על רקע המחסור במקומות חניה לנכים: גידול בבקשות לתו נכה בישראל

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

 

בקשה תו נכה
גידול בבקשות לתו נכה. מתקן חניה פרומוט

 

גידול של 122% בתווי הנכים בישראל הוביל לביקוש של מתקני חניה מותאמים העומדים בדרישות הנגישות. אפי מגן, סמנכ”ל פרומוט מתקני חניה: “קיבלנו פניות רבות מיזמים המבקשים לכלול פתרונות חניה מותאמים לנכים העומדים בכל התקנים”

על פי דו”ח של מכון המחקר של הכנסת משנת 2012 ועד לתחילת 2022 חל גידול של כ-122% במספר האנשים בעלי תו נכה. מלבד הבעיה הקיימת של מחסור במקומות חניה ציבוריים ייעודיים לנכים, פרויקטים רבים בהתחדשות עירונית המשלבים מתקני חניה מחויבים בהקצאת מקומות חניה לנכים וזאת לפי הצעת התיקון לחוק המקרקעין בעניין הצמדת חניות נגישות בבנייני מגורים חדשים.

מטרת התיקון המוצע לסייע לאנשים עם מוגבלות הרוכשים דירה בבניין מגורים חדש, באמצעות האפשרות להצמדת חניות נגישות לדירותיהם. זאת, נוכח ההבנה כי קיימת חשיבות רבה לכך שלאדם עם מוגבלות הזקוק לכך, תהיה בביתו חניה נגישה לשימוש הבלעדי, כדי שיוכל לצאת ולשוב בכל עת.

יזמים אשר פועלים בתחום ההתחדשות העירונית ונדרשים לאפשר חניית נכים, עומדים בפני אתגר, לייצר חניה באמצעות מתקן חניה ייעודי לנכים העומד הן בדרישות התקן והן בדרישות הנגישות.

 

חניית נכים
מתקן חנייה לנכים. צילום: פרומוט

 

מתקן חניה ייעודי לנכים

 

אמנם קיים היום בישראל תקן למתקני חניה (ת”י 5437) אך הוא אינו נאכף ואינו מחייב. התקינה שאומצה בישראל לקוחה מהתקינה האירופאית המחמירה, עם מספר התאמות לשוק המקומי על פי חוק התכנון והבנייה. סיטואציה זו יוצרת “שוק” פרוץ במתקני החניה, אשר השפעתו על מתקני חניה הדורשים התאמות לנכים חמורה יותר.

התקן הישראלי לנגישות הסביבה הבנויה (ת”י 1918) מיועד לאפשר לכלל הציבור לנוע ולהשתמש בשטחים השונים המתוכננים באופן עצמאי, בטיחותי ומכובד. בהתאם לכך נדרש שהתכנון הסביבתי יאפשר לאדם עם מוגבלות, שימוש בחניה באופן דומה ככל האפשר לאדם ללא מוגבלות. מכוון שהתקן הקיים במתקני החניה אינו מחייב, אין כל בקרה כי המתקנים המסופקים לשימוש כחניה נגישה אכן בטוחים לשימוש ומתאימים לכדי צרכם.

אפי מגן, סמנכ”ל פרומוט מתקני חניה, הנציגה הבלעדית של חברת WÖHR בישראל: “בשנה האחרונה קיבלנו פניות רבות מיזמים המבקשים לכלול מתקני חניה מותאמים לנכים. חל גידול של קרוב ל-90% בביקוש למתקני חניה ייעודיים לנכים. מתקני החניה שלנו מאפשרים את הנגישות הנדרשת לשימוש במתקן על ידי נכה ועומדים בתקני הבטיחות המחמירים”.

המתקן כולל משטח חניה ברוחב 3.50 מ’. פני המשטח החלקים ומאפשרים תפעול עצמאי בנסיעה על גבי המתקן ובפריקת הכיסא בעת הכניסה והיציאה מהרכב. שטח החניה מותאם במיוחד לאנשים עם מוגבלות בניידות ומספק מענה הולם בכל הנוגע לבטיחות ונוחות. אורך המתקן נע בין 5.00 מ’ ל 5.30 מ’ בהתאמה לאורך תא החניה המתוכנן ולמצב הקיים בפרויקט. החניה הנגישה מתבצעת  רק על גבי המשטח העליון ותפעול המתקן נעשה באמצעות קופסת הפעלה עם פיקוד מיוחד, המבטיחה הוצאת המפתח רק כאשר מקום החניה העליון נמצא בגובה פני המיסעה. בצורה זו ישנו מקום חניה זמין תמיד לנכה.

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

9 + 15 =