נפילתה של הנסיכה? ניסאן ג’וק הייבריד החדשה – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

ניסאן ג'וק 2022
ניסאן ג’וק היברידי

 

לימון או לימונדה: מבחן הדרכים שהפתיע וגם גרם לי להזיע, עם הניסאן ג’וק הייבריד 1.6 Acenta-Tech TT החדשה

 

ניסאן ג’וק הייבריד החדש הגיע באיחור לא אופנתי של היצרן. ניסאן הייתה זו שהמציאה את ה”מיקרו” רכבי פנאי, עם הג’וק, הלהיט, שכבש את השוק בזמנו, ובעקבותיו נהרו שאר יצרניות הרכב ויצרו מיקרו רכבי פנאי משלהן. מאז ימי הג’וק והזוהר הללו היא די נשארה מאחור. לא מעט שנים הייתה על אש נמוכה, וכעת הצטרפה, באיחור משמעותי ולא אופנתי, לעולם ההיברידי והחשמלי (אם נחריג לרגע את המיילד הייבריד) והשיקה לשוק הישראלי את הג’וק Hybrid, רכב היברידי מלא, לא בכאילו, לא חצי, ולא מיילד הייבריד. ברכב מנוע חשמלי שחי ונושם לצד מנוע בנזין. שהחיינו!

המפגש הראשוני עם הג’וק עורר בי התרגשות קלה. מדובר ברכב פנאי קטן אך מעוצב ומושך את העין. חבל שרכבי המבחן (ולא רק בניסאן) מגיעים לרוב בצבעים משעמים כמו לבן או כסוף, בעוד שבאולם התצוגה היו צבעים צבעוניים שעושים לרכב הזה רק טוב. העיצוב של הג’וק החדש ניראה מעט קרוסאובר קופה-ספורט, לא פחות, אווירודינמי ויחודי. יש פה ירידה לפרטים קטנים שהופכים את הג’וק הקטן ליפיפה. על ה”גריל” הקידמי החדש, שילוב של פס שחור ‘פיאנו’ מבריק מעל, המשתלב עם יחידות תאורה “מלוכסנות”.

 

ניסאן ג'וק יד 2
ניסאן ג’וק HYBRID

 

השבכה מעוטרת בכוורת שחורה ובחלק התחתון, פתחי אוורור. מאחור, ועל גבי הדלתות סמלי Hybrid, כמצופה ברכב הייבריד “אמיתי”. השיחוק האמיתי, לדעתי, הוא בגג השחור, שאמנם ללא חלון או גג זכוכית פנורמי, אך עם משחקים גאומטריים, עם שקע במרכזו, שמסתיים בספויילר עליון, המוסיף מאוד למראה הספורטיבי. מאחור, דלת תא מטען עם בליטת קלה בצורת יהלום, בשילוב יחידות תאורה גדולות ויפות. מגיעה מילה טובה גם לחישוקי הסגסוגת 19” דו גווניים שמוסיפים למראה הכללי. לדעתי, מדובר באחד מהמיקרו קרוסאוברים היפים על הכביש.

ניסאן ג’וק Hybrid מגיע עם מערכת הנעה היברידית חדשה, הכוללת מנוע 1.6 ל’ בשילוב מנוע חשמלי, בעל הספק של 94 כ”ס ו-14.8 קג”מ. המנוע החשמלי תוצרת ניסאן מפיק 49 כ״ס ומומנט של 20.5 קג”מ, ורנו ששותפה לפיתוח (אותו מנוע חשמלי נמצא גם ברנו ארקנה המצוין), סיפקה את מתנע/גנרטור המתח הגבוה של 15kW והתוצאה היא הספק משולב של 143 כ”ס. לדברי ניסאן, מערכת ההנעה מספקת 25% יותר כוח ממנוע בנזין עם הפחתת צריכת דלק של עד 40%.

 

ניסאן ג'וק חוות דעת
ניסאן ג’וק סקירה וחוות דעת

 

מערכת ההנעה החכמה והחדשה של הג’וק ההיברידי יודעת לנהל את ההינע לפי מספר מצבים, ובמצב EV לאפשר טעינת סוללה, שיכולה אף לאפשר תנועה עד 55 קמ”ש במצב EV (חשמלי מלא) בלבד, עם מיקסום אוטומטי של השימוש במצב זה, ולנוע על 100% חשמל בלבד. כאשר נבלום, המנוע החשמלי יפעל כגנרטור וילכוד אנרגיה קינטית שיתורגם לחשמל בסוללה. אם ההסבר הזה היה “קצת יותר מידי הנדסה” בשבילכם, אז בגדול הכוונה היא לרגרנטיביות בעת בלימה. אבל הטכנולוגיה החדשה לא נעצרת רק במנוע. יש כאן גם גיר מעניין ויחודי – מדובר בגיר יחודי שבניסאן גאים בו מאוד. זאת תיבת הילוכים רב-מודאלית מתקדמת, עם 4 הילוכים למנוע הבנזין (ICE) וב-2 הילוכים נוספים למנוע החשמלי (EV).

התיבה משתמשת במקום בטבעות סנכרון “רגילות”, ב’דוג בוקס’, המפחיתות את החיכוך, לניצול אופטימלי של כוח ההנעה מהמנוע, ללא שימוש במצמד. הדבר אמור לספק סנכרון הילוכים חלק ומהודק מול מנוע הבנזין והחשמלי. עד כה נשמע מבטיח.

 

ניסאן ג'וק חוות דעת
ניסאן ג’וק תא נהג

 

 

תא נהג ונוסעים

תא הנוסעים נראה איכותי ומזמין. כבר בפתיחת הדלתות הורגשה איכות חומרים מרשימה, המתחילה בדיפון, בעל תפירות בדלתות, ממשיכה להגה, שמוכר לנו מהניסאן קשקאי, עם אותה חלוקת לחצנים בהגה, ועד לדשבורד בעל העיצוב ה’מעניין’… במרכז הדשבורד שלושה פתחי אוורור עגולים, ומעליהם מסך מולטימדיה צף. כפתור ה-EV קיבל מיקום מוזר ולא אינטואיטיבי כלל, בין שני פתחי האוורור הימניים. בתא הנהג לוח שעונים אנלוגי, ולא דיגיטאלי, שבמרכזו מסך מידע 7′, שמראה גם את מצב הסוללה וזרימת האנרגיה השונה, באנימציה דו ממדית.

במרכז הקונסולה נמצא כפתור e-Pedal מעט אחרי בלם היד החשמלי. זאת מערכת המאפשרת לשלוט על התקדמות ובלימת הרכב בדוושה אחת, מערכת שמוכרת לנו ממכוניות 100% חשמליות. כאשר הנהג מוריד את הרגל מדוושת התאוצה, מופעלת בלימה מתונה המאיטה את הג’וק ההיברידי שלפנינו, עד למהירות של 5 קמ”ש. בשביל עצירה מלאה כבר תצטרכו את דוושת הבלם. שימוש במערכת e-Pedal אמורה להטיב גם בצריכת החשמל במצב EV.

 

ניסאן ג'וק תא מטען
תא מטען בנפח 354 ל’. ניסאן ג’וק

ניסאן ג'וק מחיר

 

המושבים הקידמיים מזכירים מושבי ‘באקט’ ספורטיביים אוחזים ומאפשרים שדה ראיה טוב למלפנים. מאחור, זוג מושבים עמוקים, עם גג שאולי לא יושב על הראש, אך מעט צפוף לשלושה מבוגרים. משפחה עם זוג פלוס 2 ילדים תסתדר טוב עם המרחב הפנימי של הג’וק, מעבר לזה יהיה קצת-הרבה צפוף, בעיקר בכתפיים. גג זכוכית פנורמי היה מונע כאן מעט מהתחושה הקלסטרופובית שהתקבלה, גם בשל אפלוליות ייתר בשעות אחר הצהריים. בסה”כ אסכם, תא הנהג והנוסעים נוח ומספק.

תא המטען נראה קטן יותר מקודמו, ואכן, רפרוף זריז במפרט מעלה שתא הנוסעים הוקטן ב-68 ל’, לא מעט, לטובת הסוללות, ונפחו כעת 354 ל’. זה יספיק, עכשיו שהקניות בסופר הפכו ליקרות. הזדמנות לצמצם את כמות המצרכים בתא המטען.

 

ניסאן ג'וק מחירון
ניסאן ג’וק 2022

 

שלח לי שקט בקופסה

הגיע הזמן לצאת לדרך. לחיצה על כפתור ההנעה, ורעש זמזום נשמע בחלל הרכב. הרעש מוכר מכלי רכב היברידיים וגם חשמליים אחרים, בעיקר בעת נסיעה ולא בעמידה, אך הפעם הרעש התחיל מיד עם ההנעה והוא לא היה חלש. אותו רעש ליווה אותי בכל מהלך המבחן, בעת נסיעה במצב EV או עמידה.

אני יוצא מהמקום ומיד מנוע הבנזין נכנס לפעולה, עוד טרם הגעתי ל-55 קמ”ש, עוד לפני שהגעתי ל20 קמ”ש. אני משער שהסוללה בשילוב המנוע החשמלי לא אגרו מספיק אנרגיה חשמלית לשימוש. אני ממשיך בנסיעה. הרעש של מנוע הבנזין נשמע בחלל תא הנוסעים, ומזכיר רעשי מנוע דיזל. אמנם בוקר קר יחסית לחורף הארצישראלי, ועדיין, מדובר ברעש מעט חריג, בטח ברכב חדש “מהניילונים” שגמע 1000 ק”מ בלבד. גם כאן אני נותן לג’וק ההיברידי הנחה קלה ומתעלם בשלב זה.

אני יוצא מהשכונה ועולה לכביש המהיר ונתקל בפקק, בכל זאת, אלו שעות בוקר עמוסות. לחיצה על לחצן ה-e-Pedal מדליקה חיווי בלוח השעונים, לחיצה בכפתור ה-EV מדליקה חיווי נוסף, ואיתו גם רעש הזמזום שחזר. משלא הצלחתי להתעלם ממנו, הפעלתי את מערכת המולטימדיה. הבוקר הזה לא לטובתי, המולטימדיה מפסיקה לעבוד עם הודעת שגיאה בעברית. נכשלתי גם בצימוד המכשיר הסלולארי לרכב, עד שהתייאשתי. אז לא הסתייע לי לבדוק את איכות הסאונד או השימוש ב-Android Auto ושאר אפליקציות.

הג’וק ההיברידי יודע להאיץ, עם תגובות פנטסטיות. יש פה כלי רכב מהנה למדי, עם תחושת זמינות כוח טובה. אבל גם כאן, המצב לא מושלם. מהגיר היחודי וחדשני בקעו רעשי נקישות, בעיקר בהילוך השני. המתלים מכויילים היטב, ומביאים לתחושה יציבה בעיקולים בכבישים מהירים. גם בירידה לשביל עפר (בכל זאת קרוסאובר) לצורך צילומים, הג’וק ידע לשכך מהמורות היטב.

 

ניסאן ג'וק
מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי, עם 143 כ”ס. ג’וק

 

כל התופעות בהן נתקלתי, המשיכו גם ביום השני למבחן, עם רעש מנוע הנשמע היטב בתא הנהג, גם כשלא היה כבר קר בחוץ, והמנוע מונע למעלה משעה. גם מצב ה-EV הסתיים מוקדם מהצפוי במהירויות נמוכות. אני עולה חזרה לכביש המהיר. מערכות הבטיחות עובדות כצפוי, אך אין תיקון סטיה אקטיבי מהנתיב, רק רטט, ואין בקרת שיוט אדפטיבית, מערכות שהן בגדר חובה כיום.

מחשב הדרך הראה צריכת דלק בנסיעה משולבת של 14.8 ק”מ לליטר. נתון לא מזהיר, לאור הבטחות מהנדסי ניסאן לצריכה מופחתת עד 40% מהבנזין הטהור. בנסיעה בין עירונית, הנתון צונח לכ-9 ק”מ לליטר. יוסטון, יש לנו בעיה. זאת לא צריכת דלק ברכב היברידי, מאומצת ככל שתהיה.

 

ניסאן ג'וק היברידית מחיר
אפשר לסכם. ניסאן ג’וק החדשה

 

שנסכם?

הניסאן ג’וק הייבריד שקיבלתי למבחן לא עמד בהצלחה ברוב הפרמטרים. בעיקר הפריעו לי הרעשים ורחשים, מהמנוע שזמזם ותיבת ההילוכים שתקתקה, תקלה במערכת המולטימדיה, וצריכת דלק גבוהה, גם אם מדובר היה ב”מבחן מאומץ” ככל שיהיה. בתעשיית הרכב יש דבר שניקרא “לימון”, מידי פעם בפס יצור מיוצר רכב שיש בו ‘פאקים’, שאין ברכבים האחרים כלל. יכול להיות שנפלתי על ‘לימון’. בכל זאת, ולמרות הכל, ניסאן ג’וק הייבריד, רכב עם תאוצות טובות, עם התנהגות כביש טובה וכיול מתלים טוב, דברים שפחות יעניינו את קהל הרוכשים.

מחיר רכב המבחן ברמת הגימור הנבחנת ASENTA-TECH TT עומד על 152,990 ש״ח, לא מעט כסף… בשורה התחתונה, יש לא מעט חלופות היברידיות טובות יותר, חלקן מיצרניות שהעתיקו מניסאן את סגמנט המיקרו קרוסאוברים, אבל לא קפאו על השמרים.

 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × 2 =