מהי הדרך המומלצת להשוואה בין כלי רכב חשמליים? – כתבת אורח

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

השוואה בין כלי רכב חשמליים
איך לבצע השוואה בין כלי רכב חשמליים. צילום: שאטרסטוק

 

גם בשנת 2023, היצע הרכבים החשמליים ממשיך לגדול ולהעמיד לרשותכם עוד ועוד אפשרויות מעניינות. אז אם גם אתם שוקלים לקנות רכב חשמלי, אלו 7 הקריטריונים שכדאי לקחת בחשבון

 

שוק הרכבים החשמליים ממשיך לצמוח: כבר בשנת 2022 אחד מכל 10 רכבים חדשים שעלו על הכביש בישראל היו חשמליים, והיד עוד נטויה. בחסות הביקושים הגואים היצע הדגמים החשמליים ממשיך להתרחב, ונכון להיום עומדים לרשותנו עשרות דמים של רכבים חשמליים. שוקלים לקנות רכב חשמלי? הנה 7 הקריטריונים המרכזיים שכדאי לקחת בחשבון בעת השוואת הדגמים השונים. 

 

טווח הנסיעה

 

אחת הסוגיות הכי מדוברות בעת רכישת רכב חשמלי, היא טווח הנסיעה. אם עד לפני מספר שנים המעבר לרכב חשמלי לווה בחרדת טווח ובחשש שהחשמל יאזול באמצע הנסיעה, כיום החרדה הולכת ונעלמת: רוב דגמי הבסיס מצוידים בטווח נסיעה בגובה 200-300 ק”מ, ובחלק מהדגמים טווח הנסיעה אף מגיע ל- 400-500 ק”מ. מדובר בטווחי נסיעה שאמורים להספיק לשימוש יומיומי ממוצע (לשם המחשה, המרחק מתל אביב לחיפה עומד על 109 ק”מ). 

כמובן שבעת בחירת רכב חשמלי, חשוב להביא בחשבון את מאפייני הנסיעה שלכם: האם הנסיעות השוטפות הן ארוכות או קצרות? עירוניות או בינעירוניות? האם בכוונתכם להתקין עמדת טעינה ביתית שתאפשר לכם למלא את הסוללה מדי יום, או שתצרכו להסתמך על עמדות טעינה ציבוריות? המענה לשאלות אלו יאפשר לכם לאמוד את טווח הנסיעה הרצוי בין טעינה לטעינה, ולכוון אתכם לדגם החשמלי הרצוי. 

 

נפח הסוללה

 

על הנייר, ככל שהספק הסוללה גבוה יותר, כך טווח הנסיעה אמור להיות גבוה יותר. יחד עם זאת, ישנם גורמים נוספים כמו משקל הרכב ויעילות המנוע שמשפיעים גם הם על טווח הנסיעה. על מנת לקבל אומדן של טווח הנסיעה, אפשר לבדוק את הצהרות היצרן וגם לצפות בסקירות מקצועיות (בהתאם למאפייני הנסיעה שלכם, טווח הנסיעה בפועל עשוי להיות קטן בכ- 10% מהצהרות היצרן). 

 

אחריות על הסוללה

 

אם כבר הזכרנו את הסוללה, כדאי לדעת שמדובר ברכיב היקר ביותר ברכב – שעלותו יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים ואפילו מעבר. יצרנים רבים מעניקים אחריות על הסוללה שנעה בין 7-10 שנים, ונכנסת לתוקף כשקיבולת הסוללה יורדת מתחת ל- 70%. בשל עלותה הגבוהה של הסוללה, בעת השוואת רכבים חשמליים חשוב לבדוק את משך האחריות והיקפה.

 

ביצועים וחוויית נסיעה

 

כמו שרובינו יודעים, במובנים רבים חוויית הנסיעה ברכב חשמלי שונה מנסיעה ברכב בנזין: גם מעצם העובדה שהנסיעה אמורה להיות שקטה יותר, וגם מעצם מבנה ההנעה של הרכב החשמלי, המאפשר לנצל את מלוא כוחו של המנוע מרגע הלחיצה על הדוושה. יכולת זו מאפשרת לרכב החשמלי להאיץ במהירות, ובחלק מהדגמים כמו טסלה מודל 3 – להאיץ
מ- 0 ל-100 תוך 3.1 שניות בלבד. יכולות האצה מהירות יכולות לדבר לחלק מהנהגים, בעוד שחלקינו ישימו דגש רב יותר על נוחות הנסיעה ועל בידוד הרעשים (ברכב חשמלי שבו המנוע שקט, אנחנו עשויים להרגיש שנכנסים לתא הנהג רעשי כביש ורוח בהתאם לאיכות בידוד הרעשים). 

גם במקרה זה, כדי לוודא לבחור רכב חשמלי שיעניק את חוויית הנסיעה הטובה ביותר בהתאם לצרכים שלכם, מומלץ להתרשם מסקירות מקצועיות וחוות דעת. אפשר גם לקחת את הרכב לנסיעת מבחן, כדי להתרשם בכוחות עצמכם. 

 

ממדי הרכב

 

בחסות הפופולריות של דגמי הפנאי, רבים מהרכבים החשמליים שמגיעים לישראל ניחנים בממדים גדולים יותר. בין היצע הדגמים תוכלו למצוא גם חשמליות במידות קטנות, אך במינונים צנועים יחסית. הממדים נעים בין רכבים חשמליים קומפקטיים או כאלה שמתאימים לזוג עם ילדים, לבין רכבים גדולים עם מקום ל- 7 נוסעים. 

 

מחיר

 

הגענו לשורה התחתונה, שהולכת ומתייקרת בשנים האחרונות בעקבות הגידול בביקושים, ההתייקרות של חומרי הגלם וגם התייקרות מס הקנייה של רכבים חשמליים בישראל. נכון להיום, דגמי הרכבים החשמליים יקרים בעשרות אחוזים ביחס למקבילות הבנזין. ברמות מחיר שיכולות להגיע ל- 200,000 ₪ ומעבר, חשוב לוודא שהרכב מותאם לתקציב ושהוא מספק את התמורה הגבוהה ביותר למחיר. כפי שנראה מיד, למחיר הרכב החשמלי יש השלכה גם על ההיבט הביטוחי. 

 

ביטוח רכב חשמלי

 

כל בעל רכב בישראל מחויב לרכוש ביטוח חובה, שנועד לכסות פגיעות גוף בעת מעורבות בתאונה. אך מה יקרה אם יגרם נזק לרכב שלכם או לרכב אחר במהלך התאונה? מה אם הרכב ייגנב? מקרים אלו לא מכוסים בביטוח החובה, וכדי שהם יכוסו חשוב לרכוש ביטוח מקיף. מטבע הדברים, ככל ששווי הרכב החשמלי עולה ועימו עולה גם פוטנציאל הנזק הכספי, כך גדלה החשיבות של רכישת ביטוח מקיף לרכב חשמלי. כאן נכנס לתמונה ביטוח רכב חשמלי של הפניקס, שכולל כיסויים ייחודיים לרכב חשמלי שבהם גרירה לעמדת הטעינה הקרובה במקרה של התרוקנות הסוללה, כיסוי לציוד הטעינה המגיע עם הרכב וגם כיסוי לסוללת הרכב במקרה של פריצה, גניבה ונזק בתאונה. 

 

בחירה נכונה בהתאם לקריטריונים שהצגנו, תאפשר לכם למצות את היתרונות הרבים של הרכב החשמלי. אל תשכחו לרכוש ביטוח מקיף לרכב חשמלי המותאם לצרכי הרכב, כדי שברגע האמת תוכלו לקבל את ההגנה הטובה והמקיפה ביותר.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

four + 12 =