שברולט סוואנה – 6.6 ליטר V8 בנזין – מבחן דרכים

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

סוואנה
שברולט סוואנה 2023

 

הסוואנה הוותיק הגיע לישראל עם מנוע חדש. האם זה מה שייתן את זריקת המרץ לרכב שהוצג לראשונה בשנות ה-90? יצאנו למבחן דרכים כדי לבדוק

 

שברולט סוואנה, וואן גדול ממדים, הוצג לראשונה בשנת 1995 והחליף את הוונדורה הוותיק. מתיחת פנים משמעותית נערכה לפני כ-20 שנה ומאז הוא נמכר באותה תצורה פחות או יותר עם עדכונים שונים בעיקר סביב יחידות ההנעה. ישראל זכתה לקבל לאחרונה יחידת הנעה מעודכנת, בנפח 6.6 ליטר לוגמת בנזין שהחליפה את מנוע הטורבו-דיזל ה”צנום” בנפח 2.8 ליטר ששווק עד כה. 

 

רגע לפני שנתניע

 

הסוואנה משווק בישראל בשלוש גרסאות מרכב: רגילה באורך 5.69 מטר, גרסת Ext באורך 6.2 מטר המתאימה לרשיון ב’ ישן, וגרסת Max, בעלת משקל כולל של 4.5 טון המתאימה לבעלי רישיון ג’ בלבד. למבחן הדרכים קיבלנו את גרסת ה-Ext, המסוגלת לסחוב ציוד במשקל של עד 1,321 ק”ג ובנפח של עד 8,032 ליטר, ולגרור נגרר עם בלמים במשקל של עד 3.5 טון. הסוואנה מגיע כברירת מחדל עם תא מטען נטול אבזור כגון מושבים או חיפויים. במידה וזה לא מספיק, ניתן לאבזר את הסוואנה בהתאם לצורך: גרסת המבחן למשל אובזרה בחיפויי צד, תקרה שכוללת תאורה, מזגן אחורי, שבעה מושבים מאחור, מדרגת צד חשמלית והרשימה עוד ארוכה. לרשות הרוכשים דלת צד לבחירה: זוג דלתות כנף או דלת הזזה. הסוואנה מוצע כעת עם אחריות ל-5 שנים או 200,000 ק”מ, המוקדם מבניהם. 

 

סוואנה בנזין
סוואנה סקירה וחוות דעת

 

העיצוב החיצוני של הסוואנה מזוהה שנים רבות עם הדגם. הוא פונקציונאלי ומשדר חוסן, בעיקר בזכות השבכה הקדמית הגדולה והגבוהה, שבדגם הנוכחי כוללת פס ניקל מבריק לאורכה. תא הנוסעים מציג, באופן לא מפתיע, עיצוב ופלסטיקה שנראה שנלקחו היישר משנות ה-90. הדשבורד הגדול כולל לוח המחוונים אנלוגי המציג מד מהירות, מד טעינה, מד לחץ שמן, מד טמפרטורת נוזל קירור והמד הכי חשוב ברכב עם מנוע בנזין עצום: מד הדלק. עוד בקבינה: גלגל ההגה גדול ודק יחסית, מראה מרכזית הכוללת מסך לטובת נסיעה לאחור, וסוככי שמש פשוטים למדי שאינם כוללים מראה או מחזיק לניירת. הדשבורד הארוך עמוס בתוספות שונות במיקומים שונים ומשונים, חלקם בהתקנה מקומית, כמו בורר לעוצמת הסאב וופר, שלל שקעי טעינה, בורר למערכת המיזוג שמאחור, לחצני תאורה לחלק האחורי ועוד לחצנים שונים.

 

סוואנה רכב
סוואנה תא נהג
סוואנה יד 2
תוספת 7 מושבים. שברולט סוואנה
סוואנה גודל מידות
תא מטען סוואנה

 

הוא מסתיים בידית אחיזה לנוסע, וזה טוב, כי הסוואנה קופצני כשהוא אינו עמוס בנוסעים או במטען. מושב הנהג רך יחסית, הוא מתכוונן חשמלית וכולל משענת יד בצד ימין. ההגה מתכוונן לגובה בלבד, אך זה לא מנע מאיתנו למצוא תנוחת ישיבה נוחה (וגבוהה למדי). מושב הנוסע, שנמצא רחוק מאד ממושב הנהג, כולל משענת יד. עוד בקבינה: מסך מולטימדיה בהתקנה מקומית הכולל מצלמת רברס, שלושה מחזיקי כוסות, תא כפפות מרכזי (כי לצד ימין לא תצליחו להגיע), ובקרים נוחים וגדולים השולטים מערכת בקרת האקלים העוצמתית. 

גרסת המבחן כאמור אובזרה כרכב נוסעים, וכללה דלתות כנף ומדרגה חשמלית המספקות יחד גישה נוחה למדי הן לשורת המושבים השניה והן לשורה השלישית. שורת המושבים השנייה כוללת שלושה מושבים נפרדים והשורה השלישית כוללת ספסל המחולק לשניים ומיועד לארבעה נוסעים. בצד ימין חלון שנפתח לחרך צר ובצד שמאל חלון הזזה, שאינו גדול במיוחד. ברוב הוואנים ניתן להסיע לא מעט נוסעים, אך לא נותר מקום למזוודות. בגרסת ה-Ext של הסוואנה תמצאו, בנוסף ליכולת להסיע נהג ושמונה נוסעים, גם תא מטען ענק לכל הציוד והמזוודות שהם יביאו עימם. באופן כללי המרחב בתא הנוסעים מצוין וניתן להיכנס אליו, לנוע בו ולצאת ממנו בנוחות מרבית. 

 

וואן גדול
סוואנה במבחן

 

נוהגים

 

בחזיתו של הסוואנה מותקן כאמור מנוע אמריקאי למהדרין: 6.6 ליטר בתצורת V8 המפיק 401 כ”ס ב-5,200 סל”ד ו-64.2 קג”מ ב-4,000 סל”ד. הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת שישה יחסי העברה ששולחת את כל הכח הזה לזוג הגלגלים האחוריים. תיבת ההילוכים מתופעלת באמצעות בורר המותקן לצד ההגה, ובמידה ותרצו, תוכלו להעביר את ההילוכים בתיבה הענקית באופן ידני באמצעות לחצן זעיר המותקן על גבי הבורר. מרגע ההתנעה וכל עוד רגליכם הימנית לא תסחוט את הדוושה, תתקלו במנוע בנזין עם אופי מנומנם למדי, גם בשיוט וגם בסרק: 500 סל”ד בלבד בעת עמידה בסרק ו-1,600 סל”ד בשיוט ב-100 קמ”ש.

ברגע שתמעכו את הדוושה הימנית ותיבת ההילוכים תבחר להוריד הילוך אחד או שניים, האופי המנומנם יתחלף בזעם קרבי המלווה בצלילו של המנוע הענק החודר לתא הנוסעים. ברגעים אלו הסוואנה ישעט קדימה ונראה ששום דבר לא מסוגל לעצור אותו. פרט למגביל המהירות שקוטע את החגיגה ב-160 קמ”ש. לא מצאנו נתון רשמי לזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש אך מדידה בסיסית שערכנו עצרה את השעון על 8 שניות בלבד, מה שממחיש עוד יותר שהסוואנה עומד ללא שום מאמץ בקצב התנועה, כל עוד הכביש ישר ולא מפותל או גלי מידי.

 

סוואנה משקל
מאחור הותקנו קפיצי עלים המיועדים לטפל במשקל רב. סוואנה

 

נוחות הנסיעה בסוואנה אינה מהמשובחות שפגשנו. שברולט סוואנה נוהג לקפץ בחוסר נוחות בכבישים שבורים או גליים. הושבת נוסעים מאחור משפרת את המצב, אך עדיין אינה מעלימה את העובדה שמאחור הותקנו קפיצי עלים המיועדים לטפל במשקל רב. פניות פרסה, פניות רגילות או סתם פיתולים אינם הצד החזק של הסוואנה: ויתרנו על לא מעט פניות פרסה בגלל קוטר סיבוב רחב למדי, פניות מהירות הדגישו את הערפול שבין גלגל ההגה לזוג הגלגלים הקדמיים וגם סתם פיתולים שברכבים אחרים איננו מייחסים להם חשיבות, קיבלו חשיבות יתרה כשישבנו מאחורי ההגה של הסוואנה. צריכת הדלק, במידה ותהיתם, עמדה על כ-8 ק”מ לליטר בשיוט נינוח וירדה גם למחוזות ה-5 ק”מ לליטר בנסיעה עם רגל כבדה יותר או בתנועה עירונית. 

 

סוואנה 6.6 ל
מנוע V8 טורבו בנזין עם 401 כ”ס. שברולט סוואנה

מערכות בטיחות

 

כחלק מהעדכונים שעבר הסוואנה בכל שנותיו, גם מערכות הבטיחות זכו לעדכון. בסוואנה מותקנות כריות אוויר לנהג ולנוסע, כריות צד וכריות וילון. בנוסף, הותקנה מערכת התרעה מפני התנגשות חזיתית ומערכת התרעה על רכבים שנמצאים בשטח מת. מערכת חשובה למדי ברכב ארוך וגבוה. מנגד, בקרת השיוט אינה אוטונומית ומצריכה ערנות והתערבות של הנהג בעת הצורך.

 

סוואנה מחיר
החל מ-270,000 ש”ח. סוואנה החדשה

 

לסיכום

 

אם עד לא מזמן מנוע ה-2.8 טורבו-דיזל הציב את הסוואנה מול מתחרות מאירופה מבחינת יכולות וביצועים, כעת, עם מנוע הבנזין הענק והחזק, הסוואנה נמצא בליגה משל עצמו. מחירו ההתחלתי של הסוואנה Ext עומד על 270,000 שקלים, מה שמעמיד אותו במקום תחרותי, כל עוד הוצאות הדלק אינן מטרידות אתכם, כמובן. 

 

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

15 − two =