סיכון לא מחושב: האם מכוניות חשמליות יכולות לנסוע בתוך מים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

רכב במים
האם מכוניות חשמליות יכולות לנסוע בתוך מים?

 

עכשיו, כשהחורף פחות או יותר כאן, ויש חשש להצפות בצפון או במרכז הארץ, שאלנו את עצמנו, איפה אנחנו עומדים בסוגיה הרטובה הזו, בכל הקשור למכוניות חשמליות. האם מכונית חשמלית יכולה לעבור בכביש עם שלוליות מים עמוקות? האם יש נזק או סכנה בכך למערכת הסוללות? שאלה טובה, שננסה לענות עליה. וכמובן, שהתשובה ה”טובה” והמדויקת ביותר, תהיה ניסיון אמיתי. ניסיון מר או מוצלח, אבל שלנו, על בשרנו, במעבר בתוך מים.

 

אירופה, שיודעת “קצת” יותר גשמים ושיטפונות, וגם מהפכת הרכב החשמלית התרחשה במדינות האירופאיות המפותחות בצורה ניכרת, ומובהקת יותר מבישראל, מוציאה מדי חורף שלל ידיעות וכתבות על משנה זהירות שיש לקחת בנסיעה עם מכוניות חשמליות, וגם היברידיות בכבישים מוצפים. שכן, שם בעלי כלי רכב חשמליים נפגעו כבר מהצפות.

אצלנו, איכשהו, כל הצפה הופכת לאסון של ממש, ולכן, כדי למנוע אסונות משניים, כמו סכנת התלקחות של סוללות אחרי הצפה של רכב חשמלי, עברנו על ידיעות, ואזהרות, וריכזנו מידע על הסיכון שבנסיעה במים, בגובה של יותר מ-15 ס”מ, או עד גובה גחון הרכב. שכן – ההמלצה הרווחת היא לנקוט במשנה זהירות, ולא לעבור בשלוליות עמוקות יותר, בשל נזקי מים קלים, ועד, לא עלינו, טוטאל לוס, עם התלקחות ושריפה של הרכב, בשל נזק שנגרם מהצפת הסוללות.

כן, צריך להרגיע, הסיכון לשריפה והתחשמלות בשל רטיבות ברכב חשמלי נמוך. מכוניות חשמליות עוברות מחזורי בדיקות קפדניים גם בשלב אבטחת האיכות שלהן. מה שהופך את כלי הרכב החשמליים וגם כלי הרכב ההיברידיים לבטוחים מהצפות ושלוליות מים. אך רצוי וטוב להיות ערניים לסיכונים הפוטנציאליים, אם צפויים לנסוע בכבישים רטובים או מוצפים.

נדגיש שמדובר בכתבה אינפורמטיבית בלבד, ולא ייעוץ משום סוג שהוא. יש המלצות ברורות של היצרן, והנחיות לשימוש ברכב, וזה מה שקובע.

 

ההמלצה הראשונית כאמור, היא לא לנסוע בשלוליות הגבוהות מגובה הגלגלים, אבל אם הרכב החשמלי שלכם כבר שקע חלקית במים, אל תנסו להתניע אותו או לנסוע בו. ואם הצלחתם לצאת מההצפה, לא לחבר אותו לטעינה.

 

סכנת התלקחות של סוללות ברכב חשמלי:

 

1. מערכות בטיחות ברכב חשמלי וסוללות רכב חשמלי, אטומות היטב מפני מים. היצרן תכנן את הרכב בצורה המיטבית להגנה מפני מים, גם אם המערכות יהיו שקועות במלואן בתוך מים.

2. יחד עם זאת, כלי רכב חשמליים ששקעו במים, במיוחד מים מלוחים, נמצאים בסיכון פוטנציאלי גבוה יותר לקצר בסוללה. קצר שגם עלול לגרום לשריפת הסוללה.

3. סוללה חשמלית במתח גבוה מבודדת משלדת הרכב והסיכון להתחשמלות ממנה נמוך.

4. רכב חשמלי ששקע חלקית במים אינו מחשמל את המים סביבו, אבל יוצאות / נצפות בועות שיוצאות מהמים סביב הרכב, התרחקו מהרכב, שכן אלו עלולות להכיל גזים רעילים.

5. כבלים ורכיבים כתומים חשופים ברכב חשמלי/היברידי הינם בעלי מתח גבוה, ולכן, מהווים סכנת התחשמלות.

א. אל תגעו בכבלים חשופים.

ב. אל תגעו ברכיבים חשופים שצבעם כתום או שעליהם מדבקות אזהרה כתומות.

אם אתם רואה כבלים או רכיבים כתומים חשופים ברכב החשמלי שלכם, התרחקו מהרכב, וצרו קשר עם חברת הרכב שלכם לקבלת ייעוץ/הכוונה.

 

גרירת רכב חשמלי:

 

לאחר ששקעו מי השיטפון, ואם לא נצפו סימני שריפה או כבלים ורכיבים חשופים, ויצרתם קשר עם חברת הרכב, וזו המליצה לכם על גרירת הרכב החשמלי. צרו קשר עם חברת גרירה שיודעת להתנהל עם גרירת מכוניות חשמליות, שתדע כיצד לגרור את המכונית החשמלית, להפחית פגיעה ברכב, וגם להפחית סיכונים, כשהרכב החשמלי עבר נזקי רטיבות.

אחרי גרירת הרכב, כדאי לאחסן רכב חשמלי ששקע במים, במרחק של לפחות 15 מטרים מכלי רכב אחרים במגרש הרכב, לכל מקרה, פן הסוללה תתלקח בשלב מאוחר יותר. כמובן שבכל מקרה בו אם נראים סימני שריפה במהלך פינוי או אחסון הרכב, יש לפנות את האזור, וליצור קשר עם מכבי אש או מוקדי חירום נוספים.

 

 

יש דבר כזה, מעבר בטוח של רכב חשמלי במים?

 

אם יש לכם רכב חשמלי, אל תפחדו לנסוע איתו בכביש רטוב, אין בכך סכנת התחשמלות. יחד עם זאת, יש להיזהר, אם מדובר בכביש בו יש הצפה רצינית של מים, שעלולה לגרום נזק למכונית, או מהווה סכנה עבורכם.

 

ראשית, יש לנקוט בזהירות, ולהפעיל שיקול דעת בסיסי בטרם אתם עוברים כביש מוצף:

 

  • אל תכנסו לכביש או רחוב מוצף מים, אם לא הייתם יכולים לחצות אותו בעצמכם ברגל
  • אם נכנסתם, הכנסו למים באיטיות, ואל תאיצו ישר
  • סעו במרכז הכביש
  • אם אתם מבחינים שהמים הופכים עמוקים יותר, חזרו חזרה אחורה, ואל תמשיכו לחצות.

 

בשיטוט ברשת, מצאנו כמה דוגמאות של אנשים קצת יותר הרפתקנים, שלא קראו את כללי הבטיחות במעבר רכב חשמלי במים.

 

ניסוי לא מבוקר: טסלה מודל S בשחייה צורנית

 

 

 

ניסוי מבוקר של רכב חשמלי בבריכה

 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

15 − thirteen =