ממוקם תא שנפתח לבית הסוללה – סוללה נשלפת LG 60V 20Ah ליתיום-יון במשקל 6 ק”ג, המאפשרת טווח נסיעה, תלוי שטח והתנהגות של עד 45 ק”מ, וטעינה מ-0% ל-100% בכ-6 שעות. הכלי שקיבלתי לבדיקה היה עם 2 מנועים 1000W חזקים שיושבים בתוך הג’אנט של הצמיג, ובכך, אין איבוד כח. ישנה אפשרות לרכוש כלי 4X4 עם 4 מנועים. יתרה מזאת, אם רכשתם כלי של 2X4 ועכשיו אתם רוצים כלי של 4X4, אין שום צורך לקנות כלי חדש, פשוט קונים קיט מתאים ומשדרגים את הכלי, ומאחר וכל התחזוקה קלה, תוכלו אפילו לעשות זאת בעצמכם לבד.

 

מיה פור קלנועית
4 מתגי שליטה. מיה פור

 


איך זה נוסע?



אני פורק את הכלי מהרכב ליד הבית באזור מבודד, וחובש קסדה. האמת היא שהכידון לא נפתח לי בקלות, ולאחר התעסקות קלה של כמה שניות עם האום וידית ההידוק, אני מבין את המנגנון ומצליח לפתוח את הכידון. ל-MIA Four  מסך קטן ומשטח עם 4 לחצנים בלבד, המאפשרים תפעול קל גם תוך כדי נסיעה: לחצן הפעלה, לחצני העלאת והורדת מהירות, ולחצן לשליטה במידע במסך. בוררי המהירות מאפשרים שלוש רמות מהירות, כאשר 1 יאפשר תחילת תנועה בצורה יציבה ושקטה, וכל שינוי מהירות מאפשר לכלי להגביר מהירות נסיעה. בכלים שימכרו בסוכנות, המהירות מוגבלת ל-12 קמ”ש, בכלי הנבחן המהירות הוגבלה ל-45 קמ”ש.

הבולמים פה מזכירים בולמים של קטנוע, כאשר הבולם הימני הוא הקדמי, והשמאלי האחורי, הפוך מאופנוע, המפעילים בולמי דיסק בקוטר 140 מ”מ. צמיגי 145 70/60 מאפשרים בין היתר לכלי מרווח גחון של 18 ס”מ, די מקביל לכמה רכבי פנאי שאנו מכירים. יש פה יחידות תאורה קדמיות ויחידת תאורה אחורית אדומה לנסיעה בלילה, וגם מגיני בוץ חשובים.

 


הכידון ניתן לכיוון והתאמה, אבל אני משאיר אותו במצבו, במצב פתוח, בגובה 125 ס”מ. לחיצה על לחצן מהירות, שמוכר מקורקינטים, אני מתחיל לנוע בזהירות, והאמת היא שהתחושה בטוחה מאד. אין צורך לסובב את הכידון בשביל להסתובב, מספיקה השענות קלה ימינה או שמאלה והוא נוטה ומסתובב. הישענות חזקה במהירות איטית אפשרה לי אף לבצע כמעט סיבוב במקום. השליטה בכלי קלה וזורמת, מאוד אינטואיטיבית. אני מעז להעלות ל-מהירות 2 ו-3 והכלי פשוט שועט קדימה, והתאוצה חזקה מאד. אני מחליט לבחון תחילה את הכלי במצב מהירות 3, והכלי יוצא במהירות, כשהגלגלים הקדמיים אף מתרוממים מעט באוויר. פלטתי כמה מילים ביני לבין עצמי… זמן לחזור למהירות 2, שם התאוצה טובה חזקה ויציבה יותר.

במהלך המבחן גיליתי, מן הסתם, שככל שמשתמשים במהירות גבוהה כך אחוזי הסוללה “נאכלים” מהר יותר. יש כאן גם לחצן R להילוך אחורי, אך הוא נותר ללא שימוש, מאחר והשליטה והתנועה בכלי מאפשרת תמרונים אחורה וקדימה בקלות. הכלי שקיבלנו הוא ללא מושב, שניתן לקבל ללא עלות בקניית הכלי, וללא ארגז (בתוספת תשלום), וטוב שכך. העמידה עליו נוחה ויציבה, ואולי תזכיר נשכחות למי שאי פעם גלש על גלים או סקטבורד, לרבות סקוואטים קלים עם הרגליים ותנועות אגן קלות.

 

 

אני בוחן מכשול ראשון, מדרכה, והוא מטפס אותה בקלילות, טיפוס שכמעט ולא מורגש גם בהיגוי ובידיים. בכלל, לאורך כל המבחן לא הורגשה עייפות בידיים או תחושה של חבטות בגב מהנהיגה בשטח, רבות בזכות מערכת היגוי טובה הכוללת גם היא פטנט ייחודי. אני מחליט לאתגר את ה-MIA Four ונוסע ליער ראש העין. אמנם זאת לא גרסת ה-4X4 אבל יש לי הרגשה שהוא יצליח להתמודד שם עם כמה מכשולים. לא טעיתי. אני מטפס בעליה לא פשוטה, נשען קדימה מעט, והכלי יציב בטירוף, מטפס כמו עז בהרים.

אני מגביר מהירות בשבילים המהודקים ביער, והכלי מרחף, נראה ששום דבר לא מפריע לו. בזכות בולמים מעולים (הניתנים גם לריכוך או הקשחה, בדיוק כמו באופניים, שיכוך מלא). ה-MIA Four מדלג בקלילות על כל מהמורה או מכשול. משאיר אבק. זה לא קלנועית או קורקינט חברים, זה כלי שטח בכל רמ”ח אבריו. אם ככה הוא מתנהג בשטח, אני סקרן לדעת איך גרסת ה-4X4 תתנהג. טיפסתי על גבעת בולדרים קטנים, וגם אותה הוא צלח בקלות. באחת הפעמים ניסיתי להרים את הגלגלים הקדמיים, ועשיתי זאת בקלות – נסעתי כמה מטרים על הזוג האחורי, בצורה יציבה, חזרתי לרגע לגיל 16. הכלי הזה פשוט כיפי.

 

מיה פור MIA Four
שבילים ושטח זה המקום הטבעי שלו. MIA Four תמונת יצרן

 

יחד עם זאת, עם כמה שהכלי מרגיש בטוח ויציב, זה גם בעוכרו – תחושת הביטחון מתקבלת מהר מידי אצל הרוכב – עכשיו, אם מדובר ברוכב שקול דעת בטווח הגילאים שלי, הוא ידע לשים לעצמו גבולות, אבל אצל רוכבים צעירים/ות אולי פחות יהיה שיקול דעת, וזה המינוס הכמעט יחיד שמצאתי אצלו. חיסרון נוסף, אם אני חייב, הוא בקושי לקשור אותו עם מנעול מחוץ לבית קפה או חנות למשל, זה מצריך הינדוס קטן, לדעת איפה לשים את השרשרת שלא יפרקו אותה ויגנבו, אבל זה כבר עניין שלי, לא שלו.

אני מסיים את הנסיעה ביער ומעמיס את הכלי המאובק לרכב. ניתן לנקות אותו עם לחץ אוויר ומגבונים, מים פחות כדאי. גם מנסיעה בחורף בשלוליות עדיף להמנע. ב-MIA Four אפשרות לנעילת גלגלים אחוריים, מה שמונע מהכלי לזוז בזמן נהיגה ברכב, וגם אפשרות להעמיד אותו על הקיר לחיסכון במקום, אם מאחסנים בבית.

 

MIA Four מחיר
MIA Four סקירה

 

זמן סיכומים



הזמר מיכה שטרית כתב פעם “אם כבר לבד, אז שיהיה בתנועה”, וכמה שהוא צדק. המבחן הזה היה הנאה צרופה. הרבה זמן שלא פיללתי ככה שימי המבחן ימשכו ולא אצטרך להחזיר את הכלי. חזרתי הביתה ואשתי, שקלטה ישר את החיוך על הפנים, זרקה לאוויר “שלא תחשוב על זה אפילו, יש לנו עוד לשלם בר מצווה ולשפץ מקלחות”. מתברר שהיא קוראת מחשבות וחיוכים.

להבדיל מקורקינט, עם החשש שכל אבן קטנה במדרכה יכולה להעיף אותך לקרקע, פה במקרה הזה, הוא פשוט גרס את השטח. לוקח בערך 10 דקות ללמוד את ה”מיה פור”, בעיקר, בכל הקשור לשימוש בהיגוי, לסיבוב, לנטות ימינה או שמאלה, אבל מרגע ששלטת בזה, מחכה לך הנאה והנעה צרופה. הכלי הזה בנוי להתניידות בעיר וגם בשטח, בצורה בטוחה ויציבה. ירידה ממדרכה או מדרגות בעיר, או בטיפוס מעלה או ריחוף, כי אין דרך אחרת לתאר את זה מ”ריחוף”, – שבילים ושטח זה הבית שלו. MIA Four משווק בארץ על ידי MEU מקבוצת מאיר בתקן קלנועית, ומחירו מתחיל ב-24,990 ש”ח.

למי שזה נשמע מחיר יקר, מקבלים פה כלי שהוא קלנועית, קורקינט וטרקטורון שטח, ויוכל להתאים לכל אחד בשוק הפרטי, או למגזר הביטחוני, לסיורים עירוניים ותיירותיים, או ככלי שינוע במפעלים, מבלי צורך ברישוי וכל הבירוקרטיה, והעלויות הנלוות, כמו רישוי שנתי. ל-MIA Daynamics עוד מספר כלי אבטיפוס בקנה, כמו גם אופנוע חשמלי בעל 4 גלגלים, עם מהירות מרבית של 210 קמ”ש. אין ספק שעוד נשמע על החברה הזו לא מעט, גם מהנאסד”ק, אליו החברה מכוונת. ויש פה עוד תחושה נוספת, שלא קיבלתי בשום מבחן עד כה, תחושת גאווה, שחברה ישראלית, של יזם ישראלי מפתחת ומייצרת משהו כה חדשני וייחודי.



גלריה MIA FOUR

 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “למי-קראת-קורקינט? בחנו את הכלי הסופר מיוחד MIA Four – סקירה”

  1. קראתי כל אות, ועם כל הכבוד שיש, זה אח תאום של איזי ריידר, שהקדים, וגם אם יש בניהם כמה הבדלים הם מאד דומים באפיונים וברגעי הכיף המשותפים.
    ולמען ההגינות אתה מוזמן לקרוא את מבחן הדרכים שערכתי לאח הגדול. (שדווקא כן יכול להכנס לשלוליות ובוץ).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one + nineteen =