העתיד כבר כאן: טכנולוגיה מתקדמת וחידושים ברכב – חלק 1 

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

הטכנולוגיה במכוניות ממשיכות להתקדם ולהשתפר. תכונות חדשניות, ממערכות מתקדמות לסיוע לנהג ועד למערכות מידע ומולטימדיה המצוידות בבינה מלאכותית. יצרניות רכב ברחבי העולם ממשיכות לעבוד קשה יותר כדי להציע תכונות טובות יותר ייחודיות ועתידניות יותר. 

בעוד שעד היום היה נהוג שרוב תכונות הקצה הותקנו במכוניות יוקרה ובמכוניות ספורט יקרות, היום ניתן למצוא תכונות קצה גם ברכבים עממיים, ולא צריך לשבור חיסכון כדי להשיג מכונית עמוסה בטכנולוגיה.

מגמה צרכנית הולכת וגוברת הינה פרסונליזציה בין הלקוח לרכב, בעזרת שימת דגש על חווית לקוח דיגיטלית כדוגמת יישומים ואפליקציות ייעודיים, הקושרים את הרכב למשתמש, מציגים נתוני דיאגנוסטיקה לרכב, מאפשרים יכולות התנעה ועצירה מרחוק, מערכות ניווט מתוחכמות, מערכת אוטונומית לסיוע בחניה, תכונות בטיחות ומולטימדיה מתקדמות. 

 

בחרנו מספר פיתוחים שיסמרו לכם את השערות בידיים:

 

A.D.A.S
מערך בטיחות A.D.A.S. תמונה מתוך אתר VOLVO

 

בטיחות מעל הכל: מערכות סיוע מתקדמות לנהג A.D.A.S

 

Advanced Driver Assistance Systems, הינה מערך של טכנולוגיות בטיחות מתקדם לרכב, שנועד לשפר את בטיחות הנהג והנוסעים בדרך. אחד מפתרונות ADAS הוא שמירה על נתיב הנסיעה בעזרת מצלמות או חיישנים, בכדי לזהות סטייה מנתיב של הרכב, ויכולת בלימה אוטומטית חכמה יותר, הכוללת גם האצת הרכב או שינוי כיוונו למניעת פגיעה ותאונה. המערכת ממפה את האזור ומזהה התנגשויות פוטנציאליות, תוך שהיא מפעילה את הבלמים, כדי להפחית את חומרת הפגיעה או את דוושת התאוצה בכדי לברוח ממכשול. בנוסף מערכת ADAS כוללת בקרת שיוט אדפטיבית אשר מתאימה את מהירות המכונית על סמך המרחק מרכבים אחרים, כדי להפחית את הסיכון לתאונות מאחור. וולוו לדוגמא, הטמיעו את מערך הבטיחות הזה בוולוו XC90 שהפך את הרכב לבחירה מובילה עבור משפחות שמעדיפות בטיחות כפרמטר מרכזי בבחירת רכב.

 

MERCEDES EQG
מרצדס EQG

 

סיבוב במקום: תכונת “Tank Turn” של מרצדס בנץ EQG

 

היום כלי רכב חשמליים מתהדרים בתכונות שמנועי הבנזין יכולים רק לחלום עליהם. מרצדס בנץ לוקחת את העניין הזה כמה צעדים קדימה, עם תכונת “סיבוב טנקים” במרצדס בנץ EQG. תכונה שמאפשרת למכונית להסתובב סביב אותה נקודה במעגל מושלם, ממש כמו טנק.

 

 

הג’יפ החשמלי מרצדס EQG, מצויד בארבעה מנועים חשמליים עצמאיים אשר שולטים בכל גלגל בנפרד, תכונה שמאפשרת תמרון קל יותר גם בשטח צפוף. התנועה הזו כבר הוצגה ב-Hummer EV ונקראת “הליכת סרטנים” מצב המיועד לנהיגת שטח קיצונית, בו כל ארבעת הגלגלים מסונכרנים בהיסט מתאים המאפשר להם לנסוע באלכסון.

 

LEXUS RZ steering wheel
הגה. לקסוס RZ

 

זה מטוס, זה ציפור? ההגה המיוחד שמזכיר היגוי של מטוסים

 

הידוע בכינויו Yoke (בעברית “עול” – כלי רתמה לבקר למשיכת מחרשה). הגה Yoke למעשה שטוח בחלקו התחתון והעליון של גלגל ההגה, הרווח ביניהם הוא לטובת לוח מחוונים חשוף יותר ומרווח גדול יותר לרגליים. טסלה כבר ניסתה ליישם את ההגה הייחודי בטסלה מודל S ו-X, אבל בגדול, אף אחד לא אהב את זה. החיבור בין ההגה לגלגלים היה עדיין מכני, וסיבוב גלגל ההגה מקצה לקצה דרש כשלושה סיבובי הגה שלמים.

גם המחוונים, כגון איתות היו על גלגל ההגה ואינם תרמו לנוחות. מה שיצא מזה הוא בעיקר לקוחות זועמים שהידיים שלהם נכרכו זו בזו. בטסלה זה היה יותר גימיק שרבים מהלקוחות בחרו לוותר עליו. באופן מפתיע, לקסוס לא ויתרו על הרעיון, אלא לקחו אותו לעולם עתידני יותר ב-SUV  החשמלי החדש Rz 450e 2023. צורת ה-Yoke עוצבה מחדש, אבל בניגוד לטסלה, כל המחוונים נשארו סטנדרטיים מאחורי ההגה ולא עליו/על גביו.

חשוב לציין, שפקודות ההיגוי הם למעשה “Steer By Wire”, מחשב ששולט בזווית הגלגלים הקדמיים ומספק התנגדות היגוי ביחס משתנה – ככל שהרכב נע מהר יותר תגובת ההגה מתקשה, והופך לתנועה איטית. במקביל, מחשב הניהול בעל עקומת למידה ואיסוף נתונים מהגלגלים בזמן אמת, מתנאי הדרך, ובהתאם אליהם מכייל את ההגה למצב המתאים ביותר לדרך.

זוכרים שבטסלה הלקוחות לא אהבו את הידיים “מתכרבלות” אחת בשנייה, אז כעת בלקסוס סיבוב גלגל ההגה מקצה לקצה נע בין ±150°  משהו כמו חצי סיבוב של גלגל ההגה. ואם אתם שואלים מה חדשני פה? אין יותר מגע פיזי מכני בין גלגל ההגה למסרק ההגה. מחד, הצלחנו לדלג על מספר מרכיבים עוד מתקופת הכרכרות, מאידך, כעת התלות היא במחשב שידאג לבצע את הפניה נכון.

 

BMW I7
ב.מ.וו i7

 

תיאטרון בתוך BMW סדרה 7 

 

כבר בשנות ה-90 לכמה מכוניות יוקרה היו מסכים במושבים מאחור, בדרך כלל מסכים קטנים מאחורי המושבים הקדמיים. היום, מותג BMW לגמרי הגזימו… במרכז תא הנוסעים, עת תלחצו על כפתור, ירד מהתקרה מסך ענק מול הנוסעים במושב האחורי, בגודל “31 וברזולוציית 8K. עוד לחיצה תסגור את הווילונות ותעמעם עבורכם את התאורה לצפייה מיטבית.

 

BWM 7
ב.מ.וו סדרה 7 תא נהג

 

בעזרת חיבור אלחוטי 5G ומערכת הפעלה של Amazon Fire TV ניתן להזרים תוכן מדיה בפורמט 4K UHD. לרגע לא חשבנו שחסכו במערכת הסאונד, שכ-סטנדרט כוללת 18 רמקולים ממותג Bowers & Wilkins בהספק כולל של 655 וואט. למי שזה לא מספיק עבורו או עבורה, יש אפשרות לשדרג את מערכת השמע, ולקבל מערך של 36 רמקולים מבית Bowers & Wilkins Diamond edition המפיקה  1,965 וואט. כנראה תוספת המסך אינה זולה, אבל זה המחיר שמשלמים עבור מסך שלא מבייש כמה מערכות קולנוע ביתיות מהשורה הראשונה. אז למי שרוצה, מוזמן לסוכנות BMW הקרובה, ולהזמין ב.מ.וו i7.

 

V2X 
V2X מכוניות מדברות

 

V2X מכוניות מדברות אחת עם השנייה

 

Vehicle to everything הינה תקשורת בין הרכב בו אנחנו נוהגים לכל משתמש או אלמנט בסביבה, שעשוי להשפיע על הדרך או שהרכב שלנו עשוי להשפיע עליו. כל זאת, הודות להופעתה של טכנולוגיית 5G המחוללת מהפכה בתעשיית הרכב, תוך שהיא מספקת תקשורת מהירה ואמינה, בזמן אמת, עם שהות “latency” נמוכה. קונספט חשיבה שמאוד מזכיר את עקרון הפעולה של Air Tag’s מבית APPLE. למעשה, קיבלנו ממד חדש לנהיגה, בו הרכבים מתקשרים זה עם זה ומדברים לרמזורים ולמצלמות הדרך, בעוד האחרונים כבר רואים את האופניים שעברו כרגע, ואת הולכי הרגל שחצו כרגע ודיווחו לרכבים הקרובים.

מה קיבלנו? קודם כל בטיחות. בנוסף, הדרכים יזרמו בקלות יותר, פקקים יחסכו, דלק וזמן עבודה יחסך. לא פלא שהסינים בוחרים ראשונים לאמץ את הטכנולוגיה הזו… שמענו על פקקים של 4 ימים בבייג’ין. 

בשונה מכלי רכב אוטונומיים עצמאים, בהם נעשה שימוש במצלמות ורדאר, כלי הרכב עם הטכנולוגיה המתקדמת, “מדברים בינם לבין עצמם” ויודעים מה כוונת הרכב הנגדי. תחשבו על ארבעה כלי רכב אוטונומיים שמגיעים לצומת עם תמרורי עצור, ואף רכב לא ייקח או ייתן זכות למשתמש האחר. בני אדם, לדוגמא, פותרים את זה בעזרת נפנוף ביד, מבט או שפת גוף… מה שרכבים אוטונומיים לא ידעו. רכבי V2X פשוט ינהלו את סדר ההגעה מראש, ועזיבת הצומת בסדר מופתי, כך שהתנועה בצומת פשוט תזרום. מפחיד? נכון!

יותר מפחיד, אם נוסיף לזה את התלות ברשת הסלולרית שתהייה זמינה ואמינה בזמן אמת בכל דרך. לכאן מגיע פתרון משודרג בשם Vc2X בו כלי הרכב לא רק שידברו באמצעות רשת סלולרית אחד עם השני, אלא ידברו באופן ישיר אחד עם השני בתדר ובטכנולוגיה ייעודים לכך 5.9Ghz. כך למעשה, למעשה משאית שסיימה כעת את ה”סיבוב ההעמסה” שלה, תודיע ל”חברתה” מאחוריה שהשטח פנוי והיא יכולה לצאת לסיבוב שלה. כל הטכנולוגיה הזו עדיין בחיתוליה ושופעת חסמים ומגבלות, אך הדרך קצרה להצלחה.

 

ויהי אור: מהלוגן ועד תאורת לייזר – תאורה ופנסים בכלי רכב


(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

follow and like
fb-share-icon0

תגובה אחת ל “העתיד כבר כאן: טכנולוגיה מתקדמת וחידושים ברכב – חלק 1 ”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × 2 =