להמציא את הגלגל: לקסוס RZ450e קרוסאובר חשמלי – נהיגה ראשונה

Print this page
Email this to someoneTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

לקסוס חשמלי
המכונית החשמלית הראשונה של לקסוס. RZ

 

 

נהיגה ראשונה בלקסוס RZ450e, רכב הפנאי החשמלי המלא הראשון של לקסוס, שהגיח לעולם קצת באיחור, אבל היה שווה לחכות כל רגע, בעיקר לשלל הטכנולוגיות החדשות שמוטמעות ברכב. מוזמנים לקפיצה אל העתיד של לקסוס

בעוד שמרבית יצרניות רכבי היוקרה הציגו כבר לפני מספר שנים דגמים חשמליים, או גרסאות מחושמלות, בלקסוס התמהמהו והציגו גרסאות היברידיות ורק לאחרונה, גם גרסאות פלאג אין הייבריד. ובכן, לא עוד – הכירו את לקסוס RZ450e, רכב הפנאי-יוקרה הראשון של מותג היוקרה לקסוס, שהוא רכב חשמלי מלא, מפגוש לפגוש.
את ה-RZ450e פגשנו לפני מספר שבועות בהשקה בינלאומית לדגם, שהתקיימה בנופיה המהממים של פרובאנס, צרפת.

הלקסוס RZ450e החדש הוא תוצר מוגמר, שמבוסס על דגמי טויוטה, כמו Bz4x וסובארו סולטרה, שפותחו בשת”פ עם חטיבת היוקרה לקסוס, וחולקים רכיבים משותפים, גם בעיצוב, כמו הכנפונים היוצאים מהספויילר האחורי העליון.

לקסוס RZ450e מבוסס על פלטפורמת e-TNGA שפותחה עם חברת האם טויוטה (יחד עם סובארו), אי שם בשלהי 2019 המשמשת את המכוניות החשמליות של טויוטה, סובארו וכאמור, לקסוס, ומאפשרת מודלוריות מתקדמת, הן לרכבי סדאן  והן לקרוסאוברים, כמו ה-RZ450e. הפלטפורמה הזו מאפשרת שימוש בסוללת ליתיום-יון בקיבולת שונה.

 

לקסוס RZ450e מחיר
לקסוס RZ450e
לקסוס RZ450e סקירה
לקסוס RZ450e מבחן דרכים

 

ביצועים וסוללה

 

ל-RZ450e שני מנועים חשמליים, הקדמי מספק 150kw והאחורי 80kw להנעה כפולה, עם הספק של 313 כ”ס, כאשר מערכת בשם Direct-4 מאזנת את התאוצה ומחלקת את הכוח בין המנוע החשמלי הקדמי לאחורי, בהתאם למהירות, כוחות ה-G, תנאי הנהיגה בשטח ועוד. בלמים הידראוליים ידעו לייצר החזר כוח לסוללה (רגנרציה) מכל מנוע. בנוסף, הפלטפורמה, בשילוב המנועים החשמליים יודעת לשמור על איזון המרכב, וכך, בעת בלימה, האף לא יצנח מטה, או בהאצה האף לא יעלה מעלה וישמור על יציבות הרכב.

מתחת לפלטפורמת ה-e-TNGA המתקדמת, ממוקמת סוללת 71.4KWh, ובכך מאפשרת רצפת רכב שטוחה, שתאפשר טווח של 395-440 ק”מ, תלוי במצב נהיגה. טעינה מהירה ישירות מזרם ישר אפשרית בהספק של עד 150 קילוואט וטעינה ביתית בהספק של עד 11 קילוואט, כך שטעינה מהירה מ-0 ל-80 אחוז תארך כ-30 דקות, וטעינה מלאה ביתית במשך 7 שעות.

 

הגה קטום
הגה קטום עם מערכת היגוי חדשנית
לקסוס RZ
מתרגלים להכל

 

להמציא את הגלגל (הגה) מחדש


הפרטים האלו חשובים, אך הפרט הטכני החשוב באמת הוא פרט שלא פגשנו בשום רכב עד היום. לקסוס למעשה המציאו את הנהיגה מחדש, בכל הקשור למערכת ההיגוי. בכל רכב ישנו הגה המחובר למוט הגה, ומשם לתמסורת היגוי, מסרק הגה ותפוח הגה, איתם אנו משנים את זווית הגלגלים בסיבוב. ובכן, לא עוד. בלקסוס RZ450e מערכת חדשה בשם On Motion Grip, מערכת היגוי אלקטרוני, ללא כל חיבור מכני לגלגלים, אלא במערכת על חוטית (לא להתבלבל עם אל-חוטית), של סיבים אופטיים, שמחוברים למחשב שיודע לחשב מעל 10 אלף פקודות בשניה, ומשם נותנים פקודה לגלגלים לפנות. אל דאגה, המערכת מגובה בסוללה. מאוד מסקרן ומעניין לנהוג עם זה.

אני ניגש לנהיגה ראשונה בלקסוס RZ450e… נציגי לקסוס שואלים אם אני מעוניין לקבל רכב מבחן עם מערכת ה-On Motion Grip או להתחיל עם המערכת הרגילה. גם ללקוחות תהיה אפשרות לבחור זאת בקניה. כמובן שבחרתי ב-On Motion Grip. 

אני נכנס לרכב ועושר אמיתי נחשף לפנינו. יש כאן הגה “פרפר” קטום, Yoke. לפני שתגידו “היי הם העתיקו מטסלה” אגיד לכם שהוא אמנם מזכיר חיצונית את ההגה של הטסלה S, אבל מתפקד שונה לחלוטין. הדשבורד ומסך המולטימדיה בגודל 14″ במרכז מזכירים את זה של ב-RX, לרבות מערכת המיזוג, עם הכפתורים הצבועים אדום סגול.

 

לקסוס RZ חשמלי
לקסוס RZ
מערכת תצוגה עילית
HUD. מערכת תצוגה עילית

 

לוח המחוונים הוא למעשה מסך בגודל 8″, עם תצוגה מינימלית אשר ניתנת לשינוי. מערכת HUD תקרין נתוני נסיעה והתראות לשמשה הקדמית. יש פה לא מעט עור, לרבות דיפוני הדלתות והמושבים החשמליים, שאוחזים בצורה מעולה. אני מתיישב בכיסא הנהג ולוחץ על כפתור ההנעה ואוחז בהגה הקטום. סיבוב קטן של ההגה, כל הרכב מתנענע בחדות מצד לצד. מתברר שצריך יותר עדינות. אני מנסה להתרגל, אבל בינתיים מקבל מחלת ים קטנה. זה מזכיר נהיגה במשחקי מחשב, שאתה ממש מזיז ס”מ בודד בשביל ההיגוי. מזל שאנחנו בשביל צדדי בין כרמים ולא בכביש הראשי.

אחרי מספר שניות שאני מבין את גבולות הגזרה של ההגה ואת הרגישות והעדינות הנדרשת, אני מפסיק לטלטל את הרכב כמו איזה נהג שיכור, והנסיעה הופכת חלקה. בסיום השביל נדרש לבצע מעין פרסה, ולעלות לשביל אבנים משתלבות עם כיכר. מאחר וההגה קטום, אין פה “יד רודפת יד”. למעשה ההגה יכול להסתובב עד ל-150 מעלות בלבד, ולא סיבוב שלם. אני מאט עד לכמעט עצירה, מסובב במעט את ההגה והרכב מבצע סיבוב פרסה גדול. אני מנסה לאתגר את ההגה וממצב עמידה במקום, מנסה לבצע סיבוב פרסה, פה כמעט ולא נדרש לסובב את ההגה. לא פחות ממדהים. 

 

יש כאן הגה “פרפר” קטום. לפני שתגידו “היי הם העתיקו מטסלה” אגיד לכם שהוא אמנם מזכיר חיצונית את ההגה של הטסלה S, אבל מתפקד שונה לחלוטין.

 

LEXUS RZ
RZ
LEXUS RZ450e
RZ450e סקירה וחוות דעת

 

אני עולה לכביש D956, מדובר בכביש מתפתל בין כרמים ויערות, בסגנון אזור הכרמל. אני מאיץ את הלקסוס RZ450e והתגובה פנטסטית. מערכת ההיגוי מגיבה בדיוק כמו המערכת המכנית הרגילה שהכרנו עד היום. התחושה מעט מוזרה, לא אשקר, בעיקר בכל הקשור לתקשורת ופידבק, אבל אחרי כמה דקות נסיעה בנופים המדהימים של פרובנס, אני מייחס לזה פחות חשיבות. יש פה משהו חדשני שמעולם לא הכרנו, ולמעשה אנחנו נוסעים בעתיד, מאחר ולקסוס צופה שתוכל להציע את המערכת הזו רק ב-2025, אחרי שתסיים את כל הבדיקות והרגולציות מול המדינות השונות. בהזדמנות זאת אאחל בהצלחה ללקסוס מול משרד התחבורה הישראלי עם אישור המערכת.


אני יורד מהכביש הכפרי ועולה לכביש D973, וכל האזור הופך משדות וגפנים לאזור אורבני יותר, שהם בעיקר כפרים וטירות, אך הכבישים הם חד סיטריים מה שמאפשר להגביר מהירות, ואכן התגובות של ה-RZ450e פשוט פנטסטיות. יש פה חדות ומהירות שמוכרים מרכבים חשמליים, שבשילוב היוקרה ונהיגה במערכת היגוי חדשה שלא קיימת בשום יצרן אחר, התחושה היא לא פחות ממדהימה. אנו נכנסים לאחד הכפרים, מעין שילוב של סמטאות נווה צדק עם הסמטאות של ירושלים סטייל, לצד חומות עתיקות, וה-RZ450e יודעת לתמרן בצורה מושלמת בכבישים הצרים עמוסי מכוניות חונות חצי מדרכה חצי כביש.

 

לקסוס חשמלי טווח
שני מנועים חשמליים עם הספק של 313 כ”ס. RZ450e

 

מצלמות הרכב עובדות קשה, ונדלקות אוטומטית ברגע שנצמדים או מתקרבים לאיזה מכשול. אני פונה שמאלה ומגלה פניה חדה עם ירידה עוד יותר חדה שמצד אחד מכוניות ומצד שני חומה. אם ברכב אחר הייתי נדרש לאיזה תמרון או שניים, ההיגוי עם מערכת ה-On Motion Grip אוכלת אותו בלי מלח, ואני נשאר פעור פה מהיכולות שלה. לקסוס עלו פה על משהו, פשוט המציאו את ההגה מחדש.

לא רק מערכת ההיגוי החדשנית עובדת מצוין, גם מערכות הבטיחות, גם מערכת שמירת הנתיב, גם בקרת השיוט האדפטיבית, עם שמירת המרחק המעט מוגזמת לטעמי, אך Better to be safe than sorry. 

 

RZ350e

RZ450e EXTERIOR

 

אני בודק את מערכות הבטיחות החצי אוטונומיות, ועוזב את ההגה בנסיעה בכביש המהיר… המערכת מתחילה להתריע, עם צפצופים וסמלילים אדומים בלוח השעונים שמוקרנים גם לשמשה. אחרי מספר שניות הרכב החל להאט עצמאית תוך שהוא שומר על מרכז הנתיב. בשלב מסוים קיבלתי הודעה שהוא יוצר קשר עם מרכז חירום. לא חיכיתי לראות אם זה עובד, מה גם שאני לא דובר צרפתית, והחזרתי את הידיים להגה. מעניין אם כך המערכת תעבוד בישראל, ואם תהיה מחוברת למרכז חירום. נצטרך לחכות ולראות.

 

אני נשאר פעור פה מהיכולות של מערכת ה-On Motion Grip. לקסוס עלו פה על משהו, פשוט המציאו את ההגה מחדש

 

זמן להעביר למצב נהיגה SPORT, שצובע את המסך באדום, והתגובות החדות הופכות לחדות יותר בכל ליטוף של הדוושה. השיפטרים מאחורי ההגה המיוחד הם יותר ידיות דקות כמו צ’ופסטיק, מאשר שיפטרים אמיתיים, מה שגרם לתפעול שלהם להיות פחות אינטואיטיבי. אנו נוסעים בשטחים פתוחים. מצד אחד אגם גדול, ומצד שני שטחי כרמים פתוחים, יש מעט רוח, והיא אינה מורגשת או נשמעת כלל בחלל הנהג.

 

RZ450e

לקסוס RZ450e 

 

יש כאן עוד חידוש מעניין עם גג השמש / הסאנרוף הפנוראמי, שהנהג הישראלי ייהנה ממנו מאוד בעיקר בימי שמש חמים. הגג בנוי מזכוכית מבודדת חום אבל לא רק. בגרסא היקרה של ה-RZ450e בה אנו נוהגים, ישנו לחצן אשר אוטם את הזכוכית והופך אותה ל”חלבית” וחוסם את כניסת האור והחום לפנים הרכב, ובכך גם חוסך בצריכת הסוללה (כי תצטרכו פחות מיזוג). אמנם חימום הוא נדיר במחוזותינו, אך בלקסוס פתחו מערכת חימום חדשה לטענתם שיודעת למקד את החימום ישירות לנוסעים, במקום לחלל הרכב, ובכך גם לחסוך עד 8% בצריכת הסוללה.

אני מפעיל את המיזוג למושבים, חודש פברואר, אירופה להזכירכם, וממערכת הסאונד בוקע צליל נפלא. אני משייט בכביש ופונה שוב ימינה לאיזה כפר נחמד, ועולה על כביש קצת משובש, מערכת המתלים יודעת לגהץ את הכביש. גם בגרסה איתה אנו נוהגים, בה יש חישוקי 20″. מי שיקנה את הדגם עם חישוקי 18″, יגדיל לעצמו את טווח הנסיעה בכ-40 ק”מ נוספים. פיזיקה פשוטה. ישנו גם מצב Range שמבטל את פעילות המזגן, מגביל את הכח, ואף את המהירות לעד 100 קמ”ש, ומגדיל את הטווח ב10%. זה יעיל ולשימוש במצב של ‘חרדת טווח’ בלבד. אגב, בלוח המחוונים מוצג טווח הנסיעה בלבד ולא אחוזי נסיעה.

 

מי שיקנה את הדגם עם חישוקי 18″, יגדיל לעצמו את טווח הנסיעה בכ-40 ק”מ נוספים. פיזיקה פשוטה.

 

 

אני עוצר לקפה וקוראסון בבית קפה ציורי על גדות אגם גדול לצורך התרעננות. מתיישב לבדוק את המושבים האחוריים, ואכן מרווח מאוד, גם למרווח הראש. מאחור, תא המטען מעט קטן, ולמרות שהמפרט הטכני מראה נתון של 520 ליטר, בנסיעה חזרה עם הרכב לשדה התעופה, הצלחנו להכניס 2 מזוודות טרולי, תיק גב ומזוודה אחת גדולה בקושי רב.

טווח הנסיעה בסיום הנהיגה היה בסטייה של 10% מהטווח שנסענו בפועל, נתון טוב בהתחשב במאמצים ובתאוצות במהלך הנהיגה.



לקסוס RZ450e מגיע בשלוש רמות גימור שונות:

 

Kyushu שמגיע עם חישוקי 18″ חימום מושבים ומערכת בעלת 10 רמקולים בתמחור של החל 449,990 ש”ח.

Hadori שמוסיף זיכרונות למושבי הנהג, מערכת חימום מדויקת לנוסעים, אוורור וחימום מושבים, תצוגת HUD ומערכת חניה אוטומטית בתמחור של 469,990 ש”ח.

Takumi שמוסיף לכל אלו עם מושבי סוויד, תאורת אווירה בצבעים משתנים, מערכת מולטימדיה עם 13 רמקולים של Mark Levinson חלון גג מתכהה בלחיצה, חישוקי 20″, וחימום בהגה ועומדת על תמחור של 499,990 ש”ח.


נוכל לגלות שלמרות התמחור הלא זול בכלל, נמכרו כבר כ-200 מכוניות, כמעט כל המשלוח הראשון לישראל , שאמור להמסר החל מהחודש הקרוב. זה לא מעט כסף, אבל ברכב החדש גם לא מעט טכנולוגיות חדשות, לרבות ההגה, שנאלץ להמתין עד 2025 כדי לפגוש אותו. אין ספק שחווית הנהיגה במערכת ההיגוי החדשנית שונה מכל מה שהכרתי עד כה. נשאר רק לקוות לפגוש אותה בכבישי ישראל.

 

*ההגה הקטום והסאנרוף מגיעים רק בגרסאות מיוחדות, ולא כסטנדרט.

 

follow and like
fb-share-icon0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

1 × two =