נזקי מים ברכב: דרכי טיפול וטיפים ומתי לפרוש בשיא

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

מה עושים במקרה שהרכב שלכם הוצף במים, אילו חלקים עלולים להפגע, באילו מקרים אפשר להציל את הרכב (אם מטפלים באופן מיידי), ומתי להכניס לתוך הסיפור הזה שמאי “מים” – כתבת טיפים ומידע כללי

 

נזקי מים ברכב: דרכי טיפול וטיפים ומתי לפרוש בשיא

 

התמונות בימים האחרונים הביאו אותי לנסות לברר, מה עושים במקרה שהרכב שלכם חטף מכת מבול והוצף במים. מכוניות שהוצפו במים ולא יובשו כראוי יפתחו עובש ויתחילו להסריח מהר מאד. יחד עם זאת, אפשר, במקרים מסויימים, יש הצפה קלה, לנקות ולייבש כראוי את הרכב ולהימנע מבעיות עתידיות שיורידו לך את החשק להכנס לרכב, וגם לירידה משמעותית בערך של הרכב.

קודם כל:

בימי גשם הימנעו מלהשאיר חלונות פתוחים, גם השארת פתח קטן. מים יכולים להיכנס לחללים קטנים ולהישאר שם, ולגרום לבעיות טחב ועובש. בעיקר במכוניות ישנות יותר, בהן יש איטום לקוי או לא תקין. הן הראשונות לפתח בעיות אחרי שיטפונות.

נהגים שמנסים לנסוע בתוך מים גבוהים עלולים לגרום ל”נעילת נוזלים” בתוך המנוע, ולנזק פנימי שלא יאפשר את תיקונו אחרי כן. לכן עדיף להימנע מנסיעה בכבישים ודרכים מוצפים במים. מים מחלחלים לתוך הרכב מהר משאתם משערים. וגם למען ביטחונכם, למה שתעשו את זה?

 

לאילו נזקים מים יכולים לגרום ברכב?

  • בעיות חשמל (חיבורי חיווט, מחשבים, מושבים חשמליים, חלונות חשמל ועוד)
  • בעיות מכניות בבולמים, בתור התחלה
  • קורוזיה
  • עובש, טחב, וריחות לא נעימים
  • מים בשמן או בתוך נוזלים אחרים ברכב

 

ברגע שמים נכנסים לרכב, יש להם מעט מאוד דרכים לצאת. הם עלולים “לעמוד במקום” ולהוביל לצמיחת חיידקים, עובש, וליצור מערכת של בעיות.

 

 

ככל שהמים “ישבו” יותר זמן, כך הסיכון לנזק עולה והסיכוי להציל את הרכב פוחת. נזקי מים ברכב

 

התחלת ניקוי המכונית לאחר הצפה

עובש, טחב וקורוזיה מתחילים להיכנס מיד לאחר חשיפת המכונית למים, ולכן חשוב לנקוט בפעולה מיידית כדי למנוע נזק לטווח הארוך. אם הרכב שלכם נחשף לכמות מים משמעותית, אל תתניעו את הרכב בשום אופן. התנעת המכונית כשיש מים במנוע, במערכת דלק, או בתיבת ההילוכים, רק תחמיר את הבעיה.

השלב הראשון בניקוי רכב לאחר נזקי מים, הוא לקבוע אילו חלקים נפגעו. מים, כידוע יכולים לנוע ולזלוג לעוד אזורים מאזור הכניסה שלהם. ראשית, לחצו על השטיחים או על הרצפה כדי להבין כמה הם רוויים. אותו הדבר עם המושבים, וכל מה שביניהם.

לאחר שקבעתם את היקף הרטיבות, אפשר להתחיל:
התחילו להספיג נוזלים על פני השטח, על ידי שימוש במטלית יבשה, מגבות גדולות וכל מה שיכול לספוג את הרטיבות מחלקי הרכב הספוגים – מושבים, משענות, פתחי אחסון, רצפה/שטיח ועוד. עדיף להשתמש במגבות בד במקום במגבות נייר, מכיוון שהן סופגות יותר.

בחלק מכלי הרכב יש חורי ניקוז ברצפת הרכב, יתכן שתוכלו לפתוח אותם ולהצליח לנקז חלק מהמים עומדים ברכב (רצוי ואפשר להתייעץ עם איש מקצוע).

 

 

לייבוש טוב יותר, הסירו כל חלק אפשרי שניתן לנתק מהרכב, ופתחים שאפשר לפתוח

 

הגדלת זרימת האוויר לתוך הרכב, לייבוש מרבי 

אם השטיחים או המושבים ברכב עדיין לחים למגע, לא סיימתם. הוציאו כל חלק רטוב אפשר להוציא ולנתק מהרכב, פתחו את החלונות, והשתמשו במאווררים לייבוש הרכב, כך שהאוורור יגיע גם אל מתחת לשטיח.

מציבים את המאוורר בצד אחד של הרכב ופותחים את הדלתות בצד השני. זה יאפשר לאוויר לנוע מעל שטיחי הרצפה, דרך המושבים ודרך הרכב כולו (במקום להילכד ברכב, מה שעלול ליצור בעיות לחות נוספות). אוורור על ידי מאוורר חזק ואפקטיבי תייבש אותו מהר יותר ותסייע במניעת עובש, וזה כאמור, לוקח זמן. גם ימים. אם ישנה אפשרות להשאיר את הרכב במקום מקורה (עם גג לכל הפחות), ולהשאיר את הדלתות פתוחות מה טוב.

אפשר לנסות להשתמש גם במוצרים סופגי לחות, כמו סודה לשתייה או מוצרים מסחריים לספיגת לחות. פשוט להשאיר את המוצרים האלה על אזורים לחים ואז לשאוב אותם לאחר מספר ימים.

אם אתם מבחין באזורים שעדיין רטובים לאחר תהליך זה, אפשר להשתמש במייבש שיער לייבוש ממוקד בנקודות הללו. אזורים קשים לייבוש, שלא קל להגיע אליהם, יהיו הראשונים לפתח עובש, ולכן עשו מאמץ לטפל בהם.

רפידות ריצוף בהחלט יכולות להיות אזור בעייתי מכיוון שהם נוטים לעצב מהר יותר מאזורים אחרים. למרבה המזל, ריפוד הרצפה יחסית לא יקר להחלפה ברוב הרכבים. אתה יכול אפילו לרכוש החלפות שטיחים מלאות יותר ברמה הגבוהה ביותר בכסף לא גדול מדי, אך התמחור ישתנה לפי סוג הרכב.

 

ניקיון יסודי בעזרת חומרי ניקוי ושמפו לרכב

החלק הזה יישמע לכם מצחיק, כי סוף סוף הצלחנו לייבש הכל, אז מה להרטיב שוב? אבל בחלק הזה אתם שולטים בכמות המים. המחשבה מאחורי השימוש בסבון  או שמפו על החלקים שהצלחתם לייבש, היא להרוג חיידקים (טחב, עובש), שהתחילו להתפשט בעקבות המים שעמדו, המים יובשו אבל הם עדיין שם. סבון יעלים את רובם, וכך גם ייבוש מוחלט של המקום. לכן וודאו שאחרי הניקיון עם הסבון/שמפו לרכב, הכל יבש לחלוטין בסיום התהליך.

 

“עודד אמר להרים ידיים”

אחרי שניסיתם הכל, אפשר ללכת לחברות מקצועיות שמטפלות בנזקי מים ברכב. חפשו אותם ברשת. או במידה ואין לכם זמן, כסף, רצון ואפשרות בכלל לנסות להיפטר מהמים והלחות ברכב המוצף, תמיד קיימת האפשרות לעשות הערכת נזקים אצל שמאי רכב (יש שמאים מיוחדים לנזקי מים), או/ו במכון בדיקה, למכור את הרכב לאדם פרטי, או חברה, תחת שקיפות מלאה של מצבו הרעוע, ובסכום שכולל את כל ההשקעה וההחלפות שיש לעשות, אנשים או חברות, שיכולים ומוכנים לטרוח ולתקן את הרכב התקול. ולמי שיש ביטוח מקיף – להגיש תביעה (בעזרת אותה הערכת נזק ומחיר של שמאי “מים”), על נזקי המים שהרכב שלכם “ספג”.

 

שיהיה בהצלחה, ושלא נדע.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

eight − 6 =