אושר: חובת התקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים מה-1.8.2024

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

ועדת הכנסת
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

ועדת הכלכלה אישרה: בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו להתקין לוחית זיהוי על הכלים ולהירשם במאגר רשות הרישוי – הרישום יחל ב-1 בפברואר 2024 והחובה להתקין לוחית זיהוי על הכלים תחל ב-1 באוגוסט 2024

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ דוד ביטן, אישרה היום את תיקון תקנות התעבורה, של משרד התחבורה, שנועדו להסדיר את רישומם של כלי תחבורה קלה. בישיבה היום נקבע כי את הרישום ניתן יהיה להתחיל לבצע מה-1 בפברואר 2024, והחובה להתקין את הלוחית על הכלים תחול מה-1 באוגוסט 2024. בדיון התברר כי על מנת לבצע אכיפה נדרשים תיקונים נוספים, והיו”ר ביטן קרא למשרדי התחבורה, המשפטים והביטחון הלאומי להאיץ את ביצוע התיקונים הללו ולבצעם תוך מקסימום 3 חודשים.

נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו”ד חוה ראובני, הסבירה כי התקנות מנסות להלך בין הטיפות. מצד אחד לאפשר רישום של כלי תחבורה קלה ולפתור את הבעיה של חוסר יכולת לזהות את הרוכבים במקרה של עבירה או תאונה, ומצד שני לא להכביד רגולטורית על המשתמשים. לדבריה, כדי לאפשר זאת הוחלט על רישום הכלים ללא צורך ברישוי. מספר הזיהוי יהיה אישי, וניתן יהיה לבצע רישום מקוון ומי שלא ירשם יבצע עבירה.

 

חובת התקנת לוחית רישוי אופניים חשמליים
חובת התקנת לוחית רישוי קורקינט ואופניים חשמליים

 

ח”כ יעקב אשר, שיזם את הצעת החוק שבעקבותיה הוגשו התקנות, בירך על כך ואמר כי ברגע שתהייה לוחית זיהוי על הכלים אנשים לא רק שלא יוכלו לברוח, הם גם ידעו שיש להם אחריות. הוא הזכיר כי הגיש את הצעת החוק עוד ב-2019, אך הייתה התנגדות לכך במשרד התחבורה עד שבכנסת הקודמת הצעתו אושרה בוועדת השרים לחקיקה. “זה יעשה שינוי בתרבות הנהיגה וכשזה יהיה מסודר יצטרפו עוד רוכבים, והדבר יאפשר גם את הכניסה של חברות הביטוח לסיפור. הוספת סמכויות אכיפה לפקחים היא הכרחית וצריכה להיות כמה שיותר מהר”, אמר.

נציג אגף התנועה במשטרה, רפ”ק אמיר ליפשיץ, אמר כי ברגע שיהיו לוחיות זיהוי יהיה הרבה יותר קל לאכוף. רפ”ק אבנר גרוס הוסיף כי ב-2022 ניתנו כ-36 אלף דוחות והשנה עד כה ניתנו 25,527 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות מיקרו מוביליטי. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי התקנה צריכה לחול על כל הכלים החשמליים, וציינה כי היום יש כל מיני כלים שמסכנים את הציבור. לדבריה, “כלי רכב זעיר חשמלי שמסתובב ברחובות הוא כלי נשק לכל דבר, וכשהוא בידיים לא אחראיות הוא מהווה סכנת חיים”.

 

ב-2022 ניתנו כ-36 אלף דוחות והשנה עד כה ניתנו 25,527 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות מיקרו מוביליטי.

 

 

מנכ”ל בירד, רן ברודר, אמר כי התקנות לא מותאמות לעולם חברות ההשכרה השיתופית, והדבר יטיל עליהן עלויות גבוהות של בין מיליון לשני מיליון שקלים לחברה ב-2024. בנוסף, הוא הזהיר כי החברות יצטרכו לשלם את הקנסות של הרוכבים בסופו של דבר. נציג לשכת עורכי הדין, עו”ד יוסי יעקובי, אמר כי הלוחיות יותקנו מקדימה והדבר יקשה על האכיפה, מאחר ואמצעי האכיפה האלקטרונית מצלמים לוחית מאחור. עו”ד ראובני ציינה כי ההתקנה צריכה להיות מאחור, ותתאפשר התקנה קדמית רק במקרים שלא ניתן להתקין את הלוחית מאחור.

מנכ”ל ליים, איתי ראבד, אמר כי הלוחות הם גדולים מדי וייפלו מהכלים תוך 10 דקות. הוא טען כי מכון התקנים אישר לוחות גדולים רק בגלל שזה היה הגודל שבו יכולים מכוני הרישוי להטביע לוחיות כיום. בנוסף, נציגת איגוד לשכות המסחר, מוריה כלפה, ביקשה לאפשר לחנויות האופניים למכור ולהתקין את הלוחית. היא הציעה לאפשר לחנויות לרכוש סדרה של מספרי זיהוי, ובעת המכירה לשייך אותן ללקוח ולהתקין על הכלים. היו”ר ביטן תמך בהצעה וביקש ממשרד התחבורה לבחון זאת.

המתמודדת על ראשות עיריית תל אביב, אורנה ברביבאי, ציינה כי מדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה עלייה משמעותית בהיקף התאונות, וצריך להחיש את קצב הטיפול בנושא. היו”ר ביטן שב וביקש מנציגי הממשלה להאיץ את קידום החקיקה הדרושה בעניין ולטפל בבעיות שעלו באשר ליישום.

התקנות אושרו בתמיכת יו”ר הוועדה וח”כ אשר, בעוד שעל רקע הקשיים שעלו ביישום החליטו ח”כ בועז טופורובסקי וח”כ שלי טל מירון להימנע בהצבעה. בהתאם לכך נקבע כי תאגיד או אזרח שהוא מעל גיל 16 יחויבו להירשם במערכת רישוי באזור האישי הממשלתי, בו יציינו את פרטי הקשר, סוג הכלי ומספר השלדה שלו ויצהירו שהכלי עומד בתקן. לאחר מכן יקבלו מספר רישום אישי והפנייה ליצרן לוחית זיהוי לרכישת הלוחית והתקנתה על הכלי.

כמו כן נקבע, כי ב-1 בפברואר 2024 תיפתח האפשרות לבצע רישום ומה-1 באוגוסט 2024 תהייה חובה להתקין את לוחית הזיהוי על הכלים. הלוחיות יותקנו בחנויות אופניים.

follow and like
fb-share-icon0

2 Replies to “אושר: חובת התקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים מה-1.8.2024”

  1. איך מדינה של אנשים חכמים הופכת למטומטמתצכשהם מתקבצים? איפה נשמע כדבר? קיימים חוקים ותקנות אך אין כספים לאכיפה וחינוך כי הכספים נבלעו למשכורות של מי שצריך לפעול ובמקום ממציא עוד קומבינה שתעמיס עלות על האזרח ותגרוף רווחים למי שהמלך חפץ ביקרו.
    פשוט עיוורון של האוכלוסיה וניצול מזלזל מצץ המחוקקים!!! בספרים שלי, נבחרינו אימפוטנטים המכפים על חוסר היכולת במעשים המחשידים בפשע.

  2. אחלה חוק סוף סוף עושים סדר בבלאגן כתושב תל אביב זה סיוט יום יומי עם הקורקינטים בכבישים עכשיו הרוכבים היו מבוטחים ויחשבו פעמיים לפני שהם נוסעים כמו משוגעים בכל אופן אני הזמנתי לכלי שלי לוחית שלטי דרום הגיע חינם ללא עלות משלוח ובנוסף יש להם תושבות ללוחית וגם לא כזה יקר סופר מומלץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

12 − one =