גוגורו S2 (Gogoro) קטנוע חשמלי עירוני – סקירה וחוות דעת

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

גוגורו S2 סקירה
המסלול בדרך לקטנוע החשמלי… גוגורו S2 במבחן

 

Gogoro קטנוע חשמלי בגישה שונה – סקירה שהתגלגלה לטור דעה אישית

 

אז למה בעצם צילמנו את הקטנוע החשמלי החדש במתחם נינג’ה?

זה כל כך מגניב להרגיש את אתם מתגברים על מכשולים רבים, ואחרי מאמצים רבים מגיעים לנקודת הסיום בהר מידוריאמה, תוך כדי שאתם לוחצים על הבאזר. עכשיו, עשו את ההקבלה למסלול המכשולים, או הקשיים, העומדים בפני רוכבים המתלבטים האם לרכוש קטנוע חשמלי.

ההתלבטויות בדרך לרכישת דו גלגלי ממונע חשמל:

  1. עלות רכישה ראשונית יקרה יחסית לקטנוע בנזין 125 סמ”ק מקביל.
  2. טווח נסיעה מוגבל – בעיקר אם את/אתה רוכב למרחקים ארוכים.
  3. טעינה – נדרשת טעינה שוטפת לקטנוע, ומה קורה במידה ואין שקע קרוב?
  4. תחזוקה – החלפת סוללות בעתיד.
  5. סוגיות משפטיות – האם יש מגבלות בירוקרטיות לכלים האלה על הכביש? מגבלות גיל, דרישות, תקנים, עליה על כביש מהיר, ביטוח ועוד…
  6. מזג אוויר –  האם המכלולים מתפקדים כרגיל גם במזג אוויר חריג, כמו קור, חום או גשם קיצוניים? 
  7. אחסון – האם חוסר שימוש בקטנוע גורם לבלאי שונה בסוללות ?
  8. ובהקשר לפתרון של Gogoro . האם נוצרה תלות בספק הסוללות ובספק עמדות הטעינה?

 

GOGORO
סוללות חשמליות נשלפות. GOGORO. תמונה מאתר היבואן

 

החלף וסע…

 

Gogoro מציעים פתרון שונה למכשולים העיקריים, כמו טווח נסיעה, זמן טעינה, מקור מתח זמין ובלאי סוללות, בזכות הסוללות המודולריות הנשלפות:

יש שיגידו, הפתרון מושלם להתמודדות עם זמן טעינה ביתי ארוך או עם מחסור בחשמל. הלקוח רוכש את הקטנוע ומקבל סוללות בהשאלה ממטרו. שירות החלפת הסוללות מבוצע ומנוהל באמצעות “פז”. על ידי דמי מנוי חודשיים. הלקוח רוכש זכות להחלפת סוללות על פי תנאי המנוי. החלפת סוללות לוקחת מספר שניות ומתבצעת ב-13 עמדות הפזורות כרגע בתחנות פז ובסמוך למרכזי שירות מטרו מוטור. מגיעים לעמדות החלפת סוללות שפזורות ברחבי תל אביב וערים סמוכות, ופשוט מחליפים סוללה. ככל שיש דרישה גבוהה יותר לקטנוע ככה הרווח של המשתמשים עולה. יותר תחנות החלפה ויותר סוללות תהיינה זמינות בתחנות.

 

גוגורו קטנוע
גוגורו קטנוע חשמלי מלא

 

דמי המנוי החודשיים מתחלקים לשני מסלולים:

תשלום בסך 89 ₪ (כולל מע”מ) עבור 350 אמפר/שעה שבחישוב ממוצע כ-400 ק”מ.

תשלום בסך 119 ₪ (כולל מע”מ) עבור 870 אמפר/שעה שבחישוב ממוצע כ-1000 ק”מ.

בגין כל 1 אמפר/שעה שנצרכת מעבר למסלול באותו חודש יחול חיוב בסך 9 אגורות (כולל מע”מ).

כרגע רוכשים חדשים זכאים לשלושה חודשי מנוי בחינם.

מישהו בקהל אמר “better place” אז כן , קונספט דומה אבל הפעם הלקוח לא קונה את הרכב עם הסוללה אלא “משאיל” אותה. בנוסף, הקטנוע כבר מוכח ועבר את חבלי הלידה בארץ המקור טאיוואן. 

ישראל זכתה להיות בין הארצות הראשונות לאמץ את הפתרון הזה מחוץ לגבולות טאיוואן, שם זכה פתרון זה להצלחה רבה ומהווה נתח שוק של כ-16% מסך הקטנועים בטאיוואן (שוק לא פשוט בו היצרנים המקומיים הם סאן יאנג וקימקו). לשם השוואה, סך הקטנועים החשמליים בישראל לשנת 2022 קטן מ-2% (עבור כל היצרנים החשמליים). Gogoro נחתו בישראל כבר בספטמבר 2022 והמלאי היה זמין, הצפי של מטרו היה למכור אלפי קטנועים, מאידך דו”ח המסירות המסכם את שנת 2022 הראה נתונים צנועים יותר.

 

 

gogoro חוות דעת
טווח חשמלי ריאלי של 70 ק”מ. gogoro

 

התנהגות וביצועים:

 

ה-2S מונע באמצעות מנוע חשמלי מקורר נוזל בעל כ 9.5 כ”ס ומותאם לדרגת רישיון 2A. התחושה היא שאתה רוכב על קטנוע עירוני 125 סמ”ק עם ביצועים בסיסיים, אבל החוויה איתו שונה. חוויה “נקיה”, שקטה ומהנה. 

אפשר להסתכל על זה גם אחרת. אלו אופניים חשמליים מהירים, אך בטוחים יותר ושימושיים יותר, שגם אפשר לבטח אותם, בעלות הביטוח המקבילה לקטנוע 50 סמ”ק. המהירות המרבית שמדדנו היא 95 קמ”ש, אך בתחושה המהירות גבוהה יותר, ועודף הזריזות מרגיש אף מפחיד. הקטנוע לא מרגיש בבית בכבישים בינעירוניים מהירים. תנוחת הקטנוע מרגישה קצת צפופה, והרגליים מחפשות כל הזמן מקום להידחק אליו. לעיתים, הממדים הצנועים במקומות מסוימים מהווים גם יתרון. 

ניתן לכייל את עוצמת הבלימה (בלימה רגנרטיבית), אשר גם מטעינה חזרה את הסוללות במהלך בלימה (בשונה מהמתחרים, בהם אינה קיימת אפשרות זו). ההינע לגלגל האחורי מועבר באמצעות שרשרת, כך שהמנוע ומרכז המסה נמצאים במרכז הקטנוע, מה שעוזר ביציבות הכלי, ואכן, זה הורגש ברכיבת המבחן. שילוב של זריזות ותגובה צפויה מקנים לרוכב יותר ביטחון.

 

ניתן לברור/לבחור בין מספר מצבי רכיבה:

 

“חכם” = ניהול אנרגיה אוטומטי (הקטנוע לומד את הרוכב ומתאים עצמו לרוכב).

“רגיל” 

“בוסט” = כוח מקסימלי תמיד.

“אנרגיה נמוכה” = מצב חסכוני.

ומצב רוורס (הילוך אחורי).

 

גוגורו S2
מקום ל2 סוללות וקסדה מלאה. גוגורו S2
תאורת לד
מסך דיגיטלי גדול עם מסגרת תאורת לד

 

אחסון ושימושיות

 

העיצוב מזכיר לנו קצת רטרו עם נגיעות של חדשנות. מעניין לדעת כי בטאיוואן אחת החיבות לקטנוע הזה היא שאין לו אגזוז לוהט וחם שיצרוב את הנוסע שלך (לרוב בת או בן הזוג או הילדים). הקטנוע בטאיוואן נחשב גם ככלי רכב ראשון בבית. אהבנו את המשטח בין הרגליים וידית התלייה לשקיות שתמיד מבורכים עבורנו בקטנוע עירוני.

לקטנוע מסך גדול וקריא, ובו חיווי להכול. ניתן, בעזרת האפליקציה, לשנות את תאורת הלד במסגרת המסך. עוד יפה וייחודי, הצבעים איתם משווק ה-S2 (הגרסה היקרה יותר) צבעים מטאליים משגעים.

מדובר בקטנוע “חכם”, כמה חכם…? ניתן לנהל אותו בעזרת ממשק אפליקטיבי, בו ניתן לצפות בכל מידע אפשרי ואפילו לבחור בו את צורת ההתנעה הרצויה ואת מצב הרגנרציה. יש במפתח חיישן קרבה לסלולרי (עם גיבוי גם ככרטיס חכם). מה עוד חכם? עמדות החלפת הסוללה מציגות בפנינו מידע על אופי השימוש שלנו, ואחוז ניצול הסוללות. השליטה של הרוכב בקטנוע היא מקומית בלבד מהאפליקציה, עם מכשיר אחד בלבד השולט בקטנוע. לא ניתן לממשק את הקטנוע למכשיר סלולרי נוסף. רוכב שני יאלץ להתנהל עם כרטיס חכם בלבד. 

הקטנוע לא מגיע עם כרטיס SIM או עם אפשרות לשליטה בו מרחוק, משמע אביזרי OTA (OVER THE AIR) ,updates מיקום real time לא קיימים.

 

סוללות קטנוע
עמדת החלפת סוללות מהירה

 

שתי סוללות טעונות במלואם מאפשרות טווח נסיעה של 85 ק”מ בממוצע לאופי הרכיבה ותנאי הדרך. הטווח האמיתי שנמדד בנסיעת המבחן היה בסביבות 70 ק”מ, אבל זה כי, כהרגלנו, רכבנו בעיקר במצב “בוסט”. כשאחוז הסוללה מגיע ל-10% בלבד, הקטנוע מגביל את המהירות לכ-25 קמ”ש, ובעזרת האפליקציה מנווט לך את הדרך לעמדת הטעינה הקרובה ביותר. 

כרגע קיימות 13 עמדות טעינה, הפרוסות בעיקר בתל אביב ובערים סמוכות. מתחת למושב צמד הסוללות ועדיין נותר מספיק מקום לקסדה מלאה אחת (ואפילו קסדה גדולה עם אלמנטים אווירודינמיים). החלפת הסוללות היא קלה ואינה מצריכה ידע טכנולוגי רב מדי, המערכת התאית ממש עוזרת לך בהחלפה. השאלה היא, האם ניתן להחליף סוללות בין קטנועים, ולתת לחבר לרגע את הסוללה שלך, שיגיע הביתה… אז לא. הסוללות שייכות לקטנוע הספציפי הזה, ולא ניתן לבצע החלפות. ניהול הסוללות יבוצע רק בעמדות ההחלפה.

 

היצע דגמים:

 

מרבית הנתונים זהים: משקל 123 ק”ג (כולל סוללות), בלמי דיסק מלפנים ומאחור, מקדימה בולמים טלסקופים 33 מ”מ, ומאחור, צמד בולמי קפיץ מתכווננים, גלגל קדמי “14 ואחורי בקוטר “13, הילוך אחורי, גובה מושב 810 מ”מ, רמת טכנולוגיה / אפליקציה זהים. 

 

את השוני ניתן למצוא בטבלה המצורפת:

 

S2 abs 2 plus
7.5kw 9.5כ”ס  6.4kw ( 8.5 כ”ס)
מערכת בלימה ABS מבית bosch. מערכת בלימה sbs (משולבת). 
תא אחסון מתחת למושב 25 ליטר , שקע USB תא אחסון מתחת למושב 25 ליטר
גימור צבע מטאלי משתנה  יש גם תא כפפות עם שקע USB.
חבילת S PREFORMER
(צמיגי מקסיס איכותיים יותר)
 
מהירות מקסימלית (יצרן) =  105 קמ”ש   
מחיר השקה 19,985 ₪  מחיר השקה 16,985 ₪ 

 

מתחרים עיקריים:

 

Piaggio one active NIU MQi GT EVO
מערכת בלימה משולבת  Cbs מערכת בלימה משולבת Cbs 
אין מקום מתחת למושב לקסדה מלאה אין מקום מתחת למושב לקסדה מלאה
טווח 66 ק”מ טווח 66-75 ק”מ
מהירות מרבית כ 60 קמ”ש מהירות מרבית 100 קמ”ש
גובה מושב 770 מ”מ גובה מושב 816 מ”מ
זמן טעינה כ 6 שעות. זמן טעינה כ 5 שעות.
מנוע 2kw (2.7כ”ס) מנוע 6.5kw (6.7 כ”ס)
משקל 94 ק”ג משקל 128 ק”ג
  Sim  מובנה
יבואן : עופר אבניר יבואן : מאיר חברה לרכב
מחיר 16,950 ₪  מחיר 19,990 ₪ 
מרגיש קטן ואיטי מרגיש גדול ומהיר

 

בהיבט של גודל ומהירות ה-Gogoro נמצא באמצע בין הפיאג’ו ל-NIU.

 

gogoro israel
gogoro s2 סקירה וחוות דעת

 

סיכום ודעה אישית:

 

למרות התחזיות לקהל רוכשים מגוון יותר, כרגע מרבית הרוכשים הם צעירים תל אביביים, שאוהבים להיות מעודכנים בטכנולוגיה עכשוויות. אז הנה, הגיע קטנוע איכותי, ואיתו, פתרון לחשש הגדול של טווח הנסיעה. עכשיו, כשאין צורך להטעין, והטווח אינו מוגבל,  שקט פה ונקי, והאחזקה יותר זולה… צריך להיות הרבה עניין וקהל לכלים החשמליים האלה. אבל המהפכה החשמלית מתגלגלת לאט עם בשוק הקטנועים החשמליים, עם פחות מ-2% בלבד מכלל השוק הדו גלגלי. יש הנחות לרוכשים, תמיכה מהרגולציה, רפורמות והטבות לרכבים ללא זיהום, עזרה מהעיריות, ערוצי תקשורת תומכים. אולי הבעיה טמונה בדיל שמציעים ללקוח? אולי עדיין מדובר בחוסר כדאיות כלכלית עבור הצרכן, אולי התשלום של הלקוח פעמיים, פעם על הקטנוע ופעם שנייה על הקילומטראז’ מהווה חסם. אולי הצרכנים של היום מחפשים פתרונות אחרים קלים יותר, כמו Uber. להזמין אוכל ב-WOLT מאשר לצאת להסתובב עם כלי רכב, אולי קורקינט או אופניים חשמליים שאינם מצריכים שום תקינה, ובמחיר זול פותרים לרבים את הצורך.

הלקוחות לוטשים עיניים לפתרונות קלים, אוטונומיים. כמו הניסוי של גוגל רכב ללא בעלות, אין דלק ואין מפעיל.  אתה לוחץ על כפתור באפליקציה ורכב מגיע. במצב כזה, אין טעם להיות בעלים של רכב. אתה מקבל כרטיס והרכב לוקח אותך לכל מקום שתרצה. כלומר כלי רכב חשמליים פועלים במרחב העירוני, וניתנים להזמנה באמצעות אפליקציות שיתופיות. אין לדעת, ימים ומגמות יגידו.

 

גוגורו s2

קצת על Gogoro

 

Gogoro היא חברה טאייוונית אשר מתכננת ומייצרת קטנועים חשמליים וסוללות משנת 2011. מרבית המרכיבים והמנוע הם בייצור בסין. בשנת 2015 Gogoro מייצרים את הקטנוע החשמלי הראשון, בשם Gogoro 1 בעיצוב חדשני, ועם טכנולוגיית סוללות איכותיות הניתנות להחלפה וטעינה ברשת תחנות אשר פזורות ברחבי טאיוואן, כ-2200 תחנות פזורות בטאיוואן. כיום, כבר מיוצרות 7 גרסאות שונות של הקטנוע עם חלוקה לתתי דגמים ייחודים לצרכים. בנוסף, Gogoro מפעילה שירות אפליקטיבי לקטנועים וגישה לעמדות ושירותי תחזוקה לקטנועים. האפליקציה מחוברת ומאפשרת לרוכבים לעקוב אחר ביצועי הקטנוע שלהם ולאתר תחנות להחלפת סוללות בקרבת מקום. בשנים האחרונות אף יוצא הפתרון לשווקים חדשים, כדוגמת: הודו, סין, סינגפור וישראל.

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × three =