אירוע נהיגה מקומי בדגמי מותג ניאו NIO – סקירה וחוות דעת

 

ניאו ניו חוות דעת סקירה

 

אירוע נהיגה NIO – הגיע הזמן להכיר לעומק את מותג ניאו בישראל, ובכלל – את המכוניות והדגם החדש EL6. אבל לפני הכל, לקרוא על החזון והיעדים של חברת הטכנולוגיה הייחודית הזו. חברת טכנולוגיה שמייצרת מכוניות שיתחרו במרצדס וב.מ.וו, ולא תשמעו ממנה מילה על טסלה, אפילו לא את האות ט’… מוזר ומעניין 

 

תמונות: גדי סיארה

 

לפני קצת יותר מחצי שנה הודיעה יבואנית הרכב דלק מוטורס על תחילת שיווק ואפשרות הזמנה של דגמי ניאו ראשונים שהגיעו לארץ, ניאו ET7 ,ET5 ו-ES8. זו הייתה הודעה מפורטת מאד על המותג (חברת טכנולוגיה), על האג’נדה הסביבתית (לא תמצאו עור במכוניות שלנו, תמצאו חומרים איכותיים שהרבה יותר קשה להשיג ולעבד), על היעדים (לחלום ולהגשים כל יעד טכנולוגי). בים ההשקות, ניאו NIO עם כל הייחוד שלה, הייתה בעיניים שלי לפחות, מותג מעניין, אבל “עוד מותג סיני שמנסה להיות אירופאי יוקרתי”.

 

NIO החלה בייצור רכבים ב-2018, והספיקה לשווק כבר 8 דגמים חשמליים:

ET5 – מכונית סדאן בינונית (משווק בישראל החל מ-344 אלף שקלים)
ET5T (תצורת סטיישן ייחודית לדגם ה-ET5)
ET7 – מכונית סאלון (החל מ-499 אלף שקלים)
ES6 – קרוסאובר בינוני
EC6 – קרוסאובר בינוני בתצורת קופה
ES7 – קרוסאובר גדול
EC7 – קרוסאובר גדול בתצורת קופה
ES8 – קרוסאובר גדול ל-6/7 נוסעים ( משווק בישראל במחיר 465 אלף ש”ח)

 

NIO EL7
ניאו EL7

 

מה משותף לכולן, ומייחד אותן מכולם?

 

  • לכל דגמי NIO שני מנועים חשמליים (קדמי ואחורי) עם הספק משולב גבוה מאד והנעה כפולה, ויכולות דינאמיות גבוהות.
  • בכל דגמי NIO יש מספר קיבולות סוללה (75kWh, 100kWh ויהיה גם 150kWh), עם טווחים שבין 400-600 ק”מ טווח.
  • בכולם יש אפשרות טעינה חשמלית רגילה (AC) או טעינה מהירה (DC), אבל מוטמעת בהן גם טכנולוגיה של החלפה סוללה (היי שי אגסי, מה נשמע?), כמו מה שעשו פעם ב-BETTER PLACE – החלפת סוללה ריקה בסוללה מלאה בכמה דקות באמצעות תחנות החלפת סוללה ייעודיות וממוחשבות. רק הסוללות יהיו מתקדמות יותר, הטווח שלהן יהיה משמעותית גדול יותר, ותהליך ההחלפה יהיה ברמה אחרת. נכון לעכשיו אין לנו את הטכנולוגיה הזו בישראל.
  • עוד דבר שדגמי NIO כוללים בתוכם, הוא מערך של אמצעי חישה מתקדם (כסטנדרט) לטובת הטמעת מערכות נהיגה אוטונומית מלאות בעתיד, וכמובן את מערכות הבטיחות המתקדמות, הכוללות טכנולוגיית Li-Dar (בחלק מהדגמים), מצלמות, רדארים ועוד. בכל הדגמים מוטמעת באופן בלעדי מערכת אינטליגנציה מלאכותית, NOMI Mate – AI או בשמה העברי המומצא “נעמי” – סייעת דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית, ראשונה מסוגה בעולם בייצור סדרתי, שמדברת באנגלית ובגדול, עוזרת לתפעל כמעט כל מערכת ברכב, לטובת הנהג והנוסעים.

 

ET5 רכב

 

הימים עברו, המשכנו לצלול לתוך השקות וידיעות על מכוניות חשמליות חדשות, דגמים סיניים חדשים ומותגים שאת שמם קשה הגות. כמה ימים לאחר מכן, 7.10.23 התחילה מלחמה בישראל, והאנרגיות של כולם ירדו לאפס. נדרשו כמה חודשים כדי להתאושש ולהרים את הראש. כשחזרתי לאסוף כלי רכב למבחני דרכים, פגשתי את דגם הניאו הראשון – ET5. מכונית סדאן ארוכה, עם צבע צהוב פסטל שקשה לפספס. פנסים דקים עם “מבט מצועף”. ידיות נטמעות בתוך המרכב. אמרתי לעצמי בלב, “בוא נראה מה הסיפור שלה” ויצאנו לדרך. בשעות הראשונות הייתי סקפטית – יש מסך מולטימדיה גדול מולי, הכל מרוכז בו, יש מנועים חשמליים, הרבה מאד כוח מתפרץ. נו, סיני “וונאבי” קלאסי. אבל ככל שהסתובבנו יותר, ההבדלים בינה לבין סיניות קלאסיות בלטו. מנוחות הנסיעה, לבידוד הרעשים הגבוה, לנסיעה החלקה והזריזה, וההיגוי. הניאו ET5 הגיבה “בקלות” לאתגרים. בפניות ועיקולים מהירים, בהאצות, בסוגי תוואי שונים. ולא הייתה לי ברירה אלא להכתיר אותה כסינית הכי אירופאית שהרגשתי עד כה.

במוסף הרכב האחרון שערכתי לגלובס, לא הספקתי לכתוב עליה מבחן שלם, אבל סיכמתי בשורה “אחת המכוניות החשמליות הטובות שהגיעו אלינו”. אני חייבת להודות שכל עניין המולטימדיה והמסך הגדול, והאפשרויות הבלתי נגמרות, פחות הרשים אותי, כי ראיתי נתקלתי בעשרות מולטי-מדיות וממשקים מפוצצים. אבל כן יש לה אלגנטיות ותחכום, משהו נקי ונעים ופרימיומי עמוק ב-DNA שלה, גם בתפעול המולטימדיה. מה שכן מטריד אותי עם המסך הזה, וכל מסך ענק, הוא מה יקרה איתו לו אחרי כמה שנים שהוא חוטף שמש ישראלית אגרסיבית מאחוריו. גם את “נעמי” NOMI העוזרת הקולית לא הספקתי ממש להכיר, לבן שלי היה איתה “חיבור” הרבה יותר מהיר, כי היא חביבה ומתקשרת ונשמעת כמו חברה. אומרת שלום, עונה תשובות, עונה בצורה יותר “טבעית” לבקשות, ואיך אומר זאת, בהצלחה לכולם, עם לאן שהעולם הזה הולך. שיחות עומק עם רובוטים קטנים.

 

NIO EL6
חדש חדש. ניאו EL6 קרוסאובר חשמלי

עוד מספר חודשים עברו, והנה, הגעתי לאירוע נהיגה מקומי על דגמי ניאו חדשים, שטרם הספקתי להכיר, כמו ניאו ET7, ניאו EL7, ניאו ET5 וכוכב חדש שהגיע ממש עכשיו – ניאו EL6 רכב SUV חשמלי קומפקטי, דגם NIO חמישי שמשווק בישראל. מצויד בשני מנועים, 489 כ”ס, שתי גרסאות סוללה, עם מחיר התחלתי של 399,000₪.

האירוע התחיל במקום יפהפה, מלון ג’ורג’ במרכז תל אביב, “מרכז חדש” לפחות, רחוב חדש שיוצא מהמסגר. בועת הייטק חדשה. האיזור הזה מתאים כמו כפפה ליד לרוח המותג, וגם כל מה שיבוא אחר כך, סביבה, לייף סטייל, שקט, טכנולוגיה. האירוע נפתח במותג עצמו, במה זה, מי עומד מאחוריו, אילו דגמים יש ואילו צפויים להיות וגם להגיע אלינו. אבל בעיקר, בהבדלים של ניאו ממותגים סינים, או אם לדייק, במשותף של ניאו עם מותגי יוקרה גרמניים קלאסיים – ב.מ.וו, מרצדס, וגם ג’נסיס ולקסוס נראו בטבלאות ההשוואה. או מותגים סינים לא ראיתי שם. ולא עלו גם בשיחה. (זיקר?, אקספנג? פולסטאר? ומה עם טסלה? ניאו מכונה טסלה הסינית בפי לא מעט אנשים).

 

מלון ג'ורג GEORGE TEL AVIV
מלון ג’ורג’ תל אביב. תואם את האווירה

מלון ג'ורג' מועדון

 

“NIO, הוקמה ב-2014 ע”י המייסד ויזם ההיי-טק הסיני וויליאם לי, כחברת טכנולוגיה לייצור כלי רכב. חזונו של לי היה להקים מותג פרימיום חדש ושונה, המייצר “Smart EVs” מכוניות חשמליות חכמות, עם “מודעות לסביבה” – רכבים חשמליים חכמים בעלי יכולות אוטונומיות גבוהות, ממשק הפעלה מתקדם וטכנולוגיית החלפת סוללות, שיתמודדו ישירות מול מותגי היוקרה המובילים. לא טסלה, לא זיקר, אלא יסתכלו ישירות בעיניים של הגרמניות הכי חזקות בשוק.

שם המותג NIO נגזר מאותו החזון. בשנים האחרונות קו הרקיע של ערים רבות בסין היה מכוסה בערפל ופיח שנוצר באזורים עירוניים צפופים, עם פליטת מזהמים גבוהה, לרוב כתוצאה מכלי רכב מזהמים). וויליאם לי רצה להחזיר את השמיים הכחולים לערים, וקרא למותג החדש NIO, שמשמעותו בסינית Blue Sky Coming (שמיים כחולים מגיעים), מה שהפך לפילוסופיה והקו המנחה של החברה הצעירה, פילוסופיה המכוונת לעתיד בהיר וחיובי יותר לבני האדם ולכדור הארץ”.

 

ניו ET5

 

עם התחלת ייצור הרכב הסדרתי הראשון, כבר הונפקה בבורסה בניו יורק (NIO INC) ותוך שנים ספורות, הפכה לאחד ממותגי הרכב החדשים, המתקדמים, המסוקרים והמדוברים ביותר בתעשיית הרכב. ב-2021 עשתה את צעדיה הראשונים באירופה (נורבגיה), שנה לאחר מכן נכנסה לשווקים אירופאים נוספים ולפני מספר ימים אף השיקה בסין טלפון סלולרי NIO Phone הסלולר הראשון בעולם שמותאם לרכב באופן ייעודי.

מרכזה של החברה נמצא בסין, כאשר בשנגחאי התוססת ממוקמת ההנהלה ומרכז המחקר והפיתוח של הדגמים השונים, בהפיי (Hefei) מיוצרים הרכבים במפעלים מתקדמים ובבייג’ין נמצא מרכז המחקר והפיתוח של רכיבי התוכנה (מערכי המולטימדיה, ניהול סוללה וכד). מרכזי הפיתוח האחרים של NIO מפוזרים ברחבי העולם: בסן חוזה, קליפורניה (ארה”ב) נמצא מרכז המחקר והפיתוח לנהיגה חכמה ואוטונומית, במינכן שבגרמניה ממוקם מרכז העיצוב הבינלאומי ובאוקספורד, אנגליה נמצא מרכז המחקר והפיתוח העוסק בהנדסה מתקדמת.

 

ניאו תא נהג NIO INTERIOR
שימוש בחומרי גלם טכנולוגיים, איכותיים וידידותיים לסביבה
NIO INTERIER INTERIOR
תאי נהג בהירים, טכנולוגיים, ונקיים
NIO רכב חשמלי
מקומות אחסון לצד משטח טעינה לנייד. ומעל מצבי נהיגה וידית הילוכים

 

האג’נדה הסביבתית באה לידי ביטוי בכל תהליכי הפיתוח התכנון והייצור של רכבי NIO, ונראית גם ברכבים עצמם: בתא הנוסעים נעשה שימוש בחומרי גלם טכנולוגיים, איכותיים וידידותיים לסביבה, בגימורים, באריגים השונים ובריפוד המושבים, אשר מחליפים חומרי גלם סטנדרטיים בתעשייה כמו עץ, עור ופלסטיק. הקו הזה אמור למשוך וכנראה מושך קהל יעד מובהק שמתחבר לשמירה על הסביבה, ולשים סוף לשימוש בחומרים מן החי בכלי רכב.

לניאו NIO כחברה יש תפישות ואג’נדות חברתיות רחבות, בנושא זכויות אדם, תנאי עבודה, שמירה על הסביבה ונגד שחיתות. היא מעורבת בפרויקטים שתומכים בצמצום של שימוש בחומרים מזהמים, חשיבה ירוקה של תהליכים והעצמת השוויון והגיוון במקומות עבודה. לי כבד כל הסיפור הזה, ולא ברור לי איך חברת טכנולוגיה תעזור למגר שחיתות, אבל עם ערכי שיוויון בין נשים וגברים אני יכולה להזדהות. ניאו מגייסים לא מעט נשים לחברה, הרבה מהן בשדרת הניהול. אשריהם, שיהיה להם בהצלחה.

 

שחר שמש ניאו NIO
שחר שמש, מנכ”ל דלק מוטורס
גל ארבל
גל ארבל, מנהל פיתוח עסקי ומוצר בדלק מוטורס

 

מה שהכי הפתיע אותי, לטובה, הוא לראות כמה האנשים של דלק מוטורס “מאוהבים” או אפילו “דלוקים” על המותג הזה. אני יכולה להשבע שראיתי את העיניים שלהם נוצצות כשדיברו על החזון, כל המכוניות, על הטכנולוגיה, על תתי המותג של ניאו, מכוניות מאותו “בית גידול” ואג’נדות לקהל רחב יותר, ומחירים “נוחים” יותר. אחת מהן שמה ONVO והיא עדיין לא הושקה רשמית באירופה, ואין צפי הגעה שלה לישראל נכון להיום. האש הזו וההתלהבות של אנשי ניאו בישראל מדבקת, אני חייבת להודות, והיא בהחלט עזרה לי להבין טוב יותר את המותג. הוא יותר פרימיום מטסלה, הוא יותר מתקדם ונוח ואיכותי ממותגי פרימיום טק סינים שהגיעו אלינו לאחרונה. הוא יוקרה אחרת, הוא מפוצץ בטכנולוגיה לא פחות מאף חברת רכב יוקרה אירופאית.

 

EP9
הכל התחיל ממכונית מירוץ חשמלית בשם EP9

 

“ההסתכלות הרחבה וההייטקיסטית יותר של NIO כחברת טכנולוגיה המייצרת רכבים באה לידי ביטוי גם בגישה שלה כלפי קהל הלקוחות שלה, אפילו בטרמינולוגיה. רוכשי NIO אינם נהגים, נוסעים או לקוחות, הם משתמשים, יוזרים ומטרת המותג היא ליצור קהילה של משתמשים (Nio Users), אשר חולקים רגעים משותפים וגדלים ומתפתחים יחד. קהילה שמעריכה ערכים של חדשנות טכנולוגית, עיצוב יפיפה וחכם, וחופש ללא גבולות”. ניאו רוצה להציע חוויית משתמש ולקוח אחרת, היא רוצה להציע טכנולוגיות חדשניות ממוקדות, כדי להוביל שינוי בעולם הרכב, הרבה מזה יכלול AI. והיא רוצה להעניק שירות פרימיום אחר, חדש בכל שלב, של לפני הקנייה ואחרי קניית הרכב.

דלק מוטורס מדברים על נסיעות מבחן עד הבית, על תהליך רכישה אונליין, על איש קשר “אישי” שאפשר לכתוב לו בוואטסאפ הודעות ושאלות על תפעול הרכב וכדומה והוא יהיה זמין, דלק מדברת גם על 5 שנים של טיפולים ללא עלות, שזה לדעתי, יכול “לסגור עסקאות” גם אצל קהל שכסף לא חסר לו.

 

יוצאים לדרך

 

NIO MODELS
בולטים בשטח. דגמי ניאו NIO
NIO ET5
ניאו ET5

 

נהגנו, מתל אביב צפונה לטבריה, דרך פרדס חנה, וחזרה דרך כרם מהר”ל וחזרה לתל אביב, בנקודה הדרומית של חוף הצוק. היה זמן נהיגה משמעותי ברוב המכוניות, אבל לא הצלחתי להוציא לכם סרטונים מפאת קוצר הזמן. המכוניות כולן, ET5, ET7, EL6 ו-EL7 נראות מצוין, העיצוב החיצוני שלהן מלוטש, אלגנטי ומתוחכם. הצבעים שלהם בגווני פסטל מיוחדים, שלא רואים במותגים אחרים. תאי הנהג זהים כמעט, לבנים בהירים, טכנולוגיים מאד, נקיים, מאורגנים, עם סאנרוף מאיר על התא מלמעלה. תאי הנוסעים מרווחים בזכות בסיסי גלגלים ארוכים, ייתרון משמעותי מול מתחרות מקבילות מכל סוג.

 

אבזור ומולטימדיה

החיבור למולטימדיה, בשני שלבים, חיבור לבלוטות’, וחיבור לממשק האוטו אנדרואיד, היה יחסית מהיר. אני אהבתי את הממשק המקורי של הרכב, ולא הייתה לי “בעיה” להשאר איתו ולעבוד מולו, אבל הייתי צריכה את אפליקציית הWAZE מול העיניים. תפעול בקרת האקלים מיוחד, עם אפשרות כיוון אוויר ישירות לגוף ולפנים, או דווקא ההיפך, לצידי הגוף והפנים, ויש עוד אפשרויות “נפנוף” ומיזוג לבחירה. יש אוורור וחימום במושבים, וחימום למושבים מאחור, ויש גם כיוון חשמלי לכל מושבים, זה בהחלט טכנולוגי יותר מהרבה מותגים אחרים.

 

NIO ET7
ניאו ET7 “מנהלים-יוקרה-טק” חשמלי

 

ET7

אם חשבתי שה-ET5 מבודדת, חזקה ונוחה, הרי שאחותה הגדולה, ניאו ET7 עולה עליה. רכב “מנהלים-יוקרה” חשמלי מהנה. נהגתי לרוב במצבי נהיגה סולידיים, כמו אקו וקומפורט, כדי לשמור לקולגות שלי על הטווח ברכב. אין לי ספק שעם יותר זמן, ויותר מצב ספורט, הייתי נהנית שבעתיים. נפתור את זה במבחני הדרכים. הדגמים מגיעים עם סוללות 75 קוט”ש ו-100 קוט”ש, ועל אף ש-400-450 ק”מ טווח יכולים להספיק, גרסת סוללה גדולה יותר, יכולה לפתור את “חרדת הטווח”, עד ש… (אם תגיע) טכנולוגיית החלפת הסוללה לישראל.

זנב לאריות או ראש לשועלים?

 

נכון שהדגמים של NIO ייחודיים, טכנולוגיים מאד, ולא סינים בכלל, אבל לדעתי, לא נכון היה למצב אותם “ראש בראש” מול דגמי פרימיום מובילים של יצרנים אירופאיים, כי זה הופך אותם ל”זנב לאריות”. אילו היו עומדים מול מותגי פרימיום טק קלאסיים, ועוד פעם אציין את זיקר ואקספנג, ניאו הייתה ראש לשועלים, כי היא מעט יותר נוחה, מעט יותר מבודדת, וקצת יותר איכותית מהם. ואת המחיר היה צריך לעגל מטה, כי נכון שהישראלים מוכנים לשלם יחסית הרבה בשביל מכונית חשמלית טובה, אבל יש סכומים שגורמים להם לוותר הפעם על התענוג.

יחד עם זאת, נראה שניאו מחפשת קבל קטן ומצומצם שרוצה לייחד ולבדל את עצמו מהשאר, ממותגי היוקרה הקלאסיים ומותגי הטק החשמליים, ומוכן לשלם בשביל מכונית קצת אחרת, מכונית טובה עם רעיונות גדולים, ותפיסות עולם “מפוצצות”. דברים שמביאים קהל אחר ומצומצם כאמור.

כיום רכבי NIO מוצגים ונמכרים במתחם פופ-אפ בשרונה תל אביב, עד פתיחת אולם התצוגה המרכזי NIO House בהרצליה פיתוח, בעוד כשלושה חודשים.

עד היום, שווקו 5 דגמי NIO בישראל. בהמשך צפויים להצטרף גם הדגמים: ES7, ES6 ו-ET5T.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *