החוקרת שפיתחה את בובת הריסוק הנשית הראשונה בעולם – ראיון

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

בובת ריסוק
אסטריל לינדר מפתחת בובת הריסוק “הנשית” הראשונה

 

אסטריד לינדר זוכת פרס WOW, פרס אשת השנה מטעם חבר השופטות בטקס הבינלאומי WWCOTY (הטקס השנתי לבחירת מכונית השנה)

 

אסטריד לינדר היא חוקרת בטיחות בתעבורה, מהמובילות בעולם, ועובדת כפרופסור לבטיחות תעבורה ב-VTI, המכון הלאומי למחקר כבישים ותחבורה בשבדיה. היא אחראית לפיתוח תחום המחקר בבטיחות התרסקות וביומכניקה. התחומים העיקריים שלה הם בטיחות בתעבורה, מודלים אנושיים להערכת בטיחות בתאונות, מניעת פציעות ואמצעי מנע הקשורים לתאונות. יחד עם עמיתים ב-VTI היא פיתחה את בובת מבחן הריסוק הנשית הראשונה בעולם בגודל ממוצע.

 

WWCOTY Astrid Linder
אסטריל עם נציגת חבר השופטות WWCOTY בשוודיה

 

איך התחיל המסע שלך בתחום הבטיחות בדרכים?

 

למדתי הנדסה ופיזיקה באוניברסיטת צ’למרס במהלך שנות ה-90 ולאחר סיום הלימודים חיפשתי עבודה, ומצאתי תפקיד שעניין אותי כדוקטורנטית בצ’למרס. המשימה בתחום התפקיד שלי, כללה פיתוח בובת מבחן ריסוק ראשונה בעולם להתנגשויות במהירות נמוכה, כדי להעריך את ההגנה על פציעות ברקמות רכות בצוואר, מה שנקרא פציעות צליפת שוט.

באותו זמן, לא הייתה בובת דמה או בדיקה לסוג כזה של התנגשות, שהיא ההתנגשות השכיחה ביותר שגרמה וגורמת לפציעות חמורות שיכולות להשבית תפקוד של בני אדם. זה היה פרויקט גדול בשנות ה-90. המימון הגיע מ-Vinnova (סוכנות החדשנות השוודית), שנקראה בעבר KFB ואיתנו שיתפו פעולה יצרניות רכב ומותגי רכב כמו וולוו, סאאב, ועוד. בובת מבחן הריסוק שנוצרה הייתה בגודל של גבר ממוצע, שכן זהו הדגם של הנוסע בו אנו משתמשים כנהג במבחן ריסוק עם פגיעה חזיתית וצדדית. לאחר מכן, עבדתי בחו”ל באוסטרליה ובאנגליה. כמו כן, יש לי גם ניסיון רב בעבודה כמנהלת בתחום הבטיחות בדרכים.

 

 

איך התחיל הרעיון ליצור בובת התרסקות נשית?

 

כחלק מלימודי הדוקטורט שלי, ערכתי סקירת ספרות ומצאתי שנשים נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מפציעות צליפת שוט מאשר גברים. זה הפך באותו רגע לשלב הבא הכי הגיוני עבורי, לעבוד על עיצוב מודל שמייצג את החלק הזה באוכלוסייה הנשים. מכיוון שאנו מעריכים את ההגנה מפני פציעות עם דגם של גבר ממוצע, איננו יכולים כיום, בבדיקת מכוניות חדשות, להעריך עד כמה מכוניות מגנות גם על נשים נהגות, חצי מהאוכלוסייה. האופן שבו הגוף בנוי אינו שונה בין גברים לנשים, כאשר אתה מסתכל על המאפיינים הגדולים כגון חלקי שלד, איברים וחלקים רכים מלבד איברי הרבייה שאינם חיוניים בבטיחות התרסקות. הבדלים שחשוב לכלול במודלים להערכת הגנה מפני פציעות בהתנגשות אחורית במהירות נמוכה, הם דברים כמו גיאומטריית פלג גוף עליון, כמו רוחב הכתפיים ומרכז הכובד של הגב, שהם גבוהים יותר אצל גברים מאשר אצל נשים.

כיום אין אפשרות להעריך את ההגנה של רכב חדש לכלל האוכלוסייה הבוגרת. הערכת בטיחות התרסקות נעשית באמצעות אדם ממוצע (נהג עם גיאומטריה, משקל וגובה אחידים) בנוסף יש מבחן עם דגמי ילדים. כדי לייצג ילדים, יש לנו בובות ילדים בגדלים רבים ושונים. בנוסף, למשל, וולוו ביצעה בדיקות עם בובת ריסוק “בהריון”, לטובת מחקר העוסק בהגנה על העובר בתאונה. עם זאת, הגנה על נשים לא נחקרה, מכיוון שהמודל לא תוכנן כאישה ממוצעת.

מה שמניע אותי הם סטטיסטיקת הפציעות שמשקפות את הבסיס למה שצריך לפתח, ולאפשר לנו החוקרים לזהות טוב יותר את החידושים שנותנים לכלל האוכלוסייה את ההגנה הטובה ביותר. העבודה שלנו בתחום נמשכת כבר יותר מ-20 שנה.

 

 

באילו כשלונות נתקלת במהלך השנים?

 

האתגרים והכישלונות הגדולים ביותר לאורך השנים היו מציאת מימון למחקר. הכוונה שלי היא שמבחני ריסוק עתידיים צריכים להיעשות עם בובות/כלי ריסוק המייצגים באופן כוללני הן את החלק הנשי והן את החלק הגברי באוכלוסייה, כך שנוכל לזהות בבדיקה את המכוניות שנותנות לכל האוכלוסייה את ההגנה הטובה ביותר במקרה של תאונה. אבל להגיע לשם דורש יותר עבודה. בתקנות לבדיקות אישור סוג הנוהגים באירופה, UNECE, מצוין בבירור שמה שנדרש לבדיקות כשירות זה שיש להשתמש בדגם של גבר ממוצע. וכל עוד כתוב כך בתקנון, השינוי לא יבוא מצד החברה (אין לה שום סיבה להקשות על עצמה ולעמוד בעוד דרישות בטיחות). חברות הרכב עוקבות אחר מה שצריך לעקוב, ואי אפשר לדרוש יותר מזה. כדי להתקדם בתחום הבטיחות נדרשים בין היתר שיתוף פעולה, ידע ורצון של כל החלקים במשוואה.

 

עוד דרך ארוכה לפנינו…

 

זה חשוב איך שנמשיך להיות מעורבים בתהליך, כדי להמשיך להשפיע על התפתחות ושינוי התקנות. במונחים של כמה קשה לפתח משהו – למשל, פיתוח חיסון נגד נגיף הקורונה הוא הרבה יותר קשה מפיתוח מודל של נקבה ממוצעת לבדיקות ריסוק, ופיתוח החיסון בוצע בהצלחה תוך פרק זמן קצר. אז יש לנו את היכולת עם רק נחליט לעשות. כבר בשנת 2012, יחד עם וולוו, מוסד צ’אלמרס ושותפים מאירופה, הפקנו דגם דמה של בובת מבחן ריסוק “אווה”. העבודה רבה, ויש לנו עוד דרך לעשות, על מנת להכניס את הבובה שפיתחנו לתוך דרישות הבטיחות והתקנות.

 

שופטות WWCOTY מעניקות למנכ”לית פיג’ו העולמית את פרס רכב השנה

עיתונאיות הרכב בעולם בוחרות את מכונית השנה WWCOTY 2022-23

ביקור במטה הראשי של BYD בסין – וידאו וגלריית תמונות

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

2 × five =