מכת אדרנלין: Can-Am מאבריק R XRS 2024 – השקה מקומית וסקירה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

R XRS 2024
מאבריק R XRS 2024

 

Can-Am (קאן אם) מאבריק R XRS 2024 – השקה מקומית דינאמית בדרום 

 

צילום: עמית אגרונוב

 

היום אפור וסגרירי, הגענו להשקה מקומית בדרום הארץ, לנסות ולבחון את ה-מאבריק R XRS החדש 2024. על הנייר מדובר בכלי חדשני יותר, מאובזר ובטיחותי מבעבר, כזה שאוחז בטכנולוגיה מתקדמת שאוכלת את המכשולים בדרך. יחד עם זאת, המאבריק החדש גם יותר יקר. יום הרכיבה מאחוריי, אז בואו נקפוץ ישר להתרשמות האישית מהכלי.

אני יושב לכתוב וחושב איך לתאר את קאן אם החדש?. חיפשתי סופרלטיבים כדי להצליח לתאר אותו, אז ראשית, בדקתי במילון – מה משמעות המילה maverick באנגלית, והופתעתי לגלות כמה משמעויות יש למילה אחת. מבין כל ההגדרות ומשמעויות, שתיים הכי תפסו אותי, והכי התאימו, בהקשר של ה-מאבריק R:  “יוצא דופן”, ו”עומד ניצב גם כשהקרקע נשמטת תחתיו”. פגעו בול בתחושה שלי אחרי יום הרכיבה. קיימות הגדרות נוספות, כמו: עצמאי, מקורי, לעולם לא מוותר , עומד בלא נודע, לעולם לא נסוג, ועוד הגדרות שיכולות לשמש אחלה שם לסרט פעולה שיגלם טום קרוז.

 

קאן אם
50 מה הוא אומר?

 

עברתי לבחון את המראה החיצוני שלו, מקצה לקצה – “חדי העין” ישימו לב למספר “50” בכונס האחורי בדגם הצהוב השחור (צילמתי לכם תמונה). אני יודע שלזה לא התכוון המשורר, אבל האסוציאציה הראשונה שלי הוא שהכיתוב מתייחס למאבריק כמתנה “לכבוד” משבר גיל ה-50. גיל ותקופה בה מחפשים חופש, הרפתקנות, בשילוב של תחושת מרד, כמיהה לשבירת שגרה, רדיפה אחר ריגושים, וביטוי עצמי חדש. זה בדיוק הכלי שיכול לענות על הצרכים הללו. ואחרי הקונוטציה והאסוציאציה, חזרה לעובדות, היצרן בחר לציין 50 שנה לחגיגות המותג CAN AM שנוסד ב-1973 כחטיבה בתאגיד הקנדי הוותיק בומברדייה. *ב-2003 אוגדו כולם תחת החברה BRP, בעלי הבית של מנועי Rotax האוסטרים.

 

Can-Am maverick R XRS 2024
Can-Am מאבריק R XRS 2024

 

נותנים גז

יצאנו לרכיבה ביום אפור למדי, אבל בפנים אש – אני לוחץ על הדוושה חזק. הכלי מרגיש בטוח ויציב גם במהירות תלת ספרתית, וכל מכשול בדרך, בדגש על כל מכשול, לא מזיז לו. עם מרווח גחון של 43.2 ס”מ לא פחדתי משום סלע שעבר תחתיי. המרחק בין הגלגלים מאחור רחב (195.6 ס”מ), אפילו הכי רחב בקטגוריה, אז לפעמים נדרשה תשומת לב גדולה יותר במעברים טכניים, שלא לחטוף “צביטות” בגלגלים האחוריים. אי אפשר לנסוע “רגוע” עם הכלי הזה. להירגע, לנסוע במהירות 20 קמ”ש בנתיב הימני ולעלות איתו לגבעה, לעצירה לתה עלים עם עוגיות כוסמין ללא סוכר. זה לא הכלי בשביל זה. עבור רכיבה מהנה וחקירת פינות חמד בישראל, כדאי לחפש במגוון כלים אחר.

 

על הנייר מדובר בכלי חדשני יותר, מאובזר ובטיחותי מבעבר, כזה שאוחז בטכנולוגיה מתקדמת שאוכלת את המכשולים בדרך.

 

שני דברים נוספים ששמתי לב אליהם – נקישות גסות בעת העברת ההילוכים. ביררתי והבנתי שזה טבעי במערכת כמו זו. בנוסף, הרגשתי השהייה קלה בין תגובת המנוע למצערת, בעיקר בתנאי זחילה. בתמימותי שאלתי “למה אין פה כפתור (TC (traction control” ונעניתי בחיוך, שהרגשתי נבוך מעצם השאלה. זה לא שאין פה בקרות, זהו כלי ה-SSV עם הכי הרבה בקרות וחיישנים שקיים כרגע בקטגוריה, אבל ייעודם הוא בעיקר לייצר אחיזה מרבית בכל תוואי קרקע.

 

maverick 2024
חזית חדשה. maverick

 

חדש חדיש ומחודש

 

Can am ובעיקר המותג MAVERICK למרות שהינו מותג צעיר יחסית, תמיד נתפסים בשוק כממוקדים, וספורטיביים יותר, וכבעלי הביצועים הטובים ביותר.

כמעט הכל פה חדש, המנוע מבית ROTAX עשוי כולו מאלומיניום, בנפח 999 סמ”ק, עם 3 בוכנות ו-3 מגדשי טורבו, המפיק 240 כ”ס ב-8000 סל”ד. ההילוכים, לראשונה בעולם, ה-SSV (Side by Side vehicle) משודכים למנוע מתיבה אוטומטית DCT כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים ועם אפשרות להעברת הילוכים ידנית באמצעות ״שיפטרים״. בעצם עזבנו את עולם הרצועות וה-וריאטור.

יש פה מצב ניהול מנוע שנקרא SPORT +, בטכנולוגיית תגובה מתקדמת (ART), זה המצב בו “הענק הירוק” מתחיל לדבר ג’בריש, ולפרק כל דבר הנקלע בדרכו. המנוע נשמע לחלוטין אחרת, הסל”ד עולה גבוה בצורה דרמטית, ולמנוע יש צליל מאוד מיוחד למצב הזה. במצב הזה שולטים בבוכנה המרכזית ומכבים את ההצתה והדלק לבוכנה זו, ואז הבוכנה למעשה משמשת כדוחפת אוויר בלבד, על מנת ליצור לחץ חזק ומהיר יותר למגדשי הטורבו. משמע, המגדשים נכנסים לשיא ומוכנים למכת הגז הבאה שתפעיל את הבוכנה הכבויה, ואז מקבלים FULL BOOST. זו למעשה דרך למנוע השתנקות של מגדשי הטורבו בשיא.

 

מאבריק חוות דעת
השקה דינאמית. קאן אם

 

לא רגוע

 

למתלים עיצוב חדש לטובת שימושים אינטנסיביים ואגרסיביים יותר, עם מהלך של 25 אינץ’ מלפנים, 26 אינץ’ מאחור, ומרווח גחון של 17 אינץ’ (43.2 ס”מ). תצורת מפרק חדשה וייחודית בשם Tall KNUCKLE מפחיתה גם היא לחץ מהרכיבים, ומספקת ספיגת זעזועים טובה, תוך קשיחות, יציבות ושליטה גבוהים יותר. בולמים של FOX Smart-Shox בטכנולוגיה החדשה של Fox Live Valve דור 3, יחד עם בולמי זעזועים Fox 2.5 Podium ו-3.1 Podium הודות לשסתום החשמלי הכפול וטכנולוגיית המעקף (BUYPASS, פטנט רשום של Fox), טווח כוונון הלחץ של Maverick R גדול פי 6 מכל רכב אחר בשוק.

Maverick R “נועל” צמיגי Tenacity XNR ITP בקוטר “32 (32x10Rx16) המורכבים על גלגלי “בידלוק” מאלומיניום בקוטר 16 אינץ’. הגלגלים המוצקים מגיעים, לראשונה בתחום, עם תבנית 6 ברגים 139.7 מ”מ.

 

רייזר מומלץ

כלי לשטח

 

הכלי החדש מגיע עם שילדת צינורת פלדה דו מפלסית חזקה בתצורת V וכלוב לחיזוק, כאשר המבנה החדש מפחית משמעותית מהלחץ על החיבורים המוברגים. הבלמים מדיסקים קדמיים בקוטר 265 מ”מ, המוחזקים על ידי קאליפרים הידראוליים, לראשונה תלת-בוכנתיים 32 מ”מ, ודיסקים אחוריים בקוטר 255 מ”מ, המוחזקים על ידי קאליפרים הידראוליים דו-בוכנתיים 30 מ”מ.

בכלי יש מצבי נהיגה: רגיל, ספורט וספורט+ וגם אותם ניתן להתאים ולהגדיר. בדגם ה-Smart SHOX קיימים 3 מצבי מתלים : מצב נוחות comfort, מצב ספורט ומצב ספורט +mode.

 

CAN AM מאבריק חדש
CAN AM

 

עיצוב

 

יסודות העיצוב החיצוני הגיעו מה-x3, אבל שימו לב לשינויים הרבים: הכלי הזה נראה בתנועה גם כשהוא עומד. הוא קיבל “אישיות” וחזית גדולה יותר מקודמו. החזית מזכירה ראש של נחש קוברה, הגריל מזכיר נשל של נחש. בעיקר שמים לב למפרקים/זרועות המקבילים החדשים, בנוסף לציריות ענק בכל הגלגלים. המפרקים החדשים, לטענת היצרן, שיפרו את התנהגות הכלי, את יכולת הפנייה ואת זוויות הגלגול שלו ב-50%. נתון מרשים. בנוסף מערכת המתלים הזו פועלת כדי למנוע יותר את ה-kick backs המטרידים.

עיצוב הפנים מרשים בעיני, החל מהמיקום האינטואיטיבי ללחצנים (אין עומס גדול מדי של מידע), ועד למושבים בתא הנהג, דמוי הקונכייה, הכוללים רתמות מרוץ. למושבים ארבע אפשרויות כיוון עבור הנהג והנוסע. ההגה גם כן ניתן לכיוון, מעלה מטה וקדימה אחורה.

יש תאורת LED חדשה עם אפשרות לחיבור Smart accessories כמו מראות עם תאורה לתוך הפניה. במרכז, מסך מגע בגודל “10.25 הכולל מערכת אינטראקטיבית המציגה את ביצועי הכלי, נתוני הרכיבה, מערכת שמע, חיבור לטלפון, מצלמות קדמית ואחורית. אפליקציית BRP GO לניווט עדיין אינה פעילה בארץ.

 

 

חיפשתי ומצאתי כמה פתרונות אחסון, עם תא אחסון מרכזי אטום לטלפונים ניידים ותא כפפות נגיש. יש שתי כניסות USB, ו-12V. ומצדדיי, דלתות ענקיות שנפתחות נגד כיוון התנועה “suicide door” (“דלתות התאבדות”). ה-Maverick R מגיע עם חבילת אבזור הכוללת מערכת שמע בגג של חברת JBL שפותחה עבור כלים כאלו. ובנוסף, מי שירכוש את הכלי יקבל השלמה למיגון התחתון, כולל מגיני בוץ אחוריים וארגז 63 ליטר מקורי. (שווי חבילה של 45,000 ₪ שמגולם במחיר). צמיג רזרבי נשאר בתוספת תשלום. ויש עוד אביזרים מקוריים לשדרוג הכלי.

כדאי לדעת שבמידה והחלטתם להתקין חלון קדמי, נדרש במקביל להתקין כונס אוויר חדש, סוג של “שנורקל”, שיזרים אוויר לאזור יניקת האוויר של אינטרקולר. באופן אישי לא הייתי מוותר על ה-Smart SHOX בעלות 10,000 ₪. 

 

סיכום

פירמידת הצרכים של מאסלו
פירמידת הצרכים של מאסלו בשינוי קל

 

מכירים את פירמידת הצרכים של מאסלו? אז כל חולה הגה צריך להתחיל להסתכל עליה בצורה הזו.

לכל מטבע יש שני צדדים, כמו גם לאדם. מדובר על כלי קיצוני לנהגים קיצוניים, שנותן לך פאן קיצוני וחיוך שלא יורד מהפנים גם 48 שעות אחרי. וזה דינאמי, מבחוץ פנימה – לדעתי, נהיגה בכלי כזה פשוט מורידה לך קלוריות ויכולה בקלות להחליף אימון אינטרוולים בחדר כושר. ברגע שאתה מתחיל לנצל את היכולות שלו, נדרשות ממך רמות ריכוז, דיוק וקשב שיא עד לדרגה שזה ממש מעייף מחד ומטריף מאידך. 

לחובב הגה ואיש שטח שחובב מהירות ועבירות (בשטח), ואפילו מתחרה בליגות למיניהן, אין כרגע אף כלי שיוצא מסוכנות היבואן שמסוגל להגיע לקצב ולביצועים שה-Maverick R מציע. חשבתי מה אפשר לשפר בו? שאלה מעניינת לכשעצמה. כי מרגיש לי שזה הקצה ואין יותר לאן להתקדם, למעט אולי לטכנולוגיות חדשניות יותר. 

 

 

רגע, מחיר…

ה-קאן אם Maverick R XRS בישראל הוא 359,950 ₪
גרסת ה-Maverick R XRS Smart SHOX הוא 369,950 ₪

המחסום העיקרי פה הוא המחיר, כאשר הדגם הבא של Can am הוא ה-X3 XRS TURBO RR 200 SMART SHOX ב-100,000 ₪ פחות מה-R. המתחרה היקר ביותר מבית פולריס, RZR PRO R ULTIMATE עולה 257,900 ₪.

למי שהולך לרכוש את המאבריק הזה, יש לי רק דבר אחד להגיד: “Drive It Like You Stole It”.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

twenty − twelve =