הטוב הרע והמכוער: BYD דולפין – מבחן דרכים מלא ומפורט

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

BYD דולפין סקירה חוות דעת
BYD דולפין מבחן דרכים

 

מותג BYD מרחיב את שלל דגמיו ומשווק את ה”דולפין”, רכב האצ’בק משפחתי חשמלי מלא מבית המותג. האם מדובר בעוד להיט מכירות של BYD? יצאתי לבדוק



השמש במרכז השמים, ביום שהחזאים ציינו שהוא אחד החמים בעונה. הלב רוצה לים להתקרר אבל אני מסתובב במרכז בני ברק גבול רמת גן, אוסף את ה-BYD מאולם התצוגה החדש של המותג בקומת הכניסה במגדלי צ’מפיון. זהו רכב נוסף של BYD הנושא שם של חיית ים, אחרי הסיל (כלב ים). כנראה שזה הכי קרוב שאגיע לים היום. אגב, דגם ה-BYD HAN חסר באולם התצוגה.

BYD DOLPHIN או דולפין, שיקרא מרגע זה במבחן, הוא רכב האצ’בק חשמלי של המותג ששווקו החל בישראל לפני כחודשיים, ומשווק גם כ-Atto2 בחו”ל. ממנו כבר נמכרו מספר נאה של יחידות. נראה שהשוק הישראלי אימץ את המותג הסיני הענק הזה בחום, ואין כביש או רחוב שלא תתקלו בדגם ה-Atto 3, או ב-Tang וכיום, BYD הוא מותג הרכב החשמלי הנמכר בישראל. עכשיו השאלה היא, האם גם הדולפין יהפוך ללהיט מכירות.

 

BYD דולפין מחיר
BYD דולפין מכונית חשמלית משפחתית קטנה

 


הדולפין לא קיבל את שמו סתם כך, העיצוב שלו מבוסס על גישה עיצובית של “אסתטיקה ימית”, כך שבכל פינה או קימור בו יש איזה אזכור לים או ליונק הים החביב, דולפין. החזית של הרכב לא מדי מתוחכמת או מרשימה כמו בדגמים חשמליים אחרים שפגשנו עד כה – יש בחזית תאורת לד עם פס לד בתחתית הגריל, וזהו. שום מופע אורות, הבהובים או משחקי חתימות אור. מאחור, העיצוב יותר מושקע, בזכות יחידת תאורה אופקית שחוצה את החלק האחורי, בעלת חתימת אור ייחודית מרהיבה, שהכיתוב Build Your Dream מובנה בתאורה מחופה פלסטיק.

הדולפין שאספנו הוא ברמת הגימור הגבוהה והמאובזרת יותר, Design, עם צביעה דו גוונית, כשצבע רכב המבחן כחול משולב בצבע “אפור דולפין”. מוטיב הים חוזר גם בתאורת היחידות מאחור, בצורת גלי ים. גם החלק העליון של הדשבורד בצורת גלים, כשהחזית מחופה בחיפויים דמוי עור עם תחושת מגע של עור דולפין. אינני ממלטפי הדשבורדים כמו כמה בוחני רכב, אך לא התאפקתי וליטפתי, והתחושה נעימה. לא ליטפתי דולפין מימיי, אבל זה היה הזמן המתאים לקרוא לשכן שלי, שטיפל בדולפינים באילת, וכן ליטף דולפין, והוא ציין שאכן התחושה דומה מאוד. גימיק נחמד. 

פתחי הרמקולים שבדשבורד נראים במבט על, כמו שלישיית דולפינים עם שובל מים וגלים. אני מוצא עוד מוטיבים “דולפיניים” חוזרים בגב המושבים, באנטנת הכריש (או שמה דולפין?), בקונסולה המרכזית המרחפת עם צדודית של דולפין, בכיסוי של מצלמות הבטיחות בשמשת הרכב הקדמית, שנראה כמו סנפיר, בידיות הפתיחה הפנימיות של הדלתות שנראות כמו סנפיר, ואפילו הטבעה של דולפינים בצמיגי הרכב. הייתי אומר ש-BYD הלכו עם הקונספט באקסטרים.

 

BYD דולפין מולטימדיה
BYD דולפין תא נהג

BYD דולפין ביקורת

BYD דולפין מידות
BYD דולפין תא נוסעים

 

מידות טעינה וטווח



BYD דולפין קטנה במעט מה-Atto 3. המידות שלה מפתיעות לטובה, עם אורך כללי של 4.3 מ’, רוחב של 1.77 מ’, ובסיס גלגלים של 2.7 מ’, שכמעט זהה לטויוטה קורולה, כך שהיא רק נראית קטנה. הדולפין מגיע עם e-Platform 3.0 שתוכננה במיוחד עבור הרכבים החשמליים של BYD, שלדברי היצרן תוכננה לשמירה על בטיחות הנהג והסוללה, תוך שמירה על טווח נהיגה בטמפרטורה נמוכה, לחוויית נהיגה מירבית, ע”י מיקום הסוללה בתחתית המרכב ולאורכו. ואם בסוללה עסקינן, מדובר בסוללת Blade של BYD, סוללת 60.4 קוט”ש, עם טווח נסיעה מוצהר של 427 ק”מ (WLTP) עם חיבור תלת-פאזי לטעינה מהירה, מ-20% ל-80% בכ-40 דקות.

עצירה לטעינה עם 22% בעמדת טעינה מהירה מראה בצג שהטעינה תימשך כשעה ו-4 דקות, אך למעשה לקחה כ-43 דקות. בנסיעה לא רגועה עם לא מעט האצות מהמקום ובמהלך נסיעה, טווח הסוללה עמד על 49% מהמוצהר, נתון הגיוני. לאחר הטעינה, בנהיגה רגועה, במצב Eco, עם רגנרציה גבוה, הצלחתי להשיג 73% מהטווח המוצהר כ-312 קמ’ בלבד. 

BYD מולטימדיה
מסך מסתובב

דולפין רכב חשמלי

 

תא נהג ונוסעים



פנים הרכב כאמור ייחודי, קרוב ביצירתיות שלו ל-BYD Atto3 עם לא מעט תאי אחסון. מה שמושך את העין בעיקר הוא מסך המולטימדיה והמידע, והשליטה במערכות הרכב והמיזוג, בגודל של 12.8”. גם פה ישנה אפשרות לסובב אותו ממצב אופקי לאנכי ולהיפך. מצלמת סלפי לא תמצאו כאן. תחתיו נמצא בר “לחצני פסנתר” עגולים, דרכם ניתן לשלוט במצבי הנהיגה (ECO, NORMAL, SPORT), שני מצבי רגנרציה (בלימה רגנרטיבית) – גבוה או סטנדרטי, בקרת אקלים, חימום שמשות ועוד, כאשר בורר ההילוכים נמצא בצידו הימני של לחצנים אלו. השימוש בבורר ההילוכים יעיל ומתפקד טוב, אם כי נדרשת המתנה קלה במעבר בין הילוכים, בעיקר להילוך אחורי, דבר שמתרגלים אליו די מהר. הגיר הינו תמסורת ישירה כצפוי ברכבים חשמליים. 

המושבים הקדמיים בעלי כיוון חשמלי, מזכירים מושבי רכבי ספורט יוקרתיים בסגנון באקט. יש להם אפשרות חימום ותנוחת הישיבה עליהם נוחה ואוחזת. ההגה קטום, מחופה בשילוב עור ופלסטיק פיאנו שחור. מעליו מסך קטן, לוח מחוונים דיגיטלי, עם תצוגה קטנה, והתראות שהופיעו היו קטנות מדי לקריאה עבורי. מולטיפוקל היא לא מילה גסה. מאחור, מושב אחוד עם בליטה קלה במושב המרכזי, ורצפה שטוחה המאפשרת ליושבי המושב המרכזי למתוח רגליים, ויש פה מרווח רגליים מכובד, בשל אותו בסיס גלגלים גדול. 

תא המטען בנפח 345 ל’ עם משטח הניתן להגבהה, שתחתיו ערכת ניפוח ולא צמיג חליפי. אפשר לרכוש צמיג חליפי בנפרד.

 

BYD רכב חשמלי

BYD דולפין טווח אמיתי
BYD דולפין אז מה הטווח הריאלי?

 

כמו דג במים

 

אני יוצא עם הדולפין מהחניה, ומקבל פרפור גלגלים במקום. אחרי שבדקתי שאף אחד לא מסתכל עליי, ואחרי שנשבעתי לעצמי שלחצתי קלות על דוושת התאוצה, אני מנסה שוב, ללמוד את הרגישות של הדוושה, והגלגלים מפרפרים. אני מבין שיש פה מנוע חשמלי של Atto3 שהותקן ברכב קטן ונמוך ממנו, ולכן הוא מתנהג כך. “פרפור הגלגלים” יתרחש לאורך כל המבחן עת לחצתי על דוושת התאוצה ביציאה מהרמזור או אפילו בנסיעה ב-60 קמ”ש. יש פה 204 כ”ס שמאיצים את הדולפין מעמידה למקום ל-100 קמ”ש ב-7 שניות. בכל תאוצה הורגשה התנהגות לא מרוסנת על הכביש, כאילו השלדה לא מכוילת, והישבן שלה אף נזרק החוצה בכמה כיכרות במהירות לא כ”כ גבוהה. יש כאלו (כמוני) שייהנו מכך, אך נהג מבוגר או צעיר, שיכנסו לסיטואציה בנהיגה לא בכוונה, ספק אם ידעו לצאת ממנה.

אני עולה על הכביש המהיר. במהירות של 100 קמ”ש בערך מתחילים להישמע רעשי רוח משמעותיים שהתגברו עם האצת המהירות, לא משהו שציפיתי לו. הדולפין זריזה מאוד, ומאפשרת לצאת לעקיפות מהירות ואף להגיע למהירות לא חוקית בקלות, מבלי לשים לב לפעמים. 

 

BYD דולפין בטיחות
BYD דולפין מערכות בטיחות

 

בטיחות

 

הדולפין מגיעה עם שלל מערכות בטיחות וציון בטיחות ישראלי 8 מתוך 8, כאשר המערכת החשובה ביותר מבחינתי היא מערכת נגד שכחת ילדים ברכב. מדובר במערכת חכמה עם חיישני רדאר שנמצאים בתוך הביטנה בגג הרכב, מעל ראש הנהג אשר מנטר ומזהה תנועה במושבים האחוריים ברכב. כך, במידה והנהג יוצא מהרכב, והמערכת זיהתה ילד או בעל חיים שנשאר ברכב, הרכב יצפור שלוש פעמים בשילוב הבהוב אורות. אם נתעלם מההתראה הזאת, אחרי דקה הרכב יצפור עשר פעמים, בשילוב הבהוב אורות וישלח התראה לאפליקציית הרכב וגם התראה למייל. אחרי דקה נוספת, ישלח שוב ויפעיל את המיזוג ברכב. 

מערכת בטיחות נוספת היא מערכת למניעת נהיגה בשכרות, שבעתיד תיכנס לישראל, ונדרש רק אביזר מתאם להפעלתה. יש פה בלימת חירום שעובדת רק מול עצמים זזים, כלומר לא תדע לבלום בזיהוי עצם סטטי כמו חומה או עמוד. ואכן, במהלך נסיעת המבחן רוכב קטנוע שהחליט לסטות מהכיכר לעבר המדרכה על מעבר החציה שמולי במהירות, והמערכת זיהתה ובלמה עצמאית, מנעה תאונה בסבירות גבוהה. מה שנקרא בדקתי וזה עובד.

בוא נדבר על מערכת בקרת הסטייה מנתיב, בשילוב תיקון היגוי אקטיבי ברכב המבחן. המערכת לא עשתה את עבודתה נאמנה, והייתה מסוכנת במצבים מסוימים. בעיקולים, גם בכבישים מהירים, מערכת הסטייה מנתיב זיהתה את העיקול כהתחלה של סטייה מנתיב ותיקנה ימינה או שמאלה בחוזקה שלא לצורך. גם תיקון סטייה שכן נדרש היה חזק מדי וההיגוי האקטיבי שבר ימינה או שמאלה באופן לא בטיחותי. בשיחה עם מספר בעלי רכבי דולפין, התברר שהנושא מוכר וגם הם חוו זאת, ומחכים לעדכון תוכנה כפי שנאמר להם. בינתיים, מרביתם מכבים את ההיגוי האקטיבי בכל הנעה מחדש.

גם בקרת השיוט האדפטיבית מזייפת מעט, כאשר המערכת זיהתה את הרכב בנתיב מימיני כאילו הוא נמצא לפני ובלמה את הרכב בעת עקיפה. נראה שמערכות הבטיחות המוכרות מה-Atto3 ומותקנות כאן, לא עברו כיול מדויק לדולפין, ולכן מתנהגות כך. חובה לכייל אותן. 

מערכת בטיחות שקיימת ועובדת מצוין היא התראה בעת פתיחת דלת בזמן שרכב מתקרב וחוצה אותנו, שהתריעה על רכב גם במרחק שני נתיבים. מערכות בטיחות נוספות שקיימות, הן 7 כריות אוויר, זיהוי רכב בשטח מת, עם תיקון היגוי אקטיבי, זיהוי תמרורים ועייפות נהג, ועוד שלל מערכות המביאות את הדולפין לדירוג בטיחות 8.

הנסיעה השקטה והמשעממת גרמה לי לשחק בתפריטי מסך המולטימדיה, העשיר ובעל גרפיקה עשירה, ומצלמות 360 עם הדמיית הרכב בתלת ממד, שדלקו בכל עת שנסעתי לאחור או נצמדתי לאובייקט קרוב, למשל בעת חניה, פיצ’ר חיוני שעבד היטב. מערכת הסאונד טובה, אם כי נדרש להגביר לא מעט את עוצמת השמע על מנת ליהנות מסאונד טוב.

 

BYD דולפין 2023
BYD דולפין 2023-24

 

שורה תחתונה

 

אהבתי את העיצוב, הייחודיות והקונספט ה”דולפיני” בתוך הרכב, את הזריזות וההאצות מהמקום, גם אם הן היו קצת מוגזמות ומלווות בפרפור גלגלים לעיתים (ביום האחרון למבחן למדתי את הרגישות הנדרשת ללחיצה על הדוושה…). אהבתי את מרווח הפנים , המפרט העשיר ומסך המולטימדיה המסתובב המגיע עם הרכב, על שלל תפריטיו לתפעול המערכות השונות.

פחות אהבתי את רעשי הרוח בנסיעה, שגרמו לי לבדוק אם אין חלון פתוח בטעות, את טווח הנסיעה, שלמרות נסיעה רגועה היה רחוק מהטווח המוצהר, ואם להיות קטנוני, גם לוח השעונים הקטן עם ההתראות הקטנות ולעיתים מיותרות, ובעיקר מספר מערכות בטיחות שפעלו בצורה אגרסיבית ולדעתי גם לא בטיחותית.

מחיר BYD דולפין ברמת הגימור Comfort הוא 141,990 ש”ח, כאשר רמת הגימור הגבוהה והמאובזרת יותר Design בעלת צביעה דו-גוונית מתומחרת ב-147,990 ש”ח, וכאן לדעתי מחיר הדולפין עומד לה לרועץ. ההפרש בינה לבין ה-Atto3 להיט המכירות המוצלח והגדול, הוא כ-20 אלף ש”ח, בעבורם תקבלו רכב גדול וגבוה יותר בתצורת SUV המבוקשת. נכון, לא כולם רוצים SUV, ובכל זאת, איכות הנסיעה בו גבוהה מזו של הדולפין.

המתחרים העיקריים לדולפין הם אורה Funncy Cat ו-MG4, המתומחרים זול יותר. הדולפין נכנס למים סוערים בנקודת פתיחה לא פשוטה, ורק הזמן יגיד אם הצליח לשחות ולהפוך ללהיט כמו אחיו מבית או ישקע למצולות השכחה ויהפוך לעוד דגם שהיה ונעלם מהשוק.

 

BYD דולפין גלריית תמונות

 

 

אחים לחשמל: BYD סיל U ו-BYD דולפין – סקירות וחווד

BYD דולפין (מכונית חשמלית קומפקטית) סקירה וחוות דעת (כולל וידאו)

BYD דולפין בישראל (427 ק”מ) 2 רמות גימור מ-141,990 שקל

השקה בינלאומית ומפגש התרשמות ראשון עם byd דולפין וbyd סיל

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

9 − 9 =