רכב השנה 2021: איך רכב מוצלח מפסיד בטקס בינלאומי חשוב

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

רכב השנה 2021: איך רכב מוצלח מפסיד בטקס בינלאומי חשוב

 

החודשים שבתפר בין סוף שנה אחת להתחלת שנה חדשה, רוויים בטקסים בינלאומיים לבחירת רכב השנה – אם בטקסים לאומיים, או בינלאומיים, לפעמים תגלו שמכוניות טובות “נשארו בחוץ”, ולא זכו לתהילה ולניקוד שמגיע להן. אז איך רכב מוצלח מפסיד בטקס בינלאומי חשוב? לא תאמינו כמה זה “פשוט”

אני אמנם 10 שנים בתחום הרכב, אבל רק ב-2017 זכיתי להיכנס לנעליים דיי גדולות של שופטת בטקס בינלאומי, לבחירת רכב השנה – WWCOTY, הבחירה של עיתונאיות רכב מכל העולם, 47 עיתונאיות מ-37 מדינות, ליתר דיוק. משנה לשנה זכינו לראות איך הטקס הזה זוכה לתהודה והכרה גדולה יותר ויותר. עם אלפי אזכורים, לדבר עם גורמים בינלאומיים, ולשחות במים של הגדולים. זה מרגש ומדהים.

אנחנו עצמנו, וכל אחת מאיתנו בעלת מדיית רכב, או חלק ממדיית רכב גדולה ומשמעותית במדינה שלה, עם עשרות אלפי ואפילו מיליוני עוקבים (כמו במקרה של עיתונאית הרכב רנוקה, מהודו – עיתונאית בכירה בAutoCar), ועוד. יש עיתונאיות בכירות מספרד, איטליה, בריטניה, גרמניה, ארה”ב, רוסיה,  ועוד.

 

WWCOTY – WORLD WOMAN’S CAR OF THE YEAR 2021 נמצא כרגע בישורת האחרונה, אחרי שפרסם את 9 המכוניות/המתמודדות הסופיות – ידיעה מתוך  PRESSNEWS UK.

 

הבחירה מתבצעת בשלושה שלבים:

 

  1. כל עיתונאית מקבלת את רשימת כל המכוניות החדשות שהושקו השנה לפי קטגוריות – ונותנת ניקוד לפייבוריטיות שלה, עד 15 נקודות בכל קטגוריה. כאשר עיתונאיות יכולות לנקד ולבחור רק מכוניות שהן נהגו בהן.
  2. אחרי חודש ימים מקבלים טופס ובו המכוניות הנבחרות מכל קטגוריה, ויש לתת ניקוד בתוך כל קטגוריה עד 5 נקודות.
  3. אחרי מספר ימים מקבלים טופס ובו 9 מכוניות, הפייבוריטיות, שקיבלו את מירב הנקודות, מ-9 קטגוריות, ולתת ניקוד בהתאם. 

     

     

     

    בכל השלבים הללו מכוניות טובות שלא נבחנו וננהגו לא מקבלות ניקוד כלל, ורק חלק מהעיתונאיות שהרכב הגיע לידיהן בוחרות בו. למעשה, כבר מהשלב הראשון רואים שמכוניות טובות נשארו בחוץ, ואין כל כך מה לעשות.

    אז איך מכוניות טובות שזכאיות לתואר, או לכל הפחות לניקוד גבוה יותר, לא זוכות לזה?

    1. מכוניות שלא הושקו “בזמן”

    סוף שנה זו הזדמנות מצוינת להשיק רכב חדש – רגע לפני הטקסים הרשמיים לבחירת רכב השנה. אם נרצה או לא נרצה, הזיכרון שלנו, בני האדם, הוא טוב יותר לטווח הקצר, וזה ללא ספק משחק פה תפקיד. המכוניות החדשות ביותר, מכוניות טובות כמובן, חקוקות לנו יותר בראש, כי החוויה קרתה רק לא מזמן, ורוב הסיכויים שהן ייזכו לניקוד גבוה וימשיכו הלאה לשלבים הבאים בטקס.

    אז הנה המלצה ליבואנים, אם יש לכם שליטה בכך, השיקו את המכוניות החדשות ברבעון האחרון של השנה.

    2. מכוניות שלא הושקו עד לרגע בחירת רכב השנה, או לא הושקו בכלל

    יש מכוניות שלא הושקו עד לרגע בחירת רכב השנה של אותו טקס או טקסים, ולכן אין דרך לתת להם ניקוד. “גרוע מזה”, יש מכוניות שלא הגיעו למדינה מסוימת, כי מותג הרכב אל קיים כלל בארץ המוצא של העיתונאי/ית השופט/ת בטקס.

    דוגמא כזו יש לנו מהטקס האחרון,  בו עדיין לא נבחרה מכונית השנה, אבל בקרוב מאד – WWCOTY 2021. סיאט לאון החדשה, מכונית השנה שלי בטקס בחירת רכב השנה – מלכת הכביש 2020. מהשיחות שלנו, עיתונאיות הרכב, בעיקר אלה מאירופה, היה ללאון סיכוי גבוה מאד להתקדם בטקס. התרשמנו מאד מהלאון, ואני בטוחה שמי שנהגה ברכב נתנה לו ניקוד גבוה בהתאם להתרשמותה. מצד שני, סיאט כמותג, לא קיים ברוסיה, דרום אפריקה, ועוד מדינות, בהן יש עיתונאיות שופטות, שפשוט לא נחשפו אליה, ולא נהגו בה כלל, ולכן מכונית כה מוצלחת לא הגיעה כלל לרשימת המכוניות הסופיות.

    3. אז איך עוד אפשר להרוס למכונית טובה, כך שלא תזכה להיבחר בטקסים בינלאומיים לבחירת רכב השנה?

    מותג רכב שלא מעורה בעולם הרכב וטקסי בחירת רכב בינלאומיים, עד הסוף, או שלא מעניין אותו ניקוד וחשיפה בטקס בינלאומי (גרוע מזה, זה שלא יודעים על קיומו).

    על אותו משקל – יבואן רכב קטן, במקרה שלנו בארץ, יבואן יוקרה, כמו פרארי או פורשה, שמביא מספר מכוניות מצומצם לארץ, ומוכר אותן עוד לפני שהגיעו לארץ.

    פורשה, לדוגמא, הוא יבואן קטן בארץ, שבניגוד לאירופה וארצות הברית, חשיפה, כתבות, וטקסים בינלאומיים לבחירת רכב השנה לא מעניינים אותו, מטעמיו שלו. כאמור, זה שונה מאד ממה שקורה מול עיתונאים ועיתונאיות בחו”ל. פרארי, יבואן קטן (ומדהים), גם מוכר מכוניות ספורות, קסטום מייד (בהתאמה אישית), ישירות ללקוח, ולכן, חוות דעת, או ניקוד בטקסים בינלאומיים, אפעס, לא שיקול עבורו.

    אפשר גם לשער שבקשר שלו עם היצרן זה לא עלה, או אולי כן?. כך או כך, כל יצרן בילאומי שמעורה בסצנת הטקסים מיידע מניסיון את אנשי ה-PR שלו מסביב לעולם, ופה איכשהו, מהתחושות שלי לפחות, נראה שזה לא מתקיים. ומכוניות חשובות מאד, בכלל לא מגיעות למבחני דרכים.

    ההבדל הגדול והמדהים, לאו דווקא לטובה, ניכר עוד יותר אל מול הקולגות שלי, עיתונאיות הרכב מסביב לעולם שבוחנות כל דגם של פורשה, ברגע שזו מושקת במדינה שלהן, כמו הפורשה טייקאן הרלוונטית השנה בטקס, וכנ”ל לגבי הפרארי F8 SPIDER, והן אין לי ספק ניקדו אותן בהתאם. פה בארץ, מאידך, נראה שאין בכלל מודעות ועניין לתת למישהו, אם בכלל, לבחון את המכוניות שלהן ולהתרשם מהן, ולכן, כנציגה הישראלית של הטקס WWCOTY, אין לי כל אפשרות לתת להן ניקוד, וככל שיש יותר עיתונאיות שלא נהגו במכוניות, אין להן שום סיכוי לזכות בטקס.

    מזכיר לי מאד מותג רכב שחדר לשוק הישראלי לא מזמן… גם שם נראה שאין עם מי לדבר.

מתוך 9 המכוניות הסופיות שהגיעו, יש לי תחושה שהסקודה אוקטביה תקטוף את הפרס, לא רק בזכות היותה מכונית מצוינת לרוב הדעות, אלא כי היצרן, ובמקרה של ישראל, היבואן, מחובר לקרקע, ולאנשים בתחום, (זה אומר בדיוק ההיפך ממנותק), ומעורה במתרחש בעולם הרכב בכלל. 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

20 − one =