ישראל בדרך למימן? שיתוף פעולה ייחודי בין כלמוביל סונול ובזן

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

שיתוף פעולה ייחודי בין כלמוביל סונול ובזן – תחנות טעינת מימן וכלי רכב כבדים מונעי מימן בישראל

 

רכב מימן
בדרך למימן. מלאכי אלפר מנכל בזן, יניב שיראזי מנכל כלמוביל, ניר גלילי מנכל סונול. צילום יוסי אלוני

האם אנחנו בדרך למהפכת המימן בישראל? הסכם שיתוף פעולה של כלמוביל עם סונול ובזן יאפשר שימוש במשאיות מימן בישראל. במסגרת ההסכם כלמוביל תייבא משאיות תא דלק מתוצרת יונדאי המונעות מימן, בזן תייצר את המימן והמשאיות יתודלקו בתחנת הדלק המימנית הראשונה שתוקם בישראל ע”י סונול

 

כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון בישראל, ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן וכלמוביל תעלה על כבישי ישראל את משאיות תאי הדלק המתקדמות, מתוצרת יונדאי.

עוד במסגרת זו, סונול ובזן יוסיפו משאיות מונעות מימן לצי הרכב שלהן. הסכם זה מהווה צעד משמעותי בדרך למהפכת המימן בישראל, ושלוש החברות מתחייבות כי יישומו יחל כבר ברבעון השלישי של שנת 2022. השימוש בהנעה מימנית אינו פולט מזהמים לסביבה (המשאית תפלוט אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך.

במעמד החתימה ציין ניר גלילי, מנכ”ל סונול, כי “סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר”. מלאכי אלפר, מנכ”ל בזן, הדגיש כי שיתוף הפעולה מהווה שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, במטרה להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה בדגש על שוק המימן ויניב שיראזי, מנכ”ל כלמוביל, ציין כי “מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל הינה בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי 
הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית.

 

מימן בכלי רכב כבדים

טכנולוגיית תאי-דלק מימניים ברכבים חשמליים מחליפה את מנועי הבעירה הפנימית (בנזין ודיזל). כיום טכנולוגיה זו מותאמת בעיקר למשאיות, אוטובוסים וכלי צמ”ה (ציוד מכני הנדסי) ייעודיים אשר מפאת משקלם אינם יכולים להתבסס על הנעה חשמלית באמצעות סוללה. בדומה לכלי רכב חשמליים, כלי רכב בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי. בניגוד לכלי רכב חשמליים, הניזונים מסוללה.

 

משאית מימן ראשונה

מימן מהווה פתרון סביבתי ואנרגטי יעיל, ולמעשה יחיד להנעת משאיות כבדות. השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה (התוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך. טכנולוגיית תא דלק הינה טכנולוגיית ההנעה של העתיד, שתשתלב בעתיד בכל תעשיית הרכב העולמית, ובכלל זה גם ברכבים פרטיים, לצורך כך כמובן תידרש הקמת תשתיות של ייצור מימן ואספקתו בתחנות ייעודיות.

בכלמוביל נערכים להגעתה הצפויה של משאית המימן של יונדאי; ה-XCIENT Fuel Cell אשר מיועדת לגמוע מרחק נסיעה של 400 ק”מ בתדלוק בודד של 8 דקות. יונדאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ–2000 משאיות מימן XCIENT Fuel Cell זאת במטרה לתת מענה לביקוש העולמי. בקטגוריית הפרטיות צפויה יונדאי השנה להציג דגם חדש לרכב המימן של החברה: NEXO .

מלאכי אלפר, מנכ”ל בזן: “מממשים את האסטרטגיה שלנו, גאים להיות החברה הראשונה בישראל לייצר מימן במתחם בזן בחיפה עבור תאי דלק המשמשים להנעת משאיות” 

ניר גלילי, מנכ”ל סונול: “סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. בטוחים כי המגמה העולמית תגיע דרכנו לישראל.

יניב שיראזי, מנכ”ל כלמוביל: אנו שמחים על שיתוף הפעולה בהובלת חדשנות אנרגטית, מודים למשרדי האנרגיה והתחבורה על ההתגייסות לתהליך וגאים בחיבור של כלמוביל עם קונצרן יונדאי, מובילת הטכנולוגיה ויצרנית המשאית המתקדמת ביותר בעולם”

 

המהפכה החשמלית כבר כאן: מאיפה הכל התחיל ומה צפוי לנו?

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

4 × five =