המחסור בנהגי משאיות והובלת מטענים ומה הקשר ליוקר המחייה?

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

דוד ביטן
ח”כ דוד ביטן, יו”ר ועדת הכלכלה

 

ועדת הכלכלה התכנסה לדון במחסור בנהגי משאיות והובלת מטענים על רקע ההשפעה על יוקר המחייה. בדיון עלה כי דרכי הגישה אינן נגישות מספיק, יש עיכובים בהכשרת נהגים חדשים, ו-תקנת שעות עבודה ומנוחה לא תוקנה שנים

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ דוד ביטן, דנה השבוע בקידום פתרונות להתמודדות עם מחסור בנהגי משאיות ועם ייעול הליכי הובלת מטענים מן הנמלים ואליהם. יו”ר הזכיר, כי הדיון התקיים לאחר שהבעיה הועלתה בפני הוועדה בישיבות קודמות, בהן עסקה בהיבטים השונים של התמודדות עם בעיית יוקר המחייה בישראל. הוא הוסיף כי יש מספר בעיות, בין היתר עם שעות עבודה, קליטת סחורות במפעלים בשעות הלילה, אזורי מנוחה לנהגים ועוד – וקרא לטפל בכל אלו על רקע השפעתם על יוקר המחייה.

המנכ”ל בפועל של נמל אשדוד, אלי בר יוסף, אמר כי צריך לשפר דרמטית את כבישי הגישה לנמל. הוא הוסיף כי הנמל משנע כ-4,000-5,000 משאיות ביום ועשה פרויקט שקיצר בכ-רבע שעה את זמן הכניסה והיציאה בנמל.

מנכ”ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, ציין כי לפי התקנות כיום נהג יכול לעבוד 12 שעות מתוכן 9 בנהיגה, אבל בפועל הוא מספיק להיות על ההגה 7-8 שעות בלבד בגלל המתנות. הוא הוסיף כי גם הפקקים פוגעים ביעילות וקרא להאריך את זמן העבודה של הנהגים. הוא הוסיף כי תיקון התקנה נמצא בדיונים כבר שנים, אבל שום דבר לא מיושם.

“האירופאים מאפשרים 13 שעות עבודה מתוכן 10 שעות נהיגה בפועל, המדינה מדברת על אימוץ תקינה אירופית אז למה לא מאמצים גם את זה”, שאל כוכבא. יו”ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, הוסיף כי כבר ב-2006 היה סיכום שלא התקדם מאז, והוסיף: “בכל העולם משאית נכנסת ויוצאת מהנמל עם מטען תוך 20 דקות, כאן אנחנו עומדים על 6 שעות”.

 

נהגי משאיות
מה בין המחסור בנהגי משאיות והובלת מטענים ליוקר המחייה?

 

ביטן ביקש לדעת אם למשרד התחבורה יש תכניות בנושא הטיפול בדרכי הגישה ובתקנות שעות עבודה ומנוחה. נציגת משרד התחבורה, דלית רגב, השיבה כי בעניין התקנות המשרד גיבש נוסח וממתין לעבודת הרשות לתחבורה ציבורית. בנוסף ציינה כי המשרד מקדם את נושא המשאית האוטונומית ונהיגה בלילה, וכן קידום 24 אזורי מנוחה וקיבל עבור זה תקציב של 100 מיליון שקל מהאוצר שישפרו את יעילות ההובלה ואת הבטיחות בדרכים.

ח”כ בועז טופורובסקי אמר כי אנחנו מדברים על יוקר המחייה אבל מתנהלים כאילו השנה היא 1960, מוציאים את הטכוגרף הדיגיטלי מהמשאיות ומכניסים מערכת מיושנת מ-1950. “מדברים על התקדמות אבל עברו 100 שנים ושום דבר לא קורה, אף אחד לא מדבר על ההרוגים בתאונות הדרכים אבל כבר כמה ימים לא מפסיקים לדבר על מה שקרה בגבול מצרים. זה בגלל שאף אחד לא משלם על זה מחיר אישי ורק כשיעמדו לדין ויכנסו לכלא רק אז הדברים יזוזו”, אמר.

 

עיכובים בנמלים

 

היו”ר התייחס לעניין דרכי הגישה, ואמר כי יכנס את הוועדה כבר מחר לדיון דחוף בעניין, עם כל הנוגעים בדבר. הוא הוסיף כי אולי צריך שמי שישלם את הקנסות למדינה על העיכובים יהיו הנמלים, ולא בעלי המטענים. בנוסף הוא מתח ביקורת על כך שהרכבת כבר שנים לא פעילה, ושב וקרא לטפל בכל רובד ורובד בשל ההשפעה של כל דבר על יוקר המחייה. “אתם לא הולכים לסופר או למכולת? אפשר להשתגע מזה, אנחנו כאילו במדינה אחרת”, אמר.

במהלך הדיון עלתה גם הבעיה של עיכובים באישור של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים להכשרת נהגים. “אם אני רוצה להיות נהג אני צריך להמתין שנתיים, כי אין עם מי לדבר”, אמר בן הרוש. רגב הגיבה כי זה לא בתחום אחריות משרד התחבורה, וההליך קוצר לעד 4 חודשים. באשר לטכוגרף הדיגיטלי אמרה דלית רגב כי צריך להיבחר זכיין במכרז להפעלה, וזה ייקח זמן. היא הוסיפה כי באגף שלה יש בסך הכל 4 מפקחים בתחום ההובלה, וכדי להתגבר על המחסור בכוח אדם כולם יורדים לשטח לבצע אכיפה, ועובדים גם בימי שישי.

היו”ר ביטן דרש לאפשר לנהגי משאיות בצבא לעבור קורס קצר בלבד, וביקש ממשרד התחבורה לטפל בנושא תוך חודש. באשר למכון הרפואי אמר ביטן, כי התהליך צריך להסתיים תוך שלושה חודשים בלבד. עוד ביקש היו”ר ביטן כי משרד התחבורה יגיש לוועדה את התקנה בעניין שעות עבודה ומנוחה תוך 4 חודשים בלבד, ואמר כי אם זה לא יקרה אז הוועדה לא תאשר שום צו או תקנה אחרת של משרד התחבורה.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

two × 5 =