פייק ברשת: עבירת אי ציות לאור צהוב שדולק ברמזור

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

רמזור כתום חוק
גניבת רמזור – חציית רכב בצומת באור צהוב מהבהב

 

טור תעבורה ומשפט: עבירת אי ציות לאור צהוב שדולק ברמזור – הודעת פייק אבל עדיין צריך להיזהר – מאת עו”ד תעבורה דרור כהנוביץ’

 

הודעת פייק (הודעה שאינה נכונה/כוזבת) שהסתובבה בווטסאפ בימים האחרונים והגיעה גם לאתרי החדשות: “על מנת להילחם בעבירות חצייה ברמזור אדום המסכנות חיי אדם, החל מה-1 בינואר תיאכף “גניבת רמזור” – חציית צומת בכתום מהבהב. ההחלטה מגיעה בעקבות התופעה שבה נהגים הנכנסים לצומת בכתום מהבהב – למעשה עוברים באור אדום. “לא שווה שנהג יסכן את עצמו ואת משתמשי הדרך כתוצאה מחצייה באור אדום.”

כעו”ד שעוסק מדי יום בתעבורה אני מודה שלמיטב זכרוני לא נתקלתי עד היום בדו”חות על אי ציות לאור צהוב שדלק ברמזור עד היום, כשלא נגרמה תאונת דרכים. המשטרה אוכפת עבירות של אי ציות לאור אדום שדלק ברמזור, גם באמצעות שוטרים וגם באמצעות מצלמות א3 המוצבות בחלק מהצמתים בישראל. מצלמות א3 נכנסות לפעולה שניה לאחר שהאור ברמזור התחלף לאדום, ולא מתוכנתות לאכוף עבירה של אי ציות לאור צהוב. 

 

מעבר לעובדה שההודעה היא פייק, *הודעה כוזבת*, נדגיש כי קיימת חובה בחוק לעצור כשהאור ברמזור מתחלף לצהוב. אור צהוב דינו כאור אדום ברמזור. אין בחוק הגדרה כזו ‘אור כתום’ ואין מצב של ‘כתום מהבהב’ לפני אדום, כמו שמופיע בהודעה, יש אור צהוב בלבד, צהוב מהבהב פועל כשיש תקלה ברמזורים. נהגים רבים בוחרים, בגלל עומסי תנועה ורצון ‘להספיק’ את הרמזור, או מסיבות אחרות, להתעלם מהאור הצהוב ולהתייחס אליו כאל המשך של האור הירוק, ונכנסים לצומת. זה כמובן מסוכן מאוד, כי האור הצהוב דולק מספר שניות עד להידלקות האור האדום ברמזור, ואז נדלק אור ירוק למשתמשים האחרים בצומת, כשהרכב ‘שגנב’ את הרמזור עדיין בצומת, מה שעלול לגרום לתאונת דרכים. 

 

למה משמש האור הצהוב ומתי מותר להכנס לצומת באור צהוב?

 

נחזור קצת ללימודי התיאוריה ולוח התמרורים: אור צהוב, או תמרור 705 בלוח התמרורים, משמעו: “עצור כאמור ב-701 אם אינך יכול לעצור לפני הצומת בבטחה או שנכנסת אליו, השלם את מעבר הצומת ופנהו מיד כאמור ב-703 או 704”

701 = אור אדום, 703 ו-704 – אור ירוק/אור ירוק לפניה שמאלה או ימינה בלבד.

האור הצהוב ברמזור מתוכנן למי שהתקרב לקו העצירה במהירות החוקית, ובדיוק כשהוא על קו העצירה או בסמוך לו מאוד, מתחלף האור ברמזור, והנהג מבין שלא יצליח לעצור בצורה בטוחה. זה כמובן מצב לא רצוי, ולכן המחוקק מטיל על נהג חובה להאט לקראת התקרבות לצומת, אבל גם במקרה של האטה למהירות של 40 קמ”ש, מרחק הבלימה  של רכב הוא כ-17 מטרים (על פי נתוני הרלב”ד), ואם הרכב נמצא על קו העצירה, הוא יעצר בתוך הצומת. לכן האור הצהוב מסמן לנהג לפנות את הצומת בזהירות ונותן זמן עד שהנהגים האחרים בצומת יקבלו אור ירוק. 

כדי להימנע ממצב חירום כזה, בצמתים בכבישים בין-עירוניים, וגם בחלק מהצמתים בדרכים עירוניות, קיים ‘ירוק מהבהב’, שמטרתו להכין את הנהג לכך שהאור הירוק עומד להסתיים. ירוק מהבהב דולק למשך שלוש שניות, שלושה הבהובים, עד להידלקות האור הצהוב. במידה והנהג נמצא קרוב לקו העצירה ומעריך שהוא יכול לחצות את קו העצירה באור ירוק, עליו להאיץ ולחצות את הצומת. במידה והנהג מעריך שלא יוכל לחצות את קו העצירה בירוק, האור המהבהב מסמן לו לבלום ולעצור לפני שהאור יתחלף לצהוב ואז לאדום. 

 

לסיכום,

נחזור ונדגיש שחציית צומת באור צהוב היא מסוכנת מאוד. אור צהוב דינו כאור אדום – לא נכנסים לצומת. גם אם יש עומס תנועה וגם אם המתנו לירוק הרבה זמן וגם אם אנחנו לחוצים – אור צהוב אינו המשך של האור הירוק. היזהרו. 

 

דרור כהנוביץ’ הוא עו”ד העוסק בדיני תעבורה במשרד עורכי דין לאה גולדמן. 

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו”ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו.

 

משפט תעבורה: סדרת כתבות על נושאי משפט ותעבורה (דרור כהנוביץ’)

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

four + eleven =