משאית מימן בישראל: כלמוביל מכניסה את ישראל למשחק של הגדולים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

משאית מימן
משאית המימן של יונדאי

 

החל עידן המימן בישראל: כלמוביל מציגה את XCIENT Fuel Cell של יונדאי. משאית מונעת מימן – לראשונה בישראל, עם טווח נסיעה חשמלי של מעל 400 ק”מ. בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל

 

 

בהמשך להכרזת שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, כלמוביל מציגה היום, לראשונה בישראל, את המשאית החשמלית מבוססת תא דלק: יונדאי XCIENT Fuel Cell. משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell הינה המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן.

טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.

הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה. לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.

ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בזו השאר לדרום קוריאה ניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק”מ בתקופה של כשנתיים בלבד.

המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. שבעת מיכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31 ק”ג של דלק, בעוד שסט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק”מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.

 

כלמוביל מימן
זמן תדלוק מימן של 8 עד 20 דקות. משאית המימן של יונדאי כלמוביל

 

מימן משאית

 

יונדאי XCIENT Fuel Cell:

 

טווח נסיעה גדול של למעלה מ-400 ק”מ לתדלוק, וזמן תדלוק מהיר של כ-8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.
כוח זמין בכל תנאי הדרך גם תחת עומס מלא.
נסיעה שקטה וחלקה במיוחד הודות להנעה חשמלית ישירה.
משקל סוללות נמוך בהשוואה למשאיות חשמליות המאפשר משקל העמסה רב ביחס למשאית חשמלית בטווח מקביל.

בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו”מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6×2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.

משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון ₪ להבאת 3 משאיות המונעות המימן.

משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו”פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.

 

מימן
ישראל נכנסת לתחבורת מימן

 

מארק פריימולר, סגן נשיא בכיר וראש תחום חדשנות עסקית לרכבים מסחריים ביונדאי מוטורס: אנו מודים לממשלת ישראל על החלטתה להירתם למימוש תכנית הינע המימן, המסמלת עתיד בר קיימא ידידותי לסביבה. הקמת תשתית המימן הראשונה בישראל והשקתה של משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell מהוות אבני דרך חשובות להרחבת השימוש בתאי דלק בישראל, ושלב חשוב בהאצת פיתוח תשתיות מימן ברחבי העולם.

ליאור שילת, מנכ”ל משרד האנרגיה: “משרד האנרגיה רואה חשיבות רבה בקידום תחום המימן כחלק מהטרנספורמציה של משק האנרגיה למשק נקי מזיהום אוויר ופליטות. המשרד תמך לאורך השנים בעשרות מחקרים בתחום תאי הדלק והמימן, כאשר תחום התחבורה הכבדה, הכולל משאיות גדולות, הוא אחד הראשונים בהם הגיע המימן לכדי בשלות מסחרית ראשונית. המשרד ליווה את הקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל כולל תקנים ורגולציה, וכן תמך בייבוא של משאיות ואוטובוסים מימניים. בימים אלה מבשיל המהלך לכדי מימוש בשטח עם הגעת המשאית הראשונה לישראל ופתיחה צפויה בקרוב של תחנת התדלוק המימנית הראשונה. המשרד גאה בהתקדמות התחום וימשיך לסייע לו, תוך הבנה שאנו חייבים לאפשר למשק להתפתח לכיוונים שונים וחדשניים, על מנת לייצר את הפתרונות של המחר”.

יניב שיראזי, מנכ”ל כלמוביל: “אנו גאים להתחיל עידן חדש המבוסס על טכנולוגיית המימן של יונדאי ושמחים על שיתוף הפעולה ביישום חדשנות אנרגטית עם בזן וסונול. כלמוביל מובילה אסטרטגיה שעיקרה חיזוק הקשר עם לקוחותיה והרחבת סל השירותים והמוצרים עבורם. בין היתר, אנחנו משקיעים ומפתחים פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ומעתה גם יבוא כלי רכב מונעי מימן. תודות למשרדי האנרגיה, התחבורה והאוצר מושקת כעת אבן דרך חשובה להאצת השימוש בתאי דלק בישראל”

ניר גלילי, מנכ”ל סונול: “ברבעון הראשון של 2023 תיפתח סונול את תחנת המימן הראשונה בישראל. אנו נפעל בשנים הקרובות לפריסה והחדרה של אנרגיה זו, שהיא התחליף היחיד, היעיל והנקי ביותר לאורך זמן לשימוש המזהם בדלקים פוסליים. טכנולוגיית המימן תאפשר לישראל להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית. זאת ועוד, ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. לממשלה הנכנסת יש אפשרות להפוך את השימוש באנרגיית מימן למשימה לאומית ולהציל חיי אדם, לא פחות מזה”.

אסף אלמגור, מנכ”ל בזן: “בזן גאה להביא יחד עם שותפיה את בשורת המימן הנקי לתחבורה לישראל. המשאית הזו היא הסנונית הראשונה המבשרת את מימוש האסטרטגיה החדשה של קבוצת בזן”

יונדאי משאית
משאית המימן של יונדאי מפרט

 

קבוצת כלמוביל

 

יבואנית יונדאי, מרצדס, מיצובישי, ג’נסיס, קינג-לונג ו-אורה בישראל. הקבוצה מציעה ללקוחותיה מגוון שירותים מתקדמים הכוללים: מימון (הקבוצה מחזיקה בחברת המימון החוץ בנקאי כלמוביל פתרונות מימון), ליסינג וביטוח באמצעות סוכנות כלמוביל ביטוח. בנוסף למרכזי שירות מתקדמים לקבוצה מתחמי טרייד אין ומערך שיווק דיגיטלי המתקדם בענף. לאחרונה חיזקה הקבוצה את פעילותה בתחום האנרגיה הירוקה עם רכישת חברת האנרגיה אנרפוינט, המובילה בישראל לאספקת פתרונות של גגות סולאריים ועם חתימה על הסכם שת”פ להקמת מפעל ראשון בישראל למיחזור סוללת ליתיום וכן מעתה תהיה היבואנית הראשונה בישראל המציעה הינע מימן.הקבוצה מעסיקה למעלה מ – 1000 עובדים בתחומי המכירה, שירות, מימון, לוגיסטיקה, חלפים ומטה.

 

 

קבוצת בזן הינה תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל ואחת המובילות באזור עם מערך מתקנים חדישים. הקבוצה כוללת שני מגזרים – דלקים וארומטיים (בית הזיקוק ומפעל גדיב המייצר חומרי גלם לתעשיות הפלסטיק והכימיה), ואת מגזר הפולימרים, הכולל את כרמל אולפינים, דוקור בהולנד וחברת VPM העוסקת במחזור פלסטיק. האסטרטגיה החדשה של הקבוצה שפורסמה ביולי 2021 היא להוות גשר חיוני לעתיד משק האנרגיה לתחבורה בישראל ולהוביל טרנספורמציה מוכוונת קיימות וחדשנות בפעילות הדלקים והפולימרים.

קבוצת האנרגיה סונול, בבעלות איש העסקים דודי ויסמן ובניהולו של ניר גלילי, מונה כיום למעלה מ-240 תחנות דלק וכ-200 חנויות נוחות תחת המותג Sogood. בשנים האחרונות נכנסה הקבוצה למגוון תחומי פעילות חדשים, בהם: שיווק גז למשקי בית, תעשיה ורכבים באמצעות חברת הבת סונול גז+; פתרונות טעינה לרכב חשמלי באמצעות חברת סונול EVI; תחום הגגות הסולאריים; הקמה והפעלה של תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל ועוד.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one + 10 =