מעורר השראה: האיש שהפך אוטובוס לאמל”חיה ניידת תוך 7 ימים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

אליק שמש
לב גדול וידיים טובות, אליק שמש והאמל”חיה הניידת

 

חרבות ברזל 2023. זה סיפור על יוזמה יצירתיות והתגייסות מעוררת השראה בתוך ימי הלחימה, אליו חברו מספר חברות שאת כולם חיבר איש אחד ומיוחד, עם ידי זהב…

 

ישראל 2023

אחרי ה-7.10, שבת השחורה, ישראל לא תחזור להיות כפי שהייתה. כחודש לאחר הטבח הנורא ביישובי העוטף ובמסיבת NOVA, ישראל עדיין מלקקת את פצעיה. משפחות רבות מידי לא ישובו להיות כפי שהיו עד לאותו בוקר נורא, מאות חטופים עדיין בתוך עזה.

הכאב הוא עצום, המדינה לא חזרה לשגרה ברובה, עם כל הרצון והניסיון להמשיך הלאה, ונראה שאף אחד לא יודע לאן וכמה זמן זה עוד ימשך. עם קשה עורף אנחנו, והוכחנו את זה לעצמנו בשנה האחרונה. שם פוליטיקה ואמונה בצד. רבנו ודיברנו דופי ולשון הרע, ניאצנו, מאסנו ומרדנו, כמו שכתוב בסדר וידוי בתפילה ביום כיפור, אותו יום כיפור האחרון שגם בו לא ידענו להתאחד ל-24 שעות, ורבנו כעם על המרחב הציבורי, כאילו מישהו קנה את האוויר בחוץ בטאבו והוא לא שייך לכולנו. ואז חטפנו סטירה, מכה קשה, שהעירה עם שלם. פתאום אין ימין ושמאל, חרדים וחילונים, מזרחי ואשכנזי, עם אחד מאוחד. ומתוך כל זה, מתוך כל השבר הגדול קמו יוזמות מדהימות.

אנשים פרטיים שהקימו מפעלים, אין מילה אחרת לזה, של ציוד ואוכל לחיילים וחיילות, למפונים מהצפון והדרום, מפעליים אנושיים של עזרה. בין אם זה שירותיי בייביסיטר ושיעורים פרטיים, הקמת חתונות ובר או בת מצוות לכל מי שהיה אמור לחגוג, הליכה להלוויות של נופלים שמעולם לא הכרנו, ועוד מאות מעשי חסד נפלאים. עם ישראל בעוצמתו.

 

זה הסיפור על אליק שמש, עמותת Restart ועוד מספר חברות במשק הישראלי:

 

אליק, בעליו של דה וינצ’י – הסדנא לאבזור רכבי שטח, הוא ג’יפאי ותיק, איש מוכשר ועם ידיים טובות ועם לב לא פחות טוב. הסדנא נמצאת בקרית מלאכי, ישוב שחטף לא מעט בסבבים קודמים ובמלחמה הנוכחית. הסדנה שלו היא בית מלאכה מקצועי לקהילת רכבי השטח. השם לסדנא נבחר מאחר ואליק חושב כל הזמן מחוץ לקופסא (ממש כמו לאונרדו דה וינצ’י), ממציא פתרונות וזיוודים במקומות שאחרים כבר הרימו ידיים, פתרונות שהופכים את חוויית טיולי השטח למשודרגת פלאים. ככה זה כשאתה חי ונושם שטח, וככזה חשוב לאליק גם הסביבה ולכן הכל נבנה מחומרים רב פעמיים לשמור על הסביבה. בסדנא שלו ניתן למצוא פרוייקטים ייחודיים, כגון הפיכת ג’יפים לקמפרים, התקנת מערכות מים, כיורים ומקלחות, מערכות אויר, מערכות חשמל ופאנלים סולארים ועוד כאשר ההתמחות של הסדנא היא הגדלת נפח האחסון ברכבי השטח, ולצורך כך קיימת גם נגריה ומתפרה במקום.

 

סדנת שיפוץ רכב
הסדנה של אליק בקרית מלאכי

שדרוגים לג'יפים

 

מאז שהחלה הלחימה, כל ההתקנות והזיוודים שהיו מתוכננים נדחו, גם בשל מיקום הסדנא בדרום, וגם בגלל כל המצב והטראומה שמדינה שלמה נכנסה אליה. אליק הבין שמדובר באירוע שונה, שהולך להיות פה כנראה משהו ארוך ומיד הבין שצריך להפוך את המתפרה שבסדנא לאמל”חיה לטובת החיילים בחזית. אליק רץ ורכש חומרי גלם לתפירה לציוד לחיילים, חומרים אחרים מהרגיל, ומאחר והוא גם מבין בבדים ובכל מה שנדרש לשטח, הוא ידע לקנות את המוצרים הנכונים והטובים ביותר. במקביל הוקמה קבוצת וואטסאפ בשם ‘דה וינצ’י – תופרים לחיילים’ שפורסמה בפייסבוק ובכל מקום, שדי מהר התמלאה, בבקשות לחיילים.

תגידו מה לחיילים ולתפירה? אני, כמי ששירת בקרבי ביחידה מובחרת, בסדיר ועוד כ-20 שנה במילואים בפלס”ר חטיבתי, יודע כמה הדברים הקטנים הם אלו יכולים להפוך אותך מלוחם טוב למעולה. משפצ”ור הנשק ועד תוספת קטנה לווסט או לקסדה, שיכולים להקל ולעזור בשעת הצורך. אמל”חיסט (אמל”ח – קיצור של אמצעי לחימה) בצבא הינו אדם מאוד מבוקש, ואם יש לך קשר טוב אתו, אתה מה שנקרא ‘מסודר’. מספיק להסתכל בשבועות האחרונים בקבוצות לוחמים או ציוד טקטי בפייסבוק וברשתות חברתיות אחרות, ולראות עד כמה לוחמים מחפשים להחליף או לשפצ”ר ווסטים, אפודים וציוד לחימה היקפי, החל מליצור או לקנות פונדות למחסניות דרך שפצורי קסדה ועד ללהכין תיקים ומנשאים ייעודיים.

נחזור לאליק. בקבוצה שהקים נכתבו ‘תפריטים’, רשימת שירותים ומוצרים שהסדנא מכינה, שהחיילים עטו עליה. את השינוע מהסדנא אל החיילים בשטח מבצעים מתנדבים מחמ”ל אופנועים והכל כמובן ללא עלות. ומתוך הבקשות וההתכתבות בקבוצה, עלה הצורך שנדרש לא מעט תיקונים, אך בשביל התיקונים נדרש שהם יגיעו אליהם לסדנא, לא משהו שהוא כל כך אפשרי. כאן אליק הבין שנדרש שוב חשיבה אחרת, וכך נולד הרעיון של מתפרה, אמל”חיה ניידת, שתגיע לשטח.

בתור סדנא שמזוודת רכבי שטח, אבל גם רכבים ללא מעט בעלי מקצוע בשטח כמו ווטרינרים, ורופאי סוסים, מפרזלי פרסות לסוסים ועוד, היה ברור שזאת משימה שהסדנא תוכל לעמוד בה.

מרגע הפניה של הסדנא ועד קבלת האוטובוס כתרומה מחברת דן חברה לתחבורה ציבורית בע”מ, עברו שלושה ימים בלבד. בנוסף לאוטובוס חברת הראל תרמה ביטוח רכב, חברת תדיראן תרמו אל פסק למערכת החשמל וחברת מיליון כסאות תרמו כיסאות למתפרה. אל כל זה חברו עמותת Restart שגייסה תרומות, מכונות תפירה וחומרי גלם נוספים. העמותה שמה לעצמה יעד ללוות את כלל משפחות הנרצחים והפצועים, וללוות את חיילי צה”ל וכוחות הביטחון מתחילת המלחמה.

 

שיפוץ אוטובוס
גם האוטובוס ניתן כתרומה, מחברת דן

 

הסבת אוטובוס לאמל”חיה ניידת ב-7 ימים

 

העבודה על האוטובוס ארכה כשבוע, כאשר אנשי הסדנא עובדים כמעט סביב השעון לסיים את העבודה. וכך החל מהשבוע יוצאת לדרך האמל”חיה הניידת של סדנת דה-וינצ’י, שתתן פתרון מקצועי ולא פחות ממדהים לחיילים בשטח. תחשבו על לוחם שאפוד למקלע ה-‘נגב’ שלו נקרע או צריך להוסיף תא לתוף קליעים נוסף, עולה לאוטובוס ויורד אחרי מספר דקות עם אפוד מדוגם. חלום של כל לוחם. מעבר לצורך המובן בציוד הלחימה, הציוד מהאמלחיה מעניק ללוחמים תחושה שדואגים להם ונותנים להם רוח גבית עצומה שמעלה להם את המורל.

 

 

באוטובוס ישנן ארבע עמדות תפירה, עמדת לגזירת בדים, מחסן ציוד שכולל בדים, אבזמים, גומיות וכל מה שצריך
כמו כן הותקנה פינת ישיבה, עמדת קפה ומטבח הכולל כיור עם מים, ואפילו פינת מנוחה לעובדים. הוא מתוכנן לנסוע בכל הארץ ולהגיע לכל נקודה לפי בקשה. המטרה היא להגיע לכל לוחם שצריך אמל”חיסט. לפי הביקוש הנוכחי, ניראה שהאוטובוס לבדו לא יוכל לעמוד בכלל הבקשות שהגיעו ולכן כבר מתוכנן ליצור אמל”חיות ניידות נוספות על מנת לחסוך זמן ועיכוב בהגעה.

 

תיקון אפודים
מכונת תפירה לתיקון אפודים מיידי

 

בנוסף אליק, שכל הזמן ממשיך לחשוב מחוץ לקופסא מנסה לחשוב על עוד רעיונות לעזור ללוחמים בחזית, וכבר מתכנן דברים נוספים שיעזרו ללוחמים.

זה המקום להודות לאליק ושאר העובדים מסדנת דה-וינצ’י, ונאחל להם לחזור במהרה לשגרה ולייצר ולעבוד במה שהם הכי טובים, שזה שדרוג וזיווד כלי שטח, ולכולנו שנחזור לימים טובים ושקטים יותר.

 

אליק – 0525513331

מכירים עוד סיפורים כאלו הקשורים לעולם הרכב בתקופת מלחמת חרבות ברזל? מוזמנים לפנות אלינו.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

four × three =