העתיד כבר כאן: טכנולוגיה מתקדמת וחידושים ברכב – חלק 2

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

בינה מלאכותית רכב
טכנולוגיה שמנטרת את קצב הלב. R.E.A.D

 

 

R.E.A.D  אינטליגנציה רגשית – Real time Emotion Adaptive Driving

 

קיה ויונדאי פיתחו טכנולוגיה חדשה ומלהיבה, פריצת דרך שמאפשרת למכוניות לזהות את המצב הרגשי של הנהג והנוסעים. קיה פיתחה מערכת אינטראקטיבית בתא הנוסעים המבוססת על בינה מלאכותית רגשית המתמקדת בחושים של אדם. הטכנולוגיה צופה בהבעות הפנים של הנהג והנוסעים ובמקביל מנטרת את קצב הלב שלהם ואת המוליכות החשמלית של העור שלהם. לאחר איסוף הנתונים הסביבה הפנימית של המכונית מותאמת למצב הרוח של הנהג בעזרת שינוי צבעי תאורת האווירה בתא הנהג והנוסעים, הטמפרטורה, וחסימת רעשי רקע, בכדי לשפר את חוויית הנסיעה לנעימה יותר.

יונדאי הגדילו לעשות, ופיתוחו מערכת שגם יכולה לשתף את רגשות הנהג והנוסעים עם כלי רכב סמוכים בקרבת מקום, בכדי להמנע מתאונות אפשריות בשל הסחת דעת של נהגים. איך זה קורה? על ידי חיישנים ביומטריים ברכב – אם החיישנים מזהים שהנהג קר וחרד בדרכו הביתה, ה”רכב” יחמם את תא הנוסעים, יתחיל לנגן מוזיקה מרגיעה וידליק את תאורת האווירה. אבל זה לא נעצר פה, הטכנולוגיה תאפשר באופן אוטומטי להעלות את התרמוסטט החכם של הבית(!) לטמפרטורה חמה יותר, להגדיר את תאורת החדר לרמה מרגיעה ולהתחיל לנגן את אותה מוזיקת מעליות ברמקולים החכמים בבית או heavy metal או מה שעושה לנהג/ת טוב! והכל קורה במהלך הנסיעה.

 

תפעול מחוות יד
תפעול במחוות יד ברכב

 

תפעול מתקדם במחוות יד בלבד

 

אם נהניתם לצפות בטום קרוז בסרט דו”ח מיוחד משתמש במחוות יד כדי לזרוק טקסט, אז תצליחו לדמיין שאפשר להתניע את המכונית שלכם רק בהינף יד. הודות להתקדמות הטכנולוגיה זה הפך למציאות ולא סתם מציאות, אלא “מציאות רבודה”. Augmented reality זו טכנולוגיית מחשוב המשתמשת בהעתק של המציאות תוך שילוב אלמנטים וירטואליים המתמזגים עם הסביבה האמיתית. אנחנו מכירים את זה כבר מעולם משחקי המחשב, ואפליקציות סלולריות שמלבישות על הפרצוף שלנו אוזניים של ארנב.

זיהוי מחוות ידיים עומד לחולל מהפכה באינטראקציה שלנו עם כלי הרכב בעתיד, לא נצטרך יותר ללחוץ על אף כפתור. מותגי יוקרה כמו ב.מ.וו, מרצדס, אאודי ופולקסווגן כבר שילבו טכנולוגית זיהוי מחוות ידיים במערכות המידע והבידור שלהם. ניתן להזיז פריטים בתפריט במיקום אופקי שמאלה או ימינה על ידי תנועת החלקה עם היד. הנהג יכול לעבור בין התפריטים, לשנות את תחנת הרדיו, לגלול אחורה וקדימה ברשימת ההשמעה או להציג תמונות ולדפדף בין אלבומי המוזיקה בלי לגעת במסך. הפידבק למחוות היד מגיע בצורת אור ומשוב חזותי. תנועת החלקה שהושלמה בהצלחה מאושרת גם על ידי אפקט קול.

 

איך זה עובד?

מצלמות מעקב עיניים מתקדמות מנטרות היכן עיני הנהג מתמקדות, במקביל לחיישני זיהוי תנועות ידיים בתלת מימד, הקוראים כל הרמה או הורדה של היד, הצבעה, החלקה שמאלה או ימינה, סיבוב עם כיוון השעון או נגד כיוון השעון, סגירה או פתיחת היד. הנהג יכול להעיף מבט לכיוון הרדיו ואז להשתמש בתנועת יד כדי לשנות את התחנה, מבלי להסיר את העיניים מהכביש.

 

כיצד שליטה במחוות יד במכונית משפרת את הבטיחות?

נהיגה יכולה להיות עניין שמסיח את הדעת, אבל אם מוסיפים הסחות דעת נוספות, כמו נהגים שבודקים הודעות, צורך בעדכון מסלול ב-WAZE או מבט לעבר בקרת האקלים, כדי לסובב כפתורי חוגה לשליטה במזגן או ברדיו אנחנו מקבלים פוטנציאל להתרחשות של תאונה. מכונית נשלטת במחוות יד היא צעד הגיוני לשיפור בטיחות הנהג והמשתמשים בדרך. המבט נשאר גבוה וישר על הכביש.

 

 

מה הקשר בין חתולים, מכון ויצמן, טויוטה ואודי?

 

טכנולוגיה שמבטלת את הסירחון של צואת חתולים בחול, ריחות מזון לא נעימים וסיגריות, יכולה גם לעורר נהגים מנומנמים/עייפים או להרגיע נהגים עצבניים. חברת הסטארט-אפ הישראלית Moodify שקדה במשך שנים במחקר במכון ויצמן למדע בישראל, והציגה יכולת לשפר את התנהגות הנהג ובטיחות הנוסעים בעזרת “ריח דיגיטלי”. עד לאחרונה מדע הריח נחקר פחות מחושים אחרים. תופעת אובדן הריח שזוהה בחולי נגיף הקורונה הביא לצמיחה בעניין, בתחום מדע הריח.

מחשבים כבר מזמן מקדדים צלילים ותמונה לקוד מחשב, אבל מה עם ריח?! מדעני מכון ויצמן גילו שניתן להפיק כמעט כל ריח בעולם מכ-200 מולקולות שונות ועל כן, יישום של ריחות דיגיטליים קרוב מתמיד. מה עומד מאחורי הטכנולוגיה? הרעיון החדשני של Moodify מורכב ממאגר נתונים ענק של ריחות שונים, טובים ורעים, וכיצד המוח מגיב לכל אחד מהם. המידע הזה ממופה ונכנס למאגר נתוני “Big Data”. המערכת עושה שימוש בבינה מלאכותית ואלגוריתמים מתאימים אשר ישפיעו על המוח ועל האיתותים החשמליים שנשלחים דרך מערכת העצבים. המערכת מנטרלת ריחות לא נעימים תוך שחרור ניחוח “ניטרלי” המעכב את התפיסה הקוגניטיבית של ריחות רעים. ריח יכול להשפיע על התנהגות ורגשות, ואפילו לעורר תגובות פיזיות. נמצא כי כימיקלים ששוחררו על ידי המערכת עוררו את עצבי הגולגולת ששולחים אותות למוח ומגבירים את רמת האדרנלין, רמת אדרנלין גבוהה מעירה נהגים ישנוניים.

 

ריח דיגיטלי
מודיפיי – ריחות דיגיטליים

 

Moodify כבר מוכרים מוצרים המיועדים לבעלי חתולים הנאבקים בסירחון הלא נעים מארגז החול. תליון לבן דמוי עץ ריח שמכיל כמות קטנה של נוזל שפולט מולקולות חסרות ריח, שהוכחו מדעית כחוסמות את המוח מלהרגיש בסירחון. 

בעולם הרכב, Moodify עוזרת לטויוטה, אודי ויצרניות רכב גדולות למפות ולאפיין ריח, כדי לשפר את הבטיחות בדרכים, ולרענן את האוויר בתא הנוסעים. בתערוכת CES 2022 בלאס וגאס הוצג לראשונה המכשיר VALEO ODOR FREE, המכשיר הראשון אשר מנטרל ריח למכוניות, המבוסס על מדעי המוח בטכנולוגיה של Moodify.

 

 

VALEO הינה קונצרן ענק מצרפת המייצר גם חלקי רכב למיליוני מכוניות, וזו בחרה להתקין את המכשיר הזה במכוניות משומשות, שכורות או שיתופיות כדי למנוע ריחות רעים מבעלים קודמים שנסעו ברכב.

Moodify פיתחה גם ריח עבור אודי בסין שחוסם את ריח ריפודי העור של מכוניות חדשות. במערב ריח זה נחשב נעים, אך הצרכנים בסין לא אוהבים אותו. ניתן לשלב את טכנולוגיית הריח של Moodify במערכות מיזוג אוויר של מכוניות, רכבות ואוטובוסים ולוודא שהאוויר יהיה תמיד רענן.

 

מסכמים…

 

תחום הרכב חווה רנסנס משמעותי הנגרם על ידי שינוי העדפות הצרכנים והתקדמות הטכנולוגיה. לכן יצרני רכב חייבים לעקוב אחר מגמות בשוק ולחקור את הנהגים שלהם כדי להצליח. זה יאפשר להם לזהות פתרונות טכנולוגיים שיכולים לסייע בהתאמה לצרכי הלקוח. עם גידול בכמויות כלי הרכב, נראה יותר ויותר מקרים בהם המכוניות שלנו ומכשירי הבית החכם שלנו מתקשרים זה עם זה. זה יהפוך את חיי היומיום שלנו לנוחים ויעילים יותר. במקביל, עדיין קיימים גורמים מפריעים לכל הקדמה הזו שעיקרם רגולציה שונה בכל מדינה, או רמת אבטחת סייבר רעועה. עוד נדרש זמן ועבודה להבטיח שהחומרה והתוכנה בטוחות ומאובטחות מספיק. 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

two × one =