בונים חלומות: ביקור במטה הראשי של BYD בסין – הכתבה המלאה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

 

שוק הרכב הישראלי משתנה ומתעצב מחדש בקצב מהיר. עשרות מכוניות חשמליות חדשות נחתו אצלנו, רוב רובן מסין. המכוניות החשמליות החדשות מסין מספרות את הסיפור על עולם הרכב החדש בכלל ועל עלייתן והתעצמותן של יצרניות הרכב הסיניות בפרט. בשנה החולפת קונצרן אחד הספיק לשנות את יחסי הכוחות בתחום מסביב לעולם, לרבות השוק הקטן שלנו. נסעתי לבקר במטה הראשי של BYD בשנג’ן, סין

 

כולנו יודעים שסין היא מעצמה ענקית ששוכנת במזרח אסיה, חיים בה יותר מ-1.4 מיליארד בני אדם, נכון ל-2023. שטחה עצום, 9,597,000 מיליון קילומטר רבוע. לשם ההשוואה, שטחן של הודו הוא 3,287 מיליון קמ”ר, של ארה”ב, 9,834 מיליון קמ”ר, ושל ישראל הקטנה, 22,145 קמ”ר. סין היא מדינה רב-לאומית שחיים בה 56 קבוצות מיעוטים. כל אחת מקבוצות המיעוטים מנהלת את חייה לפי אמונתה, מסורתה ושפתה. הרוב המכריע של הסינים משתייכים לקבוצה האתנית של ה”האן”, המהווה מעל 90 אחוז מהאוכלוסייה, ומאכלסת רק כשליש משטחה של המדינה.

עד היום ההוא, טרם הנסיעה שלי ליבשת אסיה, ולמדינה הכה מיוחדת הזו, חוויתי את סין דרך המכוניות שלה, שהגיעו ומגיעות אלינו בשרשרת ימית, דגם אחר דגם, מותג חשמלי חדש אחר מותג חשמלי אחר, זה שלוש שנים.

 

BYD BUS
אוטובוס חשמלי BYD
רכב ספורט חשמלי
רכב קונספט חשמלי

 

המהפכה הירוקה

 

במערב אירופה, המהפכה החשמלית החלה לפני כמעט עשור, עת מדינות האיחוד האירופי שינו את שיטת מדידת פליטת המזהמים בכלי רכב; וב-2014 החמירו עוד יותר את התקנים, לתקן “יורו 6”.

ישראל, שפועלת בין היתר גם לפי התקינה האירופית, הייתה צריכה ליישר קו עם המגבלות הללו. אז נכון שזה לקח לנו כמה שנים לעשות זאת אחרי אירופה; אך אפשר לומר שזה קרה בבת אחת. שוק הרכב הישראלי שינה את פניו. נכון, רכבי דיזל ובנזין מזהמים עדיין מורשים ונוסעים במרכזי ערים בישראל, אך אי אפשר להתעלם מכך שדגמים חדשים שאינם “ירוקים” –  היברידיים ופלאג אין הייבריד, פחות משווקים כאן.

שוק הרכב הגלובלי עבר טרנספורמציה, שלא לומר מהפכה, מהפכה חשמלית, שאילצה את יצרניות הרכב הגדולות לעשות חושבים ושינויים גדולים ומהירים.

במהפכה כמו במהפכה, יצרניות קטנות, ומותגים בלי מספיק משאבים וכסף למחקר ופיתוח, וייצור שוטף, התפוגגו ונעלמו או חברו לקונצרנים גדולים וחזקים. כל יצרן שרצה להמשיך להיות רלוונטי בשווקים האירופיים “המחמירים” היה צריך ליישר קו עם התקנות החדשות, לשנות אסטרטגיה ולהפנות משאבים למקומות הנכונים.

 

טיול סין
ביקור בקונצרן BYD בסין
BYD סיל יו
יום נהיגות במסלול ב-BYD סיל יו ו-BYD סיל

 

סין

 

סין, ובתוכה יצרניות הרכב הענקיות, כמו BYD, SAIC, FAW, GEELY ו-GREAT WALL, ידעו לפעול מהר, ביעילות גבוהה ומרשימה, ולייצר כלי רכב ירוקים חדשים, ולכל קטגוריה. בתחילה, הדגמים היו שימושיים בעיקר, זולים ו”סיניים” מאוד. אבל כשהשוק האירופי הפך לשוק גדול, כדאי ומרכזי עבורם, (בתוכו גם אנחנו, שוק הרכב בישראל), היצרניות העלו את רף הבטיחות כדי לעמוד בתקנות הבטיחות האירופאיות, והיום יש גרסה אירופית לכל דגם רכב “סיני”, שעברה תקינה ומבחני ריסוק אירופיים רשמיים, כדי להצליח להיכנס לשוק הרכב באירופה.

תקופת מגפת הקורונה, שעשתה שמות בעולם כולו, והיכתה אנושות בתחום הרכב הייתה, במבט לאחור “מכה קלה בכנף” לתעשיית הרכב הסינית שכבר התאוששה פלאים מאחת התקופות הקשות והמאתגרות. המגפה חידדה ללא רחם, לאיזו יצרנית יש בסיס חזק, ו”זכות קיום”, ומי חלש ולא מסוגל להתמודד עם שינויים קיצוניים, בזירה אחת מול יצרניות ענקיות ואיתנות.

 

מתאוששים מהקורונה

 

שוק הרכב בסין נמצא היום בצמיחה, עם נתוני ייצור ויצוא שנראו טרם מגפת הקורונה. בחודש בודד סין מייצרת יותר מ-2 מיליון מכוניות, יותר מחצי מיליון מתוכן, מכוניות עם אנרגיה מתחדשת (NEV). כלומר, מכוניות חשמליות מלאות (71%) או היברידיות, והיברידיות נטענות (29%). השנה, לראשונה, המותגים הסיניים בתוך המדינה התחזקו מאוד, ליותר מ-50% נתח שוק, ועברו את נתוני המכירות של היצרנים הזרים במדינה, ביניהם טויוטה ופולקסווגן. רק כדי לקבל מושג, יש עשרות יצרניות סיניות, הגדולה מביניהן, BYD, לבדה, מוכרת בחודש אחד 183 אלף מכוניות. נתון מכירות של כלל המותגים והחברות, בישראל, בשנה. כבר מעל עשור, סין בולטת ושולטת בייצור כלי רכב בהיקפים ענקיים.

עוד הישג לסין נרשם ברבעון הראשון של 2023, הפעם כלפי חוץ, עם נתון היצוא הגבוה בעולם. סין עברה גם את יפן ביצוא מכוניות לרחבי עולם, עם תחזית צמיחה של כ-3%, וצפי ייצור של 30 מיליון כלי רכב בשנה עד 2030, חצי מהם צפויים להיות חשמליים מלאים. סין עקפה מעצמת רכב כמו ארה”ב (שממוקמת במקום השני), ומייצאת כ-5 מיליון מכוניות חדשות – נתח שוק עולמי של 18.1%. אחריהן עומדות ברשימה יפן, במקום השלישי (17.7% מנתח השוק הבינלאומי); הודו – 12.1% עם 1.7 מיליון מכוניות; גרמניה (מתאוששת), עם יצוא של מיליון מכוניות ונתח שוק 10.6%. אחריהן, בריטניה, צרפת, איטליה, קוריאה הדרומית (קיה ויונדאי) עם נתח שוק בינלאומי של 10.6%, וברזיל – 8.2%, סוגרת את רשימת 10 המדינות המובילות את יצוא הרכב בעולם.

 

ג'יפ חשמלי BYD
לחברה יש אזור פרטי בגודל של עיר בישראל. נתפס בעדשה – מכונית בהסוואה באזור התפעול 

 

מטה BYD

 

קשה להבין ולעכל את הגודל והעוצמה של יצרנית רכב גדולה, עד שלא מגיעים אליה לתוך “הבית”, וחוזים בתצוגת התכלית שלה. הביקור שלנו בסין מתרכז בעיר שנ-זן (נהגה כ”שנג’ן”), עיר נמל תת-מחוזית, אחת מהעמוסות בסין, במחוז גואנגדונג שבדרום הרפובליקה העממית של סין. העיר נהנית מהשקעות זרות רבות של עשרות מליארדי דולרים, והיא אחת ממרכזי תעשיית ההיי-טק הגדולים בעולם. מאמצע שנות ה-2000, יש בשנזן נציגות ישראלית רשמית של מכון היצוא הישראלי, התומכת בפעילות חברות ישראליות במחוז גואנגדונג בכלל ובשנג’ן בפרט. עם תחילת הקשר הכלכלי הישראלי-סיני, וכניסת משקיעים זרים, עברו גם יהודים וישראלים לגור בשנג’ן, על כל המשתמע מכך, וכיום יש בעיר בתי כנסת, מסעדות כשרות, סניפי חב”ד ועוד.

 

רכבת חשמלית
החזון, ייצור רכבות חשמליות אוטונומיות בכל רחבי סין

 

אנחנו היינו למעשה, קבוצת עיתונאי הרכב הישראלית הראשונה שהוזמנה למטה BYD בסין, מאז 2020. ההכנות לטיסה כללו השגת ויזה סינית, מוגבלת בזמן, לחודשיים, וקבלת הזמנה רשמית מטעם היצרנית. הטיסה לסין  אורכת כיום בין תשע לעשר שעות (שעברו מהר באופן מפתיע). נחתנו בנמל התעופה העצום בהונג-קונג, וממנו יצאנו ברכב לכיוון שנזן, מרחק שתיים-שלוש שעות. מזג האוויר הקיצי ביולי חם ומהביל, ומקלחות גשם מוזרות פקדו אותנו מדי פעם בפעם. מעבר הגבול בין הונג-קונג לשנזן כלל “פריקה” שלנו מהרכב, עם המזוודות, לבדיקה מקיפה, כניסה למתחם מיוחד שבו בדקו מי אנחנו ולשם מה באנו, כולל טביעת אצבעות, והעברת מזוודות במכונות שיקוף.

הכבישים בדרך היו יחסית פתוחים בשעות הבוקר. רוב דגמי המכוניות בהם בהינו כמעט ולא היו מוכרים לנו, עד שעברנו את הגבול לכיוון שנזן. או אז נחשפנו לפורטפוליו מרשים של רכבי BYD, מאוטובוסים, רכבי נוסעים, כלי רכב מסחריים, משאיות, ובהמשך נפגוש גם רכבת של יצרנית BUILD YOUR DREAMS. בשנזן “יושב” המטה הראשי של BYD, כמו גם שלושה מפעלי ייצור סוללות, החדש מביניהם קם ב-2021. עוד לפני ש-BYD הייתה יצרנית רכב, היא הוקמה כיצרנית סוללות. ב-28 שנותיה היא התמקדה במחקר ופיתוח של טכנולוגיות מתקדמות, לסוללות, למנועים חשמליים ולמערכות בקרה אלקטרוניות.

 

BYD PATENT
קיר הפטנטים הבלעדיים של BYD
מהנדס חשמל רכב
המהנדסים המובילים בקונצרן (למעלה מ-60 אלף מהנדסים בחברה)
BYD PRISE
קיר הפרסים BYD

 

אבני דרך

 

ב-2002 החזקנו ביד ניידים של מוטורולה, עם סוללות  של BYD; ב-2009 החברה יצרה אוטובוס ומונית חשמליים ראשונים; וב-2016 דהרה רכבת חשמלית ראשונה. ב-2020, כשכולם ניסו להבין מה קורה לעזאזל בעולם, BYD המציאה ויצרה תוך 10 ימים מסכות לקורונה, ותוך חודש היו ליצרן המסכות הגדול בעולם. יצרנית גדולה שמייצרת ובונה הכול לבד ומאפס. כיום היא אחת היצרניות הגדולות בעולם, וחולשת על תחום המחשבים, מטענים, טלפונים סלולריים, רובוטים, רכבות, משאיות, רכיבים קטנים עד גדולים לרכב (פלטפורמות, מנועים, מתלים, צמיגים, בולמים, תיבות הילוכים, מערכות בטיחות) ועד מכוניות, וקטגוריות שלמות של כלי רכב עם מגוון הנעות. עד שב-2021 BYD עברה לייצור מכוניות חשמליות בלבד.

סוללת ה”להב” BYD Blade Battery היא פריצת הדרך הגדולה שלה, סוללת ליתיום עם ברזל-פוספט (LFP) בעלת עמידות גבוהה וביצועים משופרים לעומת סוללת ליתיום-יון בסיסית. סוללת הלהב שלה אינה מכילה מתכות כבדות רעילות כמו ניקל, קדמיום וקובלט. היינו עדים ל”מבחן חדירת המחט”, מבחן שבו מחוררים את הסוללה ובודקים את תגובתה. ההבדל הוא בעיקר בבטיחות, בזמן שהסוללה ה”בסיסית” התלקחה בשנייה והעלתה ענני עשן כבדים ואש שאינה פסקה דקות ארוכות, סוללת הלהב נפגעה, ולא נראה כל שינוי במצבה. BYD היא כיום יצרנית הסוללות הגדולה בעולם, ו”נמצאת” בכל מכשיר אלקטרוני שתעלו בדעתכם. את הסוללות שלה ניתן למצוא גם בחלק מדגמי טסלה.

 

BYD CHINA
BYD בסין

 

עיר העתיד

 

כשאמרו לי “מטה”, לא תיארתי לעצמי שמדובר בעיר קטנה, כזו שכוללת שכונות מגורים שלמות, בית-ספר יסודי וגני ילדים, סופרים וחנויות, וגם בית-חולים. הדירות ברובן מיועדות ליחידים, עובדי המפעל, (40-50 מ”ר), ויש גם משפחות, שלהן יש דירות מרווחות יותר. מבחינת עובדי BYD, יש להם הכול במרחק הליכה, העבודה צמודה, הם נמנעים מפקקים, ומהוצאות מחיה מיותרות. אחרי חמש שנים, עובד BYD עובר למגורים משל עצמו, מחוץ לתחומי המפעלים.

בחברה יש כ-60 אלף מהנדסים, ומתועדים על שמה עשרות אלפי פטנטים רשומים. ברמה היומיומית ממש, נרשמות עשרות בקשות לפטנטים. הפרויקט הבא בקנה – רכבות אוטונומיות, “צפות” שנוסעות על פסי רכבת גבוהים, על גשרים, ולא על הקרקע. רכבות כאלה ש”מתעוררות” בבוקר לבדן, עושות לעצמן בדיקה טכנית באופן עצמאי אוטונומי, ומתחילות לעבוד בבוקר. רכבות אוויריות שחולשות על כל העיר. נסענו גם ברכבת כזו, אוטונומית לחלוטין.

 

BYD SEAL
BYD סיל
BYD SAEL U
BYD סיל יו

 

בתוך “העיר” הזו אפשר לראות גם דגמים בפיתוח, שנוסעים עם מדבקות הסוואה עליהם, ולנסות לנחש באיזה דגם מדובר. בין מתחמי הפעילות והניסוי של BYD, ביקרנו באחד מהמקומות בו מתבצעים מבחני בטיחות וריסוק, למכוניות, משאיות, לאוטובוסים חשמליים ועוד. לא אושר לנו לראות מבחני ריסוק בפועל, וגם התבקשנו להפקיד את מכשירי הסלולר שלנו בתאים ייעודיים נעולים. במתחם מתקיימים ארבעה-חמישה מבחני ריסוק ביום, בעלות של 40 אלף יורו לכל מבחן ריסוק. המבחנים כוללים תיעוד מכל זווית, על-ידי מצלמות מסביב, וגם מתחת לרצפה שקופה, על ידי סט מצלמות. עלות כל בובה ש”משתתפת” במבחני הבטיחות, יכולה להגיע עד מיליון יורו. מדובר בבובה הכוללת חיישנים בכל אזור, ומדמה את הפגיעה באופן הכי קרוב למציאות. משתמשים בכל בובה רק מספר פעמים.

נכנסו למעבדה ייעודית לבדיקת קרינה לכל סוגי כלי הרכב החשמליים שהיצרנית מייצרת, שהוקמה בכ-20 מיליון יורו. וכן, למעבדה של בדיקת בידוד רעשים, בדיקת רעשי דרך ורוח עד 250 קמ”ש. בעלות הקמה של 10 מיליון יורו. יש 10 מעבדות כאלה. אם חושבים על כל אלה, מבינים שמדובר בעלויות אסטרונומיות.

 

BYD דולפין
BYD דולפין, נחתה בישראל בזמן
קרוסאובר BYD
דגמים חדשים: BYD סיל וסיל יו

BYD בישראל

 

זה לא סוד, ששוק הרכב בישראל זוכה לתשומת לב מיוחדת של היצרניות הגדולות מסין. יש שיגידו שהיינו ועודנו מדינת הניסוי האולטימטיבית, מדינה קטנטונת, מודרנית ומתקדמת, לבדוק איך הישראלים מגיבים לכלי רכב חשמליים מסין, בדרך לשוק הגדול והמשמעותי באירופה. ואכן, כמו אי קטן וייחודי ב”ים של המזרח התיכון”, הצרכן הישראלי הוכיח שהוא צרכן מתקדם, טכנולוגי וסתגלן. יוכיחו זאת טבלאות מכירות הרכב, שבראשן מכוניות חשמליות חדשות ש”רק נחתו”, דוגמת BYD אטו 3.

בשנה החולפת הציגה BYD שישה כלי רכב חשמליים מלאים לשוק האירופי, ארבעה מתוכם כבר בישראל, BYD האן (E-Sedan) טאנג (E-SUV) ולהיט המכירות החשמלי, BYD ATTO 3 (C-SUV). ממש בימים אלה נחת אצלנו דגם ההאצ’בק החשמלי BYD דולפין (C-hatchback) המתחרה הישיר של MG4 וגם ג’ילי גאומטרי C, לא רק בסין. שני דגמים נוספים עתידים להגיע אלינו ממש בקרוב,  BYD סיל  (D-Sedan) רכב חשמלי ספורטיבי, שאני אישית חושבת שהוא אחד מהדגמים היפים (זוכה בפרס iF Design היוקרתי), וקרוסאובר חשמלי משפחתי ושימושי, שמסתמן כעוד להיט מכירות (תלוי גם בתמחור בישראל), שנקרא, BYD סיל יו (D-SUV). הדגם עבר התאמות לשוק האירופי, ושינה את שמו ל”סיל יו”, מ”סונג יו” שמו הסיני.

 

BYD דולפין (מכונית חשמלית קומפקטית) סקירה וחוות דעת (כולל וידאו)

BYD אטו 3 עדכון מחיר לרמות גימור קומפורט ודיזיין

BYD סיל U: הקרוסאובר החשמלי החדש שינחת אצלנו בקרוב

 

BYD בסין – גלריה

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

one + three =